Народні депутати України — члени Комітету заслухали два контрольні питання та ухвалили один законопроєкт
Нещодавно відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому народні депутати України — члени Комітету розглянули низку питань.
Під час засідання народні депутати України — члени Комітету заслухали два контрольні питання та ухвалили один законопроєкт, а саме:
1. Про стан та проблеми використання у 2024 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами.
Під час обговорення цього питання народні депутати України — члени Комітету особливо звернули увагу на критичні показники рівня використання у 2024 році коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам.
За наслідками обговорення цього питання Комітет констатував:
- вкрай низький рівень використання коштів окремих субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами у 2024 році, що набуває системного характеру та є результатом неефективних управлінських рішень, які призводять до неефективного використання коштів;
- наявність системних проблем, які впливають на рівень освоєння коштів освітніх субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами.
Враховуючи вищезазначене, народні депутати України — члени Комітету прийняли рішення визнати роботу Міністерства освіти і науки України у 2024 році в частині здійснення заходів щодо ефективного використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами незадовільною, а також надали низку рекомендацій Кабінету Міністрів України та Міністерству освіти і науки України, з метою недопущення неефективного використання коштів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам за напрямами у 2025 році.
2. Про Звіт Рахункової палати «Про результати аудиту ефективності на тему «Проблеми мережі закладів вищої освіти: далі утримувати чи реформувати» від 26.11.2024.
Аудит мережі закладів вищої освіти, здійснений Рахунковою палатою, проведено з метою оцінки діяльності Міністерства освіти і науки України щодо реформування мережі закладів вищої освіти що перебувають у сфері його управління.
Проведення такого аудиту було зумовлено наявністю проблем функціонування мережі ЗВО, яка «не відповідає сучасним потребам економіки і суспільства, а заклади є неконкурентоспроможними на міжнародному ринку вищої освіти».
Рахунковою палатою зроблено висновок, що впровадження реформи модернізації мережі ЗВО здійснюється без урахування викликів сьогодення, несистемно та має суб’єктивний характер, а також надано відповідні рекомендації Кабінету Міністрів України та Міністерству освіти і науки України.
3. Народні депутати України — члени Комітету одностайно ухвалили висновок рекомендувати Верховній Раді України проєкт закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном (реєстр. № 12375 від 03.01.2025) за результатами його розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому.
Відбулося засідання підкомітету Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій
Нещодавно відбулося засідання підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому народні депутати України — члени Комітету розглянули проєкт закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном (реєстр. № 12375 від 03.01.2025) та за результатами розгляду й обговорення цього законопроєкту запропонували Комітету з питань освіти, науки та інновацій ухвалити висновок рекомендувати Верховній Раді України прийняти його за основу та в цілому.
З початку року вже 1200 українців отримали ваучер на навчання від служби зайнятості
За перші 20 днів 2025 року вже 1200 українців отримали ваучер на безоплатне навчання, щоб опанувати нову професію.
Здобуття нової професії чи спеціальності фінансується за кошти Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Ваучер дає право підвищити кваліфікацію чи пройти перепідготовку за однією зі 155 професій та спеціальностей в більшості закладів освіти з ліцензією Міністерства освіти та науки України. Їх перелік кожні три місяці публікується на сайті відомства.
Компенсація на навчання становить 30 тисяч гривень.
Щоб змінити професію та знайти роботу мрії, слід особисто звернутись до будь-якого центру зайнятості, скористатися мобільним застосунком чи подати онлайн-заявку на сайті ДСЗ.
500 мільйонів гривень на протипожежну безпеку в школах: хто може отримати?
Цього року Уряд виділив 500 мільйонів гривень на заходи протипожежної безпеки в закладах освіти. Це важливий крок для створення безпечного освітнього середовища.
Отримати кошти можуть:
- військові ліцеї (військово-морські, військово-спортивні) та ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою;
- заклади освіти, що беруть участь в експериментальному проєкті з гарантування безпеки освітнього середовища в умовах воєнного стану.
5 років Дія.Освіта: як платформа змінює цифрове майбутнє України
У 2019 році цифрова грамотність стала важливим пріоритетом для України. Міністерство цифрової трансформації України поставило собі амбітну мету — навчити 6 мільйонів українців цифрових навичок. Цей крок відкрив шлях до створення зручної цифрової держави, де кожен має доступ до знань і можливостей.
Платформа Дія.Освіта, запущена у 2020 році, стала ключовим інструментом у досягненні цієї мети. Вона допомагає українцям здобувати нові знання, опановувати професії та впевнено користуватися цифровими сервісами.
Основні результати за 5 років роботи Дія.Освіта:
- 210+ освітніх серіалів для навчання;
- 65 інтерактивних симуляторів для практичних навичок;
- 80+ професійних курсів, адаптованих до сучасного ринку праці;
- 2,4 мільйона зареєстрованих українців;
- 3,6 мільйона сертифікатів, які підтверджують успішне навчання;
- 35% шкіл України, де учні вивчають програмування, аналіз даних і цифрове громадянство з IT-студіями за сприяння FIAPP.
Приєднуйтеся до мільйонів українців, які вже скористалися можливостями на Дія.Освіта, щоб створити найзручнішу цифрову державу: https://osvita.diia.gov.ua/
В Україні відкрили центр підготовки операторів дронів у межах реформи профтехосвіти
Освіта майбутнього: в Україні відкрили центр підготовки операторів дронів у межах реформи профтехосвіти.
Україна зробила ще один важливий крок у розвитку сучасної професійно-технічної освіти та зміцненні національної безпеки. Завдяки проєкту #100 майстерень, який отримав 549 млн гривень державного фінансування у 2024 році, на Тернопільщині відкрито сучасний освітній центр для підготовки операторів дронів.
Новий центр оснащено новітнім обладнанням, зокрема інтерактивним тренажером для відпрацювання навичок керування дронами. Тут також є лабораторії для тактичних і технічних навчань. У центрі не лише навчають студентів, а й підвищують кваліфікацію педагогів. Так, у 2024 році навчання на базі центру пройшли вчителі курсу «Захист України» з усіх західних регіонів країни, опановуючи інноваційні методи роботи з безпілотниками.
Професійне навчання за сприяння служби зайнятості: можливості у 2025 році
Державна служба зайнятості продовжує допомагати громадянам здобувати нові знання, ставати конкурентоспроможним на ринку праці та впевнено рухатися до своїх цілей, надаючи послуги з професійного навчання.
Основні напрями професійного навчання, які пропонує служба зайнятості:
1. Навчання зареєстрованих безробітних.
2. Ваучер на навчання.
3. Навчання учасників бойових дій (УБД) та осіб з інвалідністю внаслідок війни в центрах профтехосвіти Державної служби зайнятості.
4. Навчання жінок за професіями, в яких традиційно домінували чоловіки.
У 2024 році в Києві видано майже 730 ваучерів на навчання. Також майже 700 зареєстрованих безробітних пройшли професійне навчання.
МОН повідомило, як триває модернізація мережі закладів вищої освіти
Комплексна трансформація вищої освіти в Україні триває. Одну з найсильніших міжнародних підтримок у цьому процесі надає Світовий банк.
У межах спільного проєкту UIHERP «Удосконалення вищої освіти заради результатів» на розвиток спроможностей університетів та підтримку системи вищої освіти виділено 200 млн доларів.
Основна мета проєкту — підвищення конкурентоспроможності закладів вищої освіти через розвиток лабораторій, навчально-дослідницької бази, а також посилення управлінської спроможності та обміну експертизою для вивчення міжнародних практик.
Ключові напрями проєкту:
- 1,5 млн доларів інвестиції в кожен університет, що пройшов процедуру реорганізації через при/об’єднання (укрупнення);
- 14,8 млн доларів на підтримку держбюджету для досягнення цільових показників ефективності системи вищої освіти;
- підтримка вступної кампанії та експертної спроможності.
Зараз активно триває реалізація першого напряму — інвестиції по 1,5 млн доларів у науково-навчальне обладнання модернізованих університетів.
У 2024 році вже подано 46 заявок на пакети обладнання для лабораторій в університетах.
Оприлюднено список номінантів на Премію Верховної Ради України молодим ученим за 2024 рік
Комітет Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій інформує, що відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про Премію Верховної Ради України молодим ученим» від 5 лютого 2019 року № 2675-VIII (зі змінами) для участі у конкурсі на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2024 рік до Комітету надійшла 61 робота, за результатами технічної експертизи прийнято до розгляду 60 робіт претендентів.
Провідні науковці та експерти, наукові колективи, фахові установи та організації можуть подати до 20 лютого 2025 року включно завірені належним чином критичні рецензії та зауваження на роботи претендентів на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим за 2024 рік із зазначенням претендентів і назви роботи, а також посади з повною назвою установи або організації, наукового ступеня та вченого звання підписанта українською мовою на адресу: Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, вул. М. Грушевського, 5, Київ-8, 01008.
Відгуки та листи підтримки робіт претендентів на присудження Премії Верховної Ради України молодим ученим Комітет не приймає.
Відкрито подання заявок на Техатон Teens in AI для підлітків
Україна вдруге братиме участь у міжнародному Техатоні Teens in AI, який об’єднує молодь із понад 60 країн світу. Проєкт залучає підлітків до вивчення штучного інтелекту та розроблення інноваційних рішень за підтримки провідних фахівців у сфері ШІ.
До участі у національному етапі буде відібрано 10 команд, які протягом лютого—березня пройдуть навчання від організаторів та візьмуть участь у національному етапі Техатону.
Склад команди: 5-6 учасників та ментор — викладач державного чи комунального закладу освіти.
Реєструйте команду за посиланням:
- форма для учасників (кожен член команди має реєструватися окремо із зазначенням назви команди та ПІБ ментора);
- форма для менторів (з приміткою, який освітній заклад та команду ви представляєте).
Техатон відбудеться онлайн 29-30 березня 2025 року.
Кінцевий термін подання заявок — 2 лютого 2025 року.
Нагадаємо, що торік українська команда учнів Політехнічного ліцею КПІ імені І. Сікорського перемогла на міжнародному етапі Техатону Teens in AI із проєктом застосунку, який допомагає вивчати жестову мову.
Що передбачає для української освіти сторічна угода між Україною і Великою Британією
Президент України Володимир Зеленський і Прем’єр-міністр Великої Британії Кір Стармер підписали Угоду про сторічне партнерство між Україною та Сполученим Королівством Великої Британії і Північної Ірландії, яка містить відкриту й закриту частини. Ця угода передбачає окремий розділ «Наука, технології та інновації», який закріплює співпрацю між закладами вищої освіти, науковими установами, зокрема в питаннях використання інноваційних і критично важливих технологій, як-от: цифрової інфраструктури й комунікацій, космосу, штучного інтелекту та безпілотних літальних апаратів. Співпрацю у сфері освіти визначено в дев’ятому розділі «Соціальна сфера, культура та спорт».
Основні аспекти співробітництва:
- розвиток освіти;
- сприяння реформам у сфері освіти;
- навчання англійської мови;
- стипендії та програми обміну.
Вперше в історії: «Ноосфера» забезпечує морські антарктичні дослідження США
Українське наукове судно «Ноосфера» вперше забезпечує дослідження в Південному океані на замовлення Національного наукового фонду США.
Уже якийсь час наш криголам працює у водах навколо американської антарктичної станції «Палмер». З борту «Ноосфери» дослідники із США виконують свою програму морських досліджень.
На честь такої співпраці і на судні, і на станції підняли прапори обох країн.
Варто відзначити, що це перша така місія не лише для «Ноосфери», а й загалом для українського флоту.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.