Він заснований на британській парламентській системі, але має власні особливості, відповідні унікальним потребам та історії країни.

Парламент складається з двох палат: Палати представників та Сенату. Палата представників обирається на основі прямих загальних виборів, у яких кожен виборець має право проголосувати за кандидата у своєму окрузі. Сенат обирається на основі системи пропорційного представництва, що забезпечує більш відображену репрезентацію різних політичних поглядів та регіонів країни.

Палата представників — нижня палата парламенту, яка відіграє центральну роль у процесі ухвалення законів. До її складу входить 151 депутат, їх обирають прямим голосуванням у 151 виборчому окрузі по всій країні. Кожен округ представлений одним депутатом, що забезпечує прямий зв’язок між громадянами та їхнім представником у парламенті.

Основним завданням Палати представників є ініціювання, обговорення та ухвалення законопроєктів, які потім передаються до Сенату. Більшість законодавчих ініціатив розпочинається саме тут, особливо ті, що стосуються фінансів чи бюджету, оскільки Конституція Австралії забороняє Сенату ініціювати чи змінювати фінансові законопроєкти.

Депутати Палати представників формують уряд: партія або коаліція партій, яка отримує більшість місць, має право призначити прем’єр-міністра. Ця структура забезпечує безпосередній зв’язок між виконавчою та законодавчою владою.

Дебати в Палаті представників є важливою частиною процесу розробки політики, оскільки вони дають змогу представникам різних політичних партій висловлювати свої думки, пропозиції та зауваження. Це також платформа для вирішення питань, які безпосередньо стосуються виборців кожного округу.

Сенат, відомий як верхня палата парламенту, виконує роль органу регіонального представництва. У ньому засідають 76 сенаторів, які представляють усі штати та території країни. Кожен із шести штатів обирає по 12 сенаторів, а дві основні території (Австралійська столична територія та Північна територія) мають по два сенатори.

На відміну від Палати представників, яка обирається на основі голосів більшості, сенатори обираються за системою пропорційного представництва. Ця система сприяє тому, щоб у Сенаті було представлено не лише великі партії, а й менші політичні сили, що робить його різноманітнішим у політичному складі. Головна роль Сенату — перегляд і схвалення законопроєктів, які надходять із Палати представників. Сенат може вносити поправки до більшості законопроєктів (за винятком фінансових), затримувати їх або навіть відхиляти. Ця функція є ключовою для забезпечення балансу влади між двома палатами, а також для захисту інтересів регіонів та менш представлених груп.

Окрім законодавчої діяльності, Сенат відіграє важливу роль у контролі за діяльністю уряду через свої комітети. Сенатські комітети розглядають законодавчі проєкти, вивчають урядові рішення, а також залучають громадськість до обговорення важливих тем. Сенат забезпечує ретельну перевірку законодавчих ініціатив, допомагаючи уникати помилок і зловживань, які можуть з’явитися у процесі прийняття законів.

Обидві палати спільно працюють для формування законодавства, але їх ролі є комплементарними. Палата представників фокусується на ініціюванні законів та представництві громадян, тоді як Сенат забезпечує їх перевірку, регіональне представництво та контроль за виконавчою владою. Двопалатна система дозволяє парламенту ефективно виконувати свої функції, зберігаючи баланс між інтересами різних груп суспільства та регіонів Австралії.

Парламент Австралії виконує низку ключових функцій, включаючи: ухвалення законів — приймає закони, які стають чинними після схвалення обома палатами та підписання генерал-губернатором; контроль за виконавчою владою — здійснює контроль за урядом через парламентські комітети, сесію запитань та дебатів; формування бюджету — розглядає та затверджує державний бюджет, визначаючи фінансові пріоритети країни.

Парламентарії виступають представниками своїх виборчих округів, висловлюючи їх інтереси та проблеми на національному рівні.

Ефективну роботу законодавчого органу країни забезпечують постійні комітети парламенту Австралії. Це важливий інструмент для детального опрацювання законодавства, розгляду урядової політики та моніторингу діяльно-сті виконавчої влади. Вони функціонують і в Палаті представників, і в Сенаті — і мають свої особливості, функції та відмінності.

Постійні комітети Палати представників зосереджені на законодавчих питаннях, пов’язаних з основними сферами політики. Комітет з питань економіки розглядає економічну політику, фінанси та монетарну діяльність уряду, аналізує бюджети та економічні звіти, подані виконавчою владою. Комітет із соціальних питань вивчає політику в галузі охорони здоров’я, освіти, соціального забезпечення та працевлаштування, аналізує законопроєкти, пов’язані із соціальною сферою. Комітет з питань навколишнього середовища та енергетики розглядає політику щодо змін клімату, енергетики, відновлюваних ресурсів і охорони природи, проводить консультації з екологічних питань. Комітет з питань зовнішніх справ, оборони та торгівлі аналізує питання міжнародної політики, оборони та торгівельних угод, займається оцінкою міжнародних договорів, які пропонує уряд.

Сенат має ширший спектр постійних комітетів, орієнтованих на детальний аналіз законодавства та контроль за діяльністю уряду. Вони поділяються на дві основні групи: законодавчі та довідкові. Законодавчі комітети розглядають законопроєкти, передані Сенату, вивчають бюджетні запити виконавчої влади, здійснюючи ретельний аналіз витрат та доходів. Довідкові комітети проводять розслідування з питань, які доручає Сенат, вивчають суспільно важливі теми, такі як права людини, зміни клімату чи міграційна політика. Комітет із регіональних питань аналізує вплив політики на регіони Австралії та працює над питаннями рівномірного розподілу ресурсів між штатами. Комітет із законодавства та нагляду контролює виконання законів, уже ухвалених парламентом, оцінює дії виконавчої влади щодо відповідності законодавству.

Незалежність та широка залученість громадськості до роботи комітетів Сенату дозволяє враховувати думки менших партій та незалежних сенаторів, що робить процес більш репрезентативним. Сенатські комітети частіше проводять відкриті слухання, залучаючи громадськість до обговорення.

Австралія визнала незалежність України 26 грудня 1991 року, встановлення дипломатичних відносин відбулося 10 січня 1992 року.

Австралія послідовно підтримує суверенітет і територіальну цілісність України та рішуче засуджує повномасштабну військову агресію рф. Країна надає політико-дипломатичну, юридично-правову, економічну, гуманітарну та військову підтримку Україні. Загальний обсяг австралійської допомоги нашій країні становить понад 680 млн дол. США, з яких понад 580 млн — військової допомоги. 

Австралія залишається однією з найбільших країн-контрибуторів безпекової допомоги Україні поза межами НАТО. Країною запроваджені санкції проти понад 1,4 тисячі фізичних та юридичних осіб рф, рб та Ірану.

Протягом 2022-2024 рр. спостерігається помітна активізація українсько-австралійських контактів. Серед понад 40 двосторонніх заходів високого та найвищого рівнів можна виділити перші в історії двосторонніх відносин візит Прем’єр-міністра Австралії Е. Албенізі в Україну 3 липня 2022 року та візит в Австралію депутатської групи Верховної Ради України з міжпарламентського співробітництва з Австралією 20-25 березня 2023 року.

Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Австралією створена 10 лютого 2020 року, її співголови — Галина Михайлюк («СН») та Ярослав Железняк («Голос»).

«Parliamentary Debates» — офіційний друкований орган парламенту Австралії

«Parliamentary Debates», відомий як «Hansard», є офіційним звітом про дебати та обговорення, які відбуваються в обох палатах парламенту — Палаті представників та Сенаті, а також у їх комітетах.

«Hansard» фіксує та оприлюднює усі виступи, дискусії, питання, відповіді й заяви, зроблені в парламенті.

Його головна мета — забезпечити прозорість роботи парламенту та інформувати громадськість про прийняття рішень і законодавчі процеси.

Під час сесій «Hansard» виходить щоденно, після їх завершення видається зведений документ, який об’єднує всі публікації за період роботи парламенту.

Видання публікує протоколи сесій «Question Time», під час яких парламентарії ставлять питання урядовцям, звіти парламентських комітетів, огляд результатів комітетських слухань, висновки та рекомендації; промови прем’єр-міністра, міністрів, лідерів опозиції та інших впливових політиків; дискусії щодо фінансових документів, витрат і доходів держави.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.