Щодо вдосконалення регулювання угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Верховною Радою України 9 жовтня 2024 року прийнято в першому читанні за основу проєкт закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України щодо вдосконалення регулювання угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією» (реєстр. № 12039).

Цим законопроєктом вдосконалюються норми Кримінального і Кримінального процесуального кодексу України щодо ефективності укладання угод про визнання винуватості, вносяться відповідні зміни, які надають можливість укладати більш ефективно угоди під час кримінального провадження, що, безумовно, сприяє при-

швидшенню, з одного боку, притягнення до відповідальності особи, з іншого боку, економії державних коштів.

Положеннями законо-проєкту пропонується:

1) викласти в новій редакції частину третю статті 53 Кримінального кодексу України (далі — КК), відповідно до якої додаткове покарання у вигляді штрафу може бути призначене у разі, коли таке покарання не передбачено в санкції статті (санкції частини статті) Особливої частини КК, ви- ключно у випадку за твердження судом угоди про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень або кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією, та за умови узгодження сторонами угоди додаткового покарання такого виду: Розмір штрафу визначатиметься судом у таких межах:

- від 20 000 (340 000 грн) до 120 000 (2 040 000 грн) НМДГ — у разі вчинення нетяжкого зло- чину;

- від 120 000 (2 040 000 грн) до 270 000 (4 590 000 грн) НМДГ — у разі вчинення тяжкого злочину;

- від 270 000 (4 590 000 грн) до 6 000 000 (102 000 000 грн) НМДГ — у разі вчинення особливо тяжкого злочину.

2) доповнити КК новою статтею 692, якою встановити, що у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень або кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією, за умови виконання вимог пункту 2 частини 4 статті 469 КПК сторонами угоди про визнання винуватості може бути узгоджено покарання у вигляді позбавлення волі нижче від найнижчої межі, встановленої в санкції статті (частини статті) Особливої частини КК, але не нижче від найнижчої межі, встановленої статтею 63 КК;

3) доповнити статтю 77 КК новою частиною другою, відповідно до якої конфіскація майна як додаткове покарання може бути застосована у разі звільнення від відбування покарання з випробуванням внаслідок засудження на підставі угоди про визнання винуватості за корупційне кримінальне правопорушення або кримінальне правопорушення, пов’язане з корупцією, та за умови узгодження сторонами угоди;

4) змінами до частини 4 статті 469 КПК визначаються підстави для укладання угоди про визнання винуватості між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією;

5) угода про визнання винуватості між прокурором та підозрюваним чи обвинуваченим, який є організатором злочину, не може бути укладена у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією, за винятком випадку укладання угоди на підставі пункту 2 частини 4 статті 469 КПК та за умови викриття ним іншого організатора корупційного кримінального правопорушення або кримінального правопорушення, пов’язаного з корупцією;

6) змінами до статті 470 КПК встановлюється додатковий механізм погодження угоди про визнання винуватості керівником відповідного органу прокуратури;

7) змінами до статті 474 КПК надається можливість вносити зміни до укладеної угоди до моменту видалення суду до нарадчої кімнати.

Прийняття цього законопроєкту сприятиме створенню необхідних передумов для ширшого застосування угод про визнання винуватості у кримінальних провадженнях щодо корупційних кримінальних правопорушень та кримінальних правопорушень, пов’язаних з корупцією, а також більш ефективному використанню обмежених процесуальних ресурсів органів досудового розслідування, органів прокуратури та судів.

Щодо розвитку співробітництва територіальних громад

За наслідками розгляду на пленарному засіданні 9 жовтня 2024 року Верховна Рада України прийняла у першому читанні за основу проєкт закону України про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку співробітництва територіальних громад (реєстр. № 11412).

Законопроєктом пропонується внести зміни до Закону України «Про співробітництво територіальних громад», зокрема:

- уточнити визначення суб’єкта співробітництва та договору про співробітництво з урахуванням поєднання кількох форм співробітництва;

- встановити нову форму співробітництва — утворення агломерації у порядку, встановленому окремим законом;

- розмежувати порядок ініціювання співробітництва в залежності від його ініціатора;

- визначити особливості співробітництва в умовах дії режиму воєнного або надзвичайного стану;

- встановити, що проведення громадського обговорення пропозиції співробітництва є правом сільського, селищного, міського голови та під час дії режиму воєнного чи надзвичайного стану може проводитися дистанційно;

- уточнити положення щодо моніторингу співробітництва та щодо підстав припинення співробітництва.

Також законопроєктом пропонується внести зміну до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначивши, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються не лише питання прийняття рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад, а й щодо приєднання до співробітництва, суб’єктом якого є територіальна громада.

Парламент доручив Комітету доопрацювати зазначений законопроєкт до другого читання з урахуванням пропозицій і поправок суб’єктів права законодавчої ініціативи.

Фото rada.gov.ua.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.