Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики підтримав у другому читанні законопроєкт про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення механізму запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі (реєстр. № 10249).

Законопроєкт визначений пунктом 19 Розділу 23 «Судова влада та основоположні права» Плану заходів з виконання рекомендацій Європейської Комісії, представлених у Звіті про прогрес України в рамках Пакету розширення Європейського Союзу 2023 року.

Його прийняття удосконалить механізм запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі у зв’язку з ратифікацією Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (Стамбульської конвенції).

Підтримані зміни до чинного законодавства:

- створення «кол-центру з питань запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, сексуальному насильству, пов’язаному зі збройною агресією рф проти України, протидії торгівлі людьми та з питань захисту прав дитини»;

- надання права особам, які постраждали від сексуального насильства, пов’язаного із збройною агресією рф проти України, звернутися по допомогу до кол-центру, або відповідних спеціалізованих служб підтримки постраждалих осіб розширивши їх повноваження;

- з метою приведення національного законодавства у відповідність до Стамбульської конвенції передбачено норми, які забороняють обов’язкові альтернативні процеси з вирішення спорів, у тому чис- лі посередництво та примирення, стосовно всіх форм насильства, які підпадають під сферу застосування цієї Конвенції;

- заборони процедури примирення подружжя у разі вчинення одним із подружжя домашнього насильства;

- надано право на подання позову про розірвання шлюбу протягом вагітності дружини та протягом одного року після народження дитини;

- сільським та селищним радам надано право створювати прийомні сім’ї та дитячі будинки сімейного типу, а також врегульовано питання повноважень органів місцевого самоврядування з питань усиновлення.

На засіданні долучилися й до розгляду законопроєктів про засади державної демографічної політики, поданих народним депутатом України М. Княжицьким та іншими депутатами (реєстр. № 11424 від 22.07.2024), та про основи державної демо-графічної політики в Україні авторства народного депутата України Г. Третьякової (реєстр. № 11424-1 від 08.08.2024).

Законопроєкти були представлені ініціаторами — народними депутатами України Миколою Княжицьким і Галиною Третьяковою.

Микола Княжицький у своєму виступі акцентував увагу присутніх на важливості розв’язання демографічної проблеми як одного з ключових завдань держави та суспільства, нарівні з Перемогою України у війні, досягненням справедливого і стабільного миру та відбудовою нашої країни.

За словами народних депутатів України, на демографічний розвиток впливає стан справ у всіх сферах життя суспільства, будь-який напрям соціально-економічної, гуманітарної, екологічної, безпекової політики. Тому демографічна політика потребує об’єднання зусиль усіх гілок влади.

Ключові тези актів можна звести до таких основних положень:

- визначення мети, завдань, основних принципів, напрямів, об’єктів та суб’єктів державної демографічної політики;

- визначення системи документів державної демографічної політики, які стосуються як стратегічного планування, так і їхньої реалізації;

- впровадження механізмів фінансування державної демо-графічної політики;

- встановлення ключових повноважень центрального органу виконавчої влади з питань демографії, який забезпечуватиме формування та реалізовуватиме державну демографічну політику (у законопроєкті № 11424 — центральний орган виконавчої влади з питань демографії; у законопроєкті № 11424-1 — Національна демографічна агенція).

Народні депутати України обговорили зазначені законопроєкти і рекомендували Верховній Раді України проєкт про засади державної демографічної політики, поданий народним депутатом України М. Княжицьким та іншими народними депутатами (реєстр. № 11424 від 22.07.2024) за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу, а альтернативний законопроєкт за реєстр. № 11424-1 відхилити.

Фото rada.gov.ua.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.