Комітет на своєму засіданні 22 жовтня 2024 року розглянув проєкт закону про внесення змін до статті 3693 Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за протиправний вплив на результати офіційних спортивних змагань (реєстр. № 11339), поданий Кабінетом Міністрів України).

Мета законопроєкту — усунути колізії та прогалини у Кримінальному кодексі України щодо відповідальності за протиправний вплив на результати офіційних спортивних змагань.

Законопроєкт пропонує внести зміни до статті 3693 Кримінального кодексу України, зокрема:

збільшення розмірів штрафів та термінів позбавлення волі за підкуп, примус або змову для впливу на результати змагань з метою отримання неправомірної вигоди;

нові штрафи пропонуються на рівні 1 000—5 000 неоподатковуваних мінімумів (чинна норма — від 200 до 1 000).

Особливо жорсткі заходи передбачені за злочини, що стосуються змагань серед неповнолітніх, вчинені повторно або групою осіб за попередньою змовою.

Крім того, законопроєкт передбачає запровадження кримінальної відповідальності:

за несанкціоноване використання спортивної інформації для отримання вигоди з покаранням у вигляді штрафу від п’яти до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеження волі на строк від двох до п’яти років, або позбавлення волі на строк до п’яти років;

за порушення заборони розміщення ставок на спорт, пов’язаних з маніпулюванням офіційним спортивним змаганням з одержанням у результаті цього неправомірної вигоди для себе або інших осіб у розмірі, що перевищує двісті прожиткових мінімумів для працездатних осіб, або вчинене організованою групою, або шляхом зловживання особою своїм службовим становищем з покаранням у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 10 років із додатковими обмеженнями.

Під час обговорення члени Комітету зазначили, що пропозиція значно збільшити розміри штрафів і терміни позбавлення волі підтримується, однак обґрунтувань необхідності таких змін недостатньо, відсутні статистичні дані чи приклади із практики, які б свідчили про неефективність чинної редакції Закону. Також є суперечності у відповідальності за використання спортивної інформації та вплив на результати змагань, зокрема щодо повторності злочину чи змови групи осіб.

Крім того, формулювання запропонованої редакції частини четвертої статті 3693 Кримінального кодексу України виглядає нечітким через неузгодженість щодо організованої групи чи зловживання службовим становищем.

Водночас оскільки реалізація законопроєкту посилить ефективність правоохоронних органів у боротьбі з корупцією в спорті, Комітет з питань молоді і спорту рекомендував Верховній Раді України прийняти законопроєкт за основу.

Відповідний висновок Комітету буде надіслано до Комітету Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.