Після проголошення незалежності 18 листопада 1918 року — в 1920-му — було сформовано Установчі збори (Satversmes sapulce/Satversme).
Перший парламент було обрано в 1922 році за принципом прямого, рівного і загального виборчого права. Однак у 1934-му, після перевороту, його було розпущено, і лише в 1990-му, з початком відновлення незалежності, Латвія повернулася до парламентської демократії. 4 травня 1990 року Верховна Рада Латвійської РСР ухвалила Декларацію про відновлення незалежності, а згодом було відновлено дію Сатверсме 1922 року.
Саейма Латвійської Республіки (Latvijas Republikas Saeima) — це офіційна назва вищого законодавчого органу країни. Його Президія є головним органом управління парламентом. До складу Президії входять Голова
Саейми та його заступники. Президія забезпечує координацію роботи Саейми, організовує засідання та підтримує порядок під час обговорення законопроєктів. Голова представляє парламент на державному та міжнародному рівнях.
Основна форма роботи парламенту — пленарні засідання, де відбуваються обговорення та голосування щодо законопроєктів, бюджетних питань, рішень з питань оборони, зовнішньої політики та інших важливих державних справ. Пленарні засідання є відкритими для громадськості, що забезпечує прозорість діяльності та залучення громадян до політичного процесу.
Фракції — об’єднання депутатів, які представляють політичні партії або виборчі блоки, що пройшли до парламенту. Кожна фракція захищає інтереси своєї партії, що полегшує формування коаліцій та узгодження політичних позицій з інших питань.
Канцелярія Саейми — адміністративний орган, що забезпечує функціонування парламенту. Канцелярія відповідає за технічну підтримку роботи, обробку документів, підготовку матеріалів для депутатів та засідань. Займається також забезпеченням внутрішнього порядку.
Парламент відіграє провідну роль у політичному житті країни. Він забезпечує демократичне управління, підтримує політичну стабільність і контроль за діяльністю виконавчої влади. Саейма відповідає за формування уряду, має право висловлювати йому довіру чи недовіру, що дозволяє уникнути авторитарних тенденцій у державному управлінні.
Завдяки своїй роботі парламент сприяє дотриманню конституційних норм, реалізації прав і свобод громадян, а також розвитку європейської інтеграції та міжнародної співпраці. В умовах сучасних викликів спрямовує свої зусилля на збереження демократичних цінностей, зміцнення правової держави та забезпечення захисту національних інтересів. Він є зразком стабільного та ефективного парламентського управління, що сприяє утвердженню Латвії як демократичної держави та забезпечує європейський захист прав і свобод громадян.
У Саеймі Латвійської Республіки працюють постійні комітети, кожен із яких відповідає за розгляд законопроєктів у певних галузях та вирішення спеціалізованих питань.
Комітет з прав людини та суспільних справ вирішує питання, пов’язані із захистом прав людини, соціальною політикою, культурою, освітою, молоддю, спортом та сімейними справами, розглядає законопроєкти про соціальну підтримку, розвиток культурної та освітньої політики, захист прав людини та забезпечення гендерної рівності.
Юридичний комітет відповідає за вдосконалення законодавчої бази у сфері права, зокрема кримінального, цивільного та адміністративного законодавства, готує та розглядає законопроєкти щодо судочинства, реформ у правовій системі, діяльності прокуратури, поліції та судових органів.
Комітет із захисту навколишнього середовища та регіонального розвитку розглядає питання охорони довкілля, екологічної політики, сталого розвитку та підтримки регіонів, працює над законодавчими актами з охорони природи, управління природними ресурсами, а також планування та розвитку регіональних структур.
Комітет з національної безпеки контролює законодавство, пов’язане з національною безпекою, обороною, діяльністю збройних сил та спецслужб, здійснює моніторинг роботи установ, відповідальних за безпеку, та розробляє закони з питань оборони й безпеки.
Комітет з європейських справ розглядає питання, що стосуються європейської інтеграції, участі Латвії в Європейському Союзі та адаптації національного законодавства до європейських норм, співпрацює з Європейським парламентом, Європейською комісією та іншими органами ЄС.
Комітет з питань економіки, аграрної та регіональної політики працює над економічним законодавством, підтримкою підприємництва, аграрною політикою, інвестиціями, розвитком ринку праці та інновацій, розглядає законопроєкти, спрямовані на покращення бізнес-середовища, підтримку фермерських господарств та регіонального розвитку.
Комітет з питань закордонних справ відповідає за розгляд питань міжнародної політики, відносин з іншими країнами та участі Латвії в міжнародних організаціях, готує законопроєкти та ратифікації міжнародних угод, сприяє співпраці з іншими державами.
Бюджетний та фінансовий комітет розглядає питання державного бюджету, фінансової політики, податків та зборів, контролює виконання бюджету, підтримує та переглядає закони, що регулюють державні фінанси, і займається питаннями економічної стабільності.
Комітет з питань оборони, внутрішніх справ та боротьби з корупцією працює над законодавчими актами з питань оборони, діяльності правоохоронних органів, антикорупційної політики та контролю за громадським порядком, розглядає питання, пов’язані з організацією роботи збройних сил, правоохоронних структур і заходами запобігання корупції.
Комітет з питань освіти, науки та культури вирішує питання, що стосуються освітньої політики, наукових досліджень, культурних проєктів та підтримки творчості, розробляє законопроєкти щодо фінансування освіти, наукових установ та культурних програм.
Діяльність комітетів забезпечує комплексний підхід до вирішення законодавчих питань у різних сферах життя та сприяє ефективному функціонуванню державної системи Латвійської Республіки.
18 листопада відзначається національне свято країни — День проголошення Латвійської Республіки
Цього дня 1918 року в приміщенні Національного театру Риги Латвійська Народна рада проголосила створення нової держави. Але боротьба за фактичну незалежність тривала після цього ще два роки.
З січня по травень 1919-го тривав період радянської влади в Латвії, потім була боротьба з армією Бермонта-Авалова та німцями, і знову з комуністами.
Лише 11 серпня 1920 року радянська росія визнала незалежність Латвії.
У січні 1921-го це зробили Англія, Франція, Італія і Японія, а у вересні нову державу прийняли в Лігу націй. Перша незалежна Латвійська республіка проіснувала до червня 1940 року, коли Латвія була включена до складу СРСР — за секретними протоколами пакту Молотова-Ріббентропа країна підпадала саме під сферу впливу радянського союзу.
З липня 1941-го по жовтень 1944-го в Латвії тривала нацистська окупація, а потім знову — радянська.
І лише 4 травня 1990 року Верховна Рада Латвійської РСР більшістю голосів прийняла Декларацію про відновлення Латвійської Республіки. Під час розпаду радянського союзу, у вересні 1991-го, незалежність Латвії була відновлена.
«Latvijas V‘stnesis» — офіційне друковане видання парламенту Латвійської Республіки
Газета «Latvijas V‘stnesis» виходить щодня, щоб оперативно публікувати нові нормативно-правові акти та рішення вищого законодавчого органу країни.
Видання доступне також в електронному вигляді на офіційному вебсайті, що дозволяє користувачам швидко отримувати актуальну інформацію в режимі реального часу.
Така форма оприлюднення документів забезпечує громадянам Латвії можливість бути інформованими про зміни в законодавстві та урядовій політиці.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.