Комітет з питань молоді і спорту розглянув стан виконання постанови Кабінету Міністрів № 932 в частині взяття на військовий облік молодих громадян України віком від 16 років до 25 років, зокрема тих, які перебувають за межами України.
Після ухвалення 11 квітня 2024 року Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» залишилося невирішеним питання механізму постановки на військовий облік громадян України чоловічої статі віком від 18 до 20 років, які виїхали з України після початку повномасштабного вторгнення російської федерації до досягнення ними 18 років і не встигли вчасно стати на військовий облік. Зазначені громадяни не могли стати на військовий облік без повернення до України і, відповідно, позбавлені можливості щодо оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон.
16 серпня 2024 року постановою Кабінету Міністрів України № 932 було затверджено Порядок реалізації експериментального проєкту з автоматичної верифікації та перевірки відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, яким, у тому числі, визначено механізм взяття на військовий облік громадян України чоловічої статі віком від 16 років, яким у рік взяття на військовий облік виповнюється 17 років, до 25 років, зокрема тих, які перебувають за межами України, без проходження медичного огляду.
Заступник міністра оборони України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Катерина Черногоренко у своєму виступі, який супроводжувався змістовною презентацією, наголосила на тому, що «ми сьогодні на рівні всієї держави, урядової команди, Парламенту, інших органів стикаємось з викликом відтоку мобілізаційного капіталу і категорії призовників за кордон. Тому, власне, для того, щоб відповісти на ці виклики, Міноборони й була розроблена ця постанова. Ідея Мінреінтеграції була в тому, щоб завантажити дані в Єдиний державний реєстр призовників і оптимізувати їх. Це реєстр «Оберіг», він стосується даних усіх резервістів, призовників, військовозобов’язаних, а також має налаштувати обмін із іншими реєстрами у цілях національної безпеки, з метою налаштування і забезпечення оборони».
Катерина Черногоренко поінформувала членів Комітету, що станом на 30 вересня 2024 року цифрова команда Міністерства оборони України завантажила 89 відсотків записів про призовників. Загалом 163 тисячі призовників віком від 16 до 25 років поставлені на облік до середини жовтня 2024 року. «За даними Державної міграційної служби, 79 тисяч українців прив’язані до необхідності стати на облік і чекають на паспорти в іноземних країнах. З цього числа ті особи, які потребували постановки на облік, це п’ять тисяч осіб, були поставлені на облік, їм була розблокована ця послуга».
Заступник міністра оборони України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації звернула увагу народних депутатів України, що під дію експерименту не потрапили громадяни старше 25 років, оскільки вони вже є військовозобов’язаними, а також ті особи, які потенційно порушили правила військового обліку.
Катерина Черногоренко зазначила, що «ми хочемо систематизувати роботу з реєстром, донавчити всіх учасників експерименту, покращити і зробити реєстр більш стійким до навантажень, щоб без усяких блокерів можна було далі насичувати цей реєстр. Чекаємо від Генерального штабу, що робити українцям, які виїхали за кордон і у яких є порушення правил обліку...
До кінця року ми завершимо постановку призовників на облік і також прозвітуємо про результати в цифрах. Єдине, що хотіла сказати і хочу звернутися до вас по підтримку, зараз у Верховній Раді України зареєстровано законопроєкт 12093, він стосується того, що кожен громадянин або громадянка можуть у Резерв+ оплатити штраф у два кліки. Технологічно ми вже до цього готові, ми одна з найбільш розвинених цифрових країн. І ми хочемо запустити цей функціонал просто в застосунку, щоб люди фізично не ходили до ТЦК, особливо якщо вони перебувають в іноземних країнах, щоб вони могли це зробити з будь-якої зручної точки світу. І окрім того, якщо людина це робить ініціативно і добровільно, то вона сплачує тільки 50 відсотків штрафу.
Це не є новелою. Зараз ми так живемо в рамках порушення правил дорожнього руху. Ми з колегами проконсультувалися з Міністерством закордонних справ і якщо законопроєкт 12093 буде підтримано в першому і другому читанні, то ми реалізуємо це в Резерв+ і це буде ще більш сервісно і клієнтоорієнтовно».
Заступник голови Державної міграційної служби України Іван Двойленко зазначив, що Державною міграційною службою України була проведена робота з метою верифікації всіх даних в системі «Оберіг» з Єдиним державним демографічним реєстром, з інформаційними підсистемами, в яких зберігається інформація про актуально зареєстроване місце проживання. У сфері управління Державної міграційної служби України є державне підприємство «Документ», що обслуговує громадян за кордоном у частині оформлення документів. Згідно із Законом України
«Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» є зобов’язання перевіряти військові облікові документи під час оформлення документів, що посвідчують особу (паспортів громадян України для виїзду за кордон). Налаштовано спільну електронну взаємодію з Міністерством оборони України з метою перевірки військово-облікових документів в електронному вигляді.
Заступник голови Державної міграційної служби України поінформував членів Комітету, що в стадії впровадження — автоматизована постановка на військовий облік громадян, яким виповнилось 18 років за кордоном. «Найближчим часом цей сервіс також буде готовий зі сторони Міністерства оборони, ми зможемо таких громадян юного віку оформлювати документами і автоматично ставити на військовий облік. Тому ця робота і нормативно, і технічно реалізовується на фінішній стадії, тому максимум технічних заходів уже вжито і нормативні акти відповідні вже прийняті», — зазначив Іван Двойленко.
Члени Комітету наголосили на важливості реалізації експерименту, що сприятиме постановці на військовий облік молоді, яка перебуває за межами України через повномасштабне російське вторгнення, та подякували Катерині Черногоренко за цікаву та змістовну презентацію.
У рішенні Комітету, ухваленому за підсумками обговорення, наведена інформація про велику роботу, здійснену Міністерством оборони України стосовно постановки на військовий облік молодих громадян України за допомогою цифрових технологій.
Водночас до членів Комітету надходить інформація, що відокремлені підрозділи державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, та які розміщені за межами України, відмовляють особам чоловічої статі віком від 18 до 25 років, в яких відсутній запис у Реєстрі призовників, у прийомі документів для оформлення (у тому числі замість втраченого або викраденого), обміну паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, посилаючись на відсутність технічної можливості передати відомості про особу до Реєстру призовників. Це підтверджують і офіційні дані Міністерства внутрішніх справ України, згідно з якими були прийняті документи для здійснення зазначених дій лише у дев’яти осіб, в яких відсутній запис у Реєстрі призовників.
Це, зокрема, спонукає молодих громадян України, в яких закінчується термін дії паспортів громадянина України для виїзду за кордон, звертатися до іноземних держав для отримання тимчасових документів, оскільки вони не мають можливості стати на військовий облік та отримати паспорт громадянина України, паспорт громадянина України для виїзду за кордон. І це при тому, що вони не підлягають мобілізації.
Також молоді громадяни України, які перебувають за кордоном, у тому числі ті, які мають дійсні паспорти громадян України для виїзду за кордон з великим терміном дії паспортів, не ознайомлені з існуючими можливостями постановки на військовий облік, що створені завдяки реалізації експериментального проєкту з автоматичної верифікації та перевірки відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Це перешкоджає належному веденню військового обліку призовників та створює загрозу притягнення їх до адміністративної відповідальності.
Комітет вважає, що для уникнення зазначених вище негативних обставин та сприяння поверненню української молоді на Батьківщину після Перемоги у війні з російською федерацією, необхідно:
- забезпечити чітке дотримання центральними органами виконавчої влади та відокремленими підрозділами державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, та які розміщені за межами України, постанови Кабінету Міністрів України № 932 від 16 серпня 2024 року;
- розробити дієвий та зрозумілий алгоритм постановки на військовий облік осіб чоловічої статі віком від 17 до 25 років, які перебувають за межами України, та оприлюднити його в засобах масової інформації та соціальних мережах.
Комітет рекомендував Кабінету Міністрів України:
1) доручити Міністерству внутрішніх справ України, Державній міграційній службі України забезпечити виконання відокремленими підрозділами державного підприємства, що належить до сфери управління Державної міграційної служби України, та які розміщені за межами України, пункту 13 Порядку реалізації експериментального проєкту з автоматичної верифікації та перевірки відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, із попередженням керівників зазначених відокремлених підрозділів щодо притягнення до дисциплінарної відповідальності за невиконання вимог зазначеного Порядку;
2) доручити Міністерству оборони України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній міграційній службі України:
- забезпечити невідкладне внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей, внесених до Єдиного державного демографічного реєстру стосовно осіб, зазначених у пунктах 13 і 14 Порядку;
- прискорити налагодження електронної інформаційної взаємодії між Єдиним державним демографічним реєстром, відомчою інформаційною системою Державної міграційної служби України та Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта» та передбачити на час вирішення зазначеного завдання інші механізми внесення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про осіб, зазначених у пунктах 13 і 14 Порядку;
- розробити дієвий та зрозумілий алгоритм постановки на військовий облік осіб чоловічої статі віком від 17 до 25 років, які перебувають за межами України, та оприлюднити його в засобах масової інформації та соціальних мережах.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.