Заходи організувала Національна асоціація медіа за підтримки Програми USAID «РАДА: наступне покоління». Основними напрямами програми та виступів спікерів цьогоріч стали актуальні теми в медіаіндустрії: пошук рішень та подолання труднощів, управління медіа як бізнесом, нові можливості для медіаіндустрії, медіа та технології, цифрова трансформація медіа, галузева аналітика тощо.

Голова Комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв долучився до розмови «Медіа в умовах війни на варті демократії та європейського вибору» у перший день роботи National Media Talk. Учасники дискусії поспілкувались про діяльність українських медіа під час війни, дотримання журналістських стандартів в умовах воєнного стану, про інтеграцію України до Європейського Союзу та вплив медіа на міжнародну підтримку України.

«Якщо хочемо якісно посилити українські медіа та свободу слова в Україні, треба розпочати роботу і впроваджувати European Media Freedom Act (Європейський акт свободи медіа) та Digital Services Act (Закон про цифрові послуги)», — сказав політик.

На цих європейських законах голова Комітету наголосив і 20 вересня під час панелі «Законодавчі пріоритети-2025». Микита Потураєв нагадав, що Верховна Рада України дев’ятого скликання ухвалила Закон України «Про медіа» та внесла зміни до Закону України «Про рекламу». Ці кроки осучаснили вітчизняне законодавство та узгодили його з положеннями Директиви ЄС про аудіовізуальні медіапослуги.

За словами парламентарія, було б доречно вже зараз зайнятися впровадженням EMFA (European Media Freedom Act) та DSA в законодавство України. Водночас для цього має бути воля не лише українських парламентарів, а й європейських партнерів, а також потужніша підтримка медіасфери у внутрішньому загальнополітичному розрізі. А оскільки фінансування медіагалузі та культури могло б бути і кращим, триває пошук інших шляхів залучення коштів у цю сферу. Наприклад, як зауважив народний депутат, більше коштів для медіа можна було б залучати від реклами слабоалкогольних напоїв.

Голова Комітету підкреслив, що структура споживання інформації суспільством змінюється, тому навіть коли повноцінно почнуть діяти вже згадані європейські акти (а на це піде декілька років), є велика ймовірність, що вони потребуватимуть змін.

Під час обговорення цієї теми учасники конференції озвучили головні новації EMFA, що посилять діяльність медіа та захист свободи слова в Україні. По-перше, акт охоплює всі види медіа, а не лише аудіовізуальні, по-друге, встановлюється вимірювання аудиторії, поняття «державна реклама», по-третє, встановлюються чіткі вимоги до прозорості власності та запобіжники монополізації.

Окрему панель форуму присвятили регулюванню платформ спільного доступу до інформації. Відповідаючи на запитання щодо телеграму, голова Комітету Микита Потураєв зазначив, що бачить ситуацію так: або представники платформи вступають у комунікацію з регуляторними органами України, або месенджер має бути заблоковано.

Нещодавно РНБО рекомендувала обмежити використання телеграму в органах державної влади, військових формуваннях, на об’єктах критичної інфраструктури.

І голова Комітету Микита Потураєв, і заступниця голови Комітету Євгенія Кравчук єдині у думці, що великі платформи є загрозою для медіа.

Крім того, під час розмови про виклики для медіа у 2025 році Євгенія Кравчук закцентувала на низькому рівні коректури в медіа, особливо в контексті SMM, гучних некоректних заголовках у соціальних мережах, впливі діпфейків на виборчі процеси. «Діпфейки — це дуже загрозливо, особливо для нас, країни, яка у війні, яка бореться з дезінформацією», — прокоментувала депутатка.

Також політикиня повідомила, що Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики зараз працює з законопроєктом щодо регулювання діяльності платформ спільного доступу до інформації, через які поширюється масова інформація. Паралельно з цим Комітет зібрав пропозиції від індустрії до Закону України «Про медіа», які, за словами парламентарки, справді покращать життя медіагалузі. Такий пакет змін буде зареєстровано найближчим часом.

ДОВІДКОВО

Національний медіадіалог (National Media Talk) вперше був проведений у 2018 році. Ця подія стала важливою платформою для обговорення актуальних питань медіаіндустрії в Україні та за її межами. Це масштабна подія, яка традиційно об’єднує медіаспільноту для продуктивного діалогу про найважливіші події сьогодення, виклики індустрії, журналістські стандарти, неминучі трансформації на ринку та нові тренди. У рамках заходів NMT щорічно відбувається обговорення, куди рухається українська медіаіндустрія, зустрічається спільнота людей, готових змінювати і створювати, глобально осмислюючи те, що відбувається з журналістикою у світі і в Україні зокрема. Традиційно на медіаподію запрошуються спікери, які є експертами та експертками у галузі, розуміються на українському медійному ландшафті, аналізують ринок та знаходять нові рішення складних викликів.

Участь парламентаріїв у Національному медіадіалозі є важливою складовою події. Вони не лише беруть участь у панельних дискусіях, а й можуть представити законодавчі ініціативи, які впливають на медіасередовище. Це можливість представити нові законопроєкти, що стосуються свободи слова, регулювання медіа та боротьби з дезінформацією. Це платформа для діалогу між законодавцями та представниками медіа, що дає змогу краще розуміти потреби та виклики галузі. Це спосіб ініціювати дискусії про актуальні соціальні питання, які потребують висвітлення у ЗМІ. Таке співробітництво допомагає налагодити більш продуктивний діалог між політикою та медіа, що є важливим для розвитку демократичного суспільства.

Національний медіадіалог — платформа для обміну досвідом, налагодження професійних контактів і формування спільних рішень, що сприятимуть розвиткові української журналістики в умовах сучасних викликів.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.