Його діяльність визначає напрями розвитку країни, забезпечує демократичний процес прийняття рішень та відображає інтереси її громадян.
Головний законодавчий орган Великого Герцогства Люксембург був створений у 1848 році після прийняття першої конституції. Відтоді він зазнав численних змін, адаптуючись до сучасних політичних і соціальних реалій. З моменту свого заснування парламент виконує роль законодавчого органу та служить платформою для обговорення найважливіших питань, що стосуються життя країни.
Палата депутатів складається з 60 членів, яких обирають на основі загального прямого голосування. Кількість депутатів, обраних від кожного виборчого округу, залежить від чисельності населення. Члени парламенту обираються на п’ятирічний термін за системою пропорційного представництва. Ця система забезпечує баланс між різними політичними силами, сприяючи представництву широкого спектра інтересів громадян.
Парламент очолює спікер, якого обирають депутати. Його завдання включають координацію роботи Палати, організацію дебатів і забезпечення дотримання процедур.
Палата депутатів виконує кілька ключових функцій.
Основним її завданням є розробка, обговорення та ухвалення законів. Законодавчі ініціативи можуть подавати як депутати, так і уряд. Перед прийняттям законів проєкти обговорюються у профільних комісіях, де проводиться їх детальний аналіз.
Контроль за діяльністю уряду. Парламент здійснює контроль за роботою виконавчої влади. Депутати мають право ставити запитання міністрам, ініціювати дебати та розслідування. Такий механізм сприяє прозорості та підзвітності урядових рішень.
Бюджетна функція. Палата депутатів затверджує державний бюджет і контролює його виконання. Це включає моніторинг витрат і доходів держави, що має важливе значення для фінансової стабільності країни.
Міжнародна діяльність. Парламент бере участь у формуванні зовнішньої політики Люксембургу, затверджуючи міжнародні договори та угоди. Він також активно співпрацює з іншими національними парламентами та міжнародними організаціями.
У Палаті депутатів Великого Герцогства Люксембург діють постійні комітети, які відіграють важливу роль у законотворчому процесі та контролі за роботою уряду.
Комітет з питань фінансів та бюджету займається аналізом фінансових питань, підготовкою бюджету, моніторингом державних витрат і доходів.
Комітет із закордонних справ та європейських справ опікується міжнародними відносинами, питаннями інтеграції до ЄС та співпраці з міжнародними організаціями.
Комітет із соціальних питань розглядає законодавство, пов’язане із соціальною політикою, охороною здоров’я та пенсійним забезпеченням.
Комітет з питань економіки аналізує питання економічного розвитку, підтримки підприємництва та ринку праці.
Комітет із правосуддя займається питаннями судової системи, захисту прав людини та реформування правового поля.
Комітет з питань навколишнього середовища відповідає за екологічні ініціативи, кліматичну політику та стале використання природних ресурсів.
Кожен комітет складається з депутатів, які мають досвід у відповідній сфері. Вони готують звіти, пропозиції та рекомендації, які впливають на формування законодавства.
Люксембург є конституційною монархією, де Великий герцог виконує роль глави держави. Хоча його повноваження значною мірою мають церемоніальний характер, він відіграє важливу роль у затвердженні законів, призначенні прем’єр-міністра та інших членів уряду.
Парламент працює у тісній співпраці з урядом, забезпечуючи ефективне управління країною. Ця взаємодія сприяє стабільності політичної системи, що є однією з причин високого рівня життя у Великому Герцогстві Люксембург.
Сучасний парламент Люксембургу стикається з низкою викликів, серед яких глобалізація, зміни клімату, демографічні проблеми та цифровізація. Для вирішення цих питань депутати активно працюють над розробкою законодавчих ініціатив, які відповідали б сучасним реаліям і забезпечували сталий розвиток країни.
Палата депутатів є важливим інструментом участі громадян у політичному житті. Він забезпечує платформу для вираження думок, обстоювання інтересів і захисту прав кожного жителя Люксембургу. Прозорість діяльності парламенту та його відкритість для громадськості сприяють зміцненню довіри до політичної системи.
Парламент Люксембургу є основою демократії та стабільності країни. Його ефективна робота забезпечує прийняття важливих рішень, які впливають на життя кожного громадянина. В сучасних умовах роль Палати депутатів тільки зростає, адже вона відіграє ключову роль у формуванні майбутнього цієї маленької, але впливової держави.
Дипломатичні відносини між Україною та Люксембургом встановлено 1 липня 1992 року. Двосторонні відносини країн мають прагматичний та взаємовигідний характер: ця держава проводить активну економічну зовнішню політику й зацікавлена в налагодженні повноцінного партнерства з Києвом, насамперед у галузях сільського господарства, високих технологій та освоєння космосу. Основними статтями імпорту люксембурзьких послуг до України є: роялті та інші послуги, пов’язані з використанням інтелектуальної власності — 57,2%; послуги у сфері телекомунікації, комп’ютерні та інформаційні — 25,3%; послуги, пов’язані з фінансовою діяльністю — 12,7%; транспортні — 2,3%.
Люксембург приєднався до всіх рішень ЄС щодо обмежувальних заходів проти рф. 18 березня 2015 року парламент Люксембургу за прискореною процедурою ратифікував Угоду про асоціацію між Україною та ЄС. Загальний обсяг гуманітарного кластеру надання урядом Люксембургу допомоги Україні, за інформацією МЗС цієї держави, становить 18,5 млн євро, з яких у формі гуманітарних фінансових внесків і матеріальної допомоги (8,2 млн євро) було надано через Управління ООН з координації гуманітарних справ (OCHA), Управління верховного комісара ООН у справах біженців (UNHCR), Всесвітню продовольчу програму ООН (WFP), Карітас (Caritas), Міжнародний комітет Червоного Хреста (МКЧХ), гуманітарну організацію CARE та організацію життєзабезпечення небезпечних територій HALO Trust. Гуманітарна допомога в контексті відбудови України (10,3 млн євро) була спрямована урядом через Дитячий фонд ООН (UNICEF) та програму ООН The Ukraine Community Recovery Fund. Від початку впровадження санкцій ЄС проти рф Люксембургом заблоковано російські корпоративні активи на суму 6,2 млрд євро.
Перспективним напрямом відносин України та Люксембургу є міжпарламентське співробітництво: в жовтні 2018 року після парламентських виборів у цій державі було оновлено склад відповідної Групи дружби.
Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Великим Герцогством Люксембург створена 8 червня 2021 року, нею керує Марія Мезенцева-Федоренко («СН»).
«Journal Officiel du Parlement» — офіційний парламентський друкований орган Люксембургу
«Journal Officiel du Parlement» виходить щотижня з публікацією текстів прийнятих законів, проєктів офіційних документів, містить інші офіційні документи, наприклад, оголошення про призначення або звільнення високопосадовців, зміни в складі парламенту, повідомлення про важливі події, міжнародні документи, ухвали державних органів.
Видання виконує важливу роль у забезпеченні прозорості та доступу громадськості до офіційної інформації про діяльність Палати депутатів. Воно покликане бути необхідним інструментом для того, щоб забезпечити правильне розуміння громадянами змін у законодавстві та інших важливих рішеннях, які стосуються функціонування державних інститутів і законодавства.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.