Комітет з питань інтеграції України до ЄС на своєму засіданні розглянув проєкт закону № 0296 (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/45406) про ратифікацію Рішення № 1/2023 Спільного Комітету Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження від 7 грудня 2023 року щодо внесення змін до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження. Проєкт закону передбачає ратифікацію Рішення Спільного комітету ПЄМ. Це Рішення передбачає поправки до Конвенції, які впроваджують оновлені правила визначення країни походження товарів, зокрема, встановлюють критерії достатньої обробки/переробки товарів, що застосовуються для визначення преференційного режиму у торгівлі товарами між Договірними сторонами Конвенції ПЄМ, а також згідно із пунктом 2 статті 1 Рішення СК ПЄМ набувають чинності 1 січня 2025 року. За висновком Комітету, проєкт закону за своєю метою не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України і звернувся до головного Комітету з рекомендацією підтримати ратифікацію цього документа.

Проєкт закону № 12221 (https://itd.rada.gov.ua/BILLINFO/Bills/Card/45261) про внесення змін до деяких законів України щодо гармонізації сфери акредитації органів з оцінки відповідності та системи технічного регулювання з вимогами Європейського Союзу. Законо-проєкт, як зазначено в пояснювальній записці до нього, розроблено з метою приведення законодавства України у сфері акредитації органів з оцінки відповідності та системи технічного регулювання до права ЄС. Комітет ухвалив висновок, що законопроєкт не суперечить Угоді про асоціацію та праву Європейського Союзу.

Проєкт закону № 12094 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44975 про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань у сфері електронних комунікацій. Документ, як вказано у пояснювальній записці, створено для узгодження правових норм Закону України «Про електронні комунікації» із законодавством ЄС. Також для покращення користувацького досвіду споживачів мобільного зв’язку, вдосконалення методів контролю за виконанням ліцензійних зобов’язань мобільними операторами, удосконалення окремих положень Закону щодо доступу до фізичної інфраструктури електронних комунікацій, а також узгодження положень Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку електронних комунікаційних мереж» між собою. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить Угоді про асоціацію та праву Європейського Союзу.

Проєкт закону № 12058 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44911) про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відновлення деградованих земель, стимулювання вирощування енергетичних рослин та виробництва альтернативного біопалива. Як вказано в обґрунтуванні проєкту, він має намір раціоналізувати землекористування, що дасть змогу вирощувати енергетичні рослини та одночасно відновлювати де-градовані ґрунти без зменшення площ сільськогосподарських земель придатних до вирощування харчових культур. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейсь-кої інтеграції, але потребує доопрацювання щодо врахування термінології Директиви 20018/2001 та вимог права ЄС щодо впливу на довкілля. В частині дотримання законодавства про державну допомогу законопроєкт потребує отримання висновку Антимонопольного комітету щодо визначення належності та допустимості державної допомоги.

Проєкт закону № 12242 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45292) про внесення доповнень до статті 70 Закону України «Про виконавче провадження». З огляду на зміст пояснювальної записки, законопроєкт має на меті не допускати у виконавчих провадженнях: протиправного накладення арешту та звернення стягнення на кошти заробітної плати (пенсії) в повному обсязі всупереч наявним законодавчим нормам; порушень права людини вільно розпоряджатись коштами своєї заробітної плати (пенсії), що залишаються після здійснення відрахувань із заробітної плати (пенсії) за виконавчими документами. Проєктом закону пропонується доповнити Закон України «Про виконавче провадження» уточнюючими нормами про те, що встановлення цим Законом максимально допустимого розміру відрахувань з доходу (заробітної плати чи пенсії) боржника тягне за собою заборону накладати арешт та звертати стягнення: на залишок коштів такого доходу після здійснення відрахувань (утримань) з нього; на кошти такого доходу в розмірі, що перевищує дозволений цією статтею розмір відрахувань, у тому числі у випадку розміщення цих коштів на рахунках у банках та інших фінансових установах.

За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить зобов’язанням України в рамках правових механізмів Ради Європи, але потребує доопрацювання з точки зору правової визначеності.

Проєкт закону № 12175 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45137) про внесення змін до Цивільного кодексу України. Цим документом пропонується внести зміни до пункту третього частини першої статті 268 Цивільного кодексу України, відповідно до яких вимога про відшкодування моральної шкоди виключається з переліку вимог, на які позовна давність не поширюється. Як стверджують автори законопроєкту, проведений аналіз практики застосування інституту відшкодування моральної шкоди у сфері трудових правовідносин виявив проблеми, що істотно порушують права та інтереси роботодавців. Ідеться про незастосування позовної давності до вимог про відшкодування моральної шкоди. У зв’язку з цим у разі звернення працівника до суду після спливу значного періоду часу, останній може зіткнутись із труднощами, пов’язаними із встановленням обставин справи. Автори законопроєкту наголошують, що загальна позовна давність тривалістю у три роки, передбачена статтею 257 ЦК України, встановлює достатні часові рамки для реалізації особою свого права на відшкодування моральної шкоди. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону не суперечить зобов’язанням України в рамках правових механізмів Ради Європи.

Проєкт закону № 12233 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45303) про внесення змін до Закону України «Про фізичну культуру і спорт» щодо спорту ветеранів війни. Проєкт акта розроблений з метою створення умов для координації та реалізації державної політики у сфері розвитку фізичної культури і спорту ветеранів війни та членів їх сімей, встановлення механізму кроссекторальної співпраці державних органів, органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства, а також розмежування повноважень та сфер відповідальності стосовно розвитку спорту ветеранів війни. Комітет ухвалив висновок, що проєкт акта відповідає цілям Угоди про асоціацію.

Проєкт закону № 8340 (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/41128) про державне регулювання сфери захисту рослин. Як зазначено у пояснювальній записці, законопроєкт розроблено для забезпечення продовольчої безпеки держави та її експортного потенціалу, а також розвиток агропромислового комплексу, які неможливі без дієвої системи захисту рослин та ефективних механізмів правового регулювання у цій сфері. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим 
зобов’язанням України та праву ЄС.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.