10 вересня 2024 року Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів провів чергове засідання у режимі відеоконференції.
При обговоренні положень проєктів законів про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо позбавлення статусів ветерана війни, члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України (реєстр. № 11479) та про внесення змін до деяких актів законодавства щодо позбавлення статусу ветерана війни (реєстр. № 11479-1) народні депутати України — члени Комітету у своїх виступах зауважили, що статус — це фіксація участі в бойових діях, тому необхідно застосовувати індивідуальний підхід до застосування процедури позбавлення статусу або зменшення пільг, крім того, позбавлення статусу має бути через скоєння особою кримінального правопорушення.
Метою основного законопроєкту є визначення підстави для позбавлення наданого статусу учасника бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника війни відповідно, або члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни чи члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України, зокрема, за вчинення умисного злочину проти основ національної безпеки України або встановленого порядку несення військової служби, або миру, безпеки людства та міжнародного порядку, або за вчинення особою умисного тяжкого або особливо тяжкого злочину.
Водночас Галина Третьякова наголосила на чотирьох відмінностях альтернативного проєкту від основного, зокрема: виключно судова процедура позбавлення статусу; альтернативний законопроєкт не містить норм щодо позбавлення статусів сімей загиблих; необхідність внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінально-процесуального кодексу України; встановлені чіткі посилання на кваліфікацію злочинів у Кримінальному кодексі України, на підставі яких мають позбавляти статусу.
У зв’язку із великою кількістю пропозицій члени Комітету вирішили провести додаткові консультації для ухвалення остаточного рішення та перенесли подальший розгляд зазначених законопроєктів та проєкту закону про внесення змін до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України та Кримінально-виконавчого кодексу України щодо позбавлення статусу ветерана війни (реєстр. № 11535), який взаємопов’язаний з альтернативним законопроєктом за реєстр. № 11497-1, на наступні засідання Комітету.
За результатами розгляду проєкту закону України про Єдину інформаційну систему соціальної сфери (реєстр. № 11377) Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України включити до порядку денного зазначений законопроєкт і прийняти його за основу. Проєктом акта пропонується врегулювати питання функціонування Єдиної інформаційної системи соціальної сфери, яка охопить понад 30 реєстрів та баз даних соціальної сфери, а також дозволить здійснювати інформаційні обміни з іншими державними реєстрами країни, що дасть можливість особі, яка потребує соціальної підтримки, звернутися за нею в будь-якій точці України онлайн або особисто. Відповідний висновок Комітету буде наданий головному з розгляду цього законопроєкту Комітету — Комітету Верховної Ради України з питань цифрової трансформації.
Водночас під час обговорення вищезазначеного законопроєкту члени Комітету звернули увагу на необхідність прискорення розгляду в першому читанні проєкту закону України про захист персональних даних (реєстр. № 8153).
Крім того, народні депутати України — члени Комітету, здійснюючи контрольну функцію, заслухали інформацію про стан виконання Закону України «Про одноразову грошову допомогу за шкоду життю та здоров’ю, завдану працівникам об’єктів критичної інфраструктури, державним службовцям, посадовим особам місцевого самоврядування внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України» від 20.03.2023 № 2980-ІХ.
Під час обговорення інформації, яку надали представники центральних органів виконавчої влади, члени Комітету зазначили, що бюрократичні деформації, властиві виконавчій гілці влади, стали тією перепоною, що не сприяє ефективній реалізації цього закону. За інформацією Міністерства соціальної політики України, з 2023 року надійшло заяв по 109 випадках, з яких позитивно прийнятих рішень про призначення одноразової допомоги всього у 7 випадках, а здійснено виплати лише у 4 випадках. Відмовлено у призначенні одноразової грошової допомоги за 74 заявами, при цьому у більшості з них (59 випадків) підставою відмови є відсутність підтвердження Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, яка є адміністратором Реєстру об’єктів критичної інфраструктури, належності підприємства (установи, організації) до об’єктів критичної інфраструктури на дату настання нещасного випадку.
За результатами розгляду Комітет прийняв рішення про направлення листа до Кабінету Міністрів України з вимогою вжити невідкладних заходів для вирішення питання здійснення належних виплат постраждалим особам незалежно від дати включення об’єктів до переліку об’єктів критичної інфраструктури та за результатами відпрацювання Кабінетом Міністрів України відповідного звернення Комітету повернутися до розгляду цього питання.
Окрім зазначеного, народні депутати України — члени Комітету проголосували за створення робочої групи з доопрацювання до другого читання проєкту закону про безпеку та здоров’я працівників на роботі (реєстр. № 10147) під головуванням секретаря Комітету Бабенка М. В. та за внесення змін до розділу VI плану роботи Комітету на період дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання, а також затвердили письмовий звіт про підсумки роботи Комітету за період роботи одинадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання.
Відеозапис засідання Комітету розміщено за посиланням: https://www.youtube.com/watch? v=5kUNgpPTb_4
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.