Його історія сягає Середньовіччя, а сучасна структура склалася в результаті багатьох політичних трансформацій.

Перші згадки про парламентаризм у Португалії датуються XIV століттям. У середньовічний період у країні функціонувала так звана королівська рада, до складу якої входили представники духовенства, дворянства та міщан. Вона виконувала дорадчі функції при королі. Суттєві зміни у складі та діяльності парламенту сталися у XIX столітті в результаті революційних рухів, які поширювали ідеї лібералізму та конституційної монархії. У 1822 році було ухвалено першу конституцію, що закріпила двопалатний парламент, який складався з Палати депутатів і Палати перів. Ця система проіснувала до повалення монархії в 1910 році. 

Після проголошення Першої Республіки парламент країни зазнав значних змін. У цей період Португалія переживала політичну нестабільність, яка завершилася встановленням диктатури Антоніу де Олівейри Салазара у 1933 році. Лише з поваленням диктатури в 1974-му та прийняттям конституції 1976 року країна перейшла до сучасного демократичного устрою.

Нині Assembleia da Repdblica є однопалатним парламентом і складається з 230 депутатів. Вибори до парламенту відбуваються кожні чотири роки на основі пропорційної системи, що забезпечує представництво різних політичних сил.

Робота виборного органу поділена на кілька форм. Пленарні засідання — це головний формат діяльності, де обговорюють і ухвалюють закони, бюджети та інші важливі рішення.

Постійні комітети — спеціалізовані органи, які займаються попередньою підготовкою законопроєктів.

Тимчасові комітети — створюють для розгляду окремих питань або кризових ситуацій.

У парламенті Португальської Республіки Assembleia da Repdblica працює кілька постійних і тимчасових комітетів, які забезпечують ефективну роботу законодавчого органу та дають змогу глибше дослідити конкретні теми.

Постійні комітети — це ключові структури парламенту, які розглядають підготовку, обговорення та аналіз законодавчих ініціатив. Вони забезпечують контрольні функції щодо діяльності виконавчої влади.

Комітет з конституційних питань, прав і свобод — розглядає питання, пов’язані з конституційними реформами, правами людини та правосуддям; Комітет з фінансів і бюджету — займається бюджетними питаннями, податковою політикою та контролем за державними фінансами; Комітет із зовнішніх справ і португальських громад за кордоном — відповідає за міжнародну політику, дипломатію та зв’язки з португальською діаспорою; Комітет із соціальної безпеки і праці — розглядає питання трудового законодавства, соціального забезпечення та пенсійної системи; Комітет з охорони здоров’я — опікується реформами системи охорони здоров’я, контролем за медичними закладами та програмами охорони здоров’я; Комітет з освіти, науки, молоді та культури — працює над законодавством у сферах освіти, наукових досліджень, культурного розвитку та молодіжної політики; Комітет з навколишнього середовища, енергетики та просторового планування  — розглядає питання екології, енергетичної політики, урбаністики та боротьби зі зміною клімату; Комітет з економіки, інновацій, громадських робіт і транспорту — зосереджується на питаннях економічного розвитку, транспортної інфраструктури та державних інновацій; Комітет із захисту прав споживачів — відповідає за питання регулювання ринків і захисту інтересів споживачів.

Тимчасові комітети створюють для вивчення конкретних проблем, розслідувань або кризових ситуацій. Їхня діяльність спрямована на підготовку спеціальних доповідей або рекомендацій парламенту.

Парламент має широкі повноваження, які охоплюють законодавчу, контрольну та представницьку функції.

Законодавча функція: ухвалення нових законів, внесення змін до чинного законодавства, а також ратифікація міжнародних угод.

Бюджетний контроль: затвердження державного бюджету та моніторинг його виконання.

Політичний нагляд: контроль за діяльністю уряду, включно з можливістю висловлення вотуму недовіри.

Призначення посадовців: участь у виборі важливих посадових осіб, таких як омбудсмен або члени Конституційного суду.

Участь у міжнародній політиці: португальський парламент активно бере участь у міжнародній політиці через ратифікацію договорів, участь у міжпарламентських асамблеях та співпрацю з Європейським Союзом.

Як член ЄС, Португалія має депутатів у Європейському парламенті, які представляють національні інтереси на наднаціональному рівні.

«Diario da Repudblica» («Республіканський щоденник») — офіційне інформаційне видання парламенту Португальської Республіки

«Diario da Repudblica» («Республіканський щоденник») заснований у 1910 році, регулярно оприлюднює закони та підзаконні акти, рішення та розпорядження, які впливають на державний устрій, міжнародні угоди та рішення, адміністративні розпорядження міністерств і місцевих органів влади, стан спрямування державних закупівель тощо.

З 2006 року «Diario da Repudblica» випускається в електронному форматі, що забезпечує легкий доступ до всіх опублікованих матеріалів, включно з архівами, починаючи з дати заснування.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.