Відбулося засідання Комітету з питань правової політики, на якому розглянуто проєкт закону про внесення змін до Цивільного кодексу України щодо особливостей застосування окремих норм й гарантування сталого розвитку оборонно-промислового комплексу (реєстр. № 12258 від 28 листопада 2024 року), поданий народним депутатом України Янченко Г. І. та ін.

Законопроєктом пропонується розділ «Прикінцеві та перехідні положення» Цивільного кодексу України (далі — ЦК України) доповнити новим пунктом 22, яким визначається, що у період дії воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування до виконавців державних контрактів (договорів) з оборонних закупівель, які в повному обсязі виконали державний контракт (договір) з оборонних закупівель, в разі документального підтвердження виконавцем цільового використання коштів попередньої оплати не застосовуються норми частини третьої статті 693 ЦК України. Також розділ «Прикінцеві та перехідні положення» ЦК України пропонується доповнити новим пунктом 22-1, відповідно до якого положення нового пункту 22 цього ж розділу застосовуються до державних контрактів (договорів) на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони України, які укладені за неконкурентною процедурою закупівель або без проведення видів (процедур) закупівель, визначених законодавством, та/або виконувалися (виконуються) під час дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 2102-IX.

Прийняття зазначеного законопроєкту сприятиме підвищенню ефективності та стабільності роботи вітчизняного оборонно-промислового комплексу. Тимчасове звільнення оборонних підприємств від нарахування відсотків за використання коштів попередньої оплати зменшить фінансове навантаження на ці підприємства, що дасть їм змогу спрямувати більше ресурсів на виконання державних оборонних замовлень та підтримання безперервності виробництва.

За результатами обговорення Комітет з питань правової політики вирішив рекомендувати Верховній Раді України законопроєкт прийняти за основу.

Комітет з питань правової політики також розглянув проєкт закону про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» щодо зміни найменування місцевих загальних судів (реєстр. № 12351 від 23 грудня 2024 року), поданий народними депутатами України Масловим Д. В., Власенком С. В. та ін.

Законопроєкт за реєстр. № 12351 розроблено з метою перейменування окремих судів у відповідність із законами України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій».

Вказаною законодавчою ініціативою пропонується змінити найменування окремих місцевих загальних судів, перелік яких визначається в Додатку до Закону України «Про судоустрій і статус суддів».

Пропозиції щодо перейменування зазначених судів викладено з урахуванням проведених консультацій із Радою суддів України, місцевими та апеляційними загальними судами відповідних областей, військово-цивільними адміністраціями, Уповноваженим із захисту державної мови в Україні, Українським інститутом національної пам’яті, представництвом Президента України в Автономній Республіці Крим, а також з урахуванням перейменування адміністративно-територіальних одиниць, в яких розташовані відповідні суди.

На думку суб’єктів законодавчої ініціативи, реалізація законопроєкту забезпечить перейменування окремих судів у відповідність із законами України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їх символіки», «Про забезпечення функціонування української мови як державної», «Про присвоєння юридичним особам та об’єктам права власності імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій».

Обговоривши положення законопроєкту з урахуванням ви-словлених до нього зауважень і пропозицій, Комітет з питань правової політики вирішив рекомендувати Верховній Раді 
України включити законопроєкт до порядку денного дванадцятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання та за результатами розгляду у першому читанні прийняти його за основу з доопрацюванням положень відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.