Народна депутатка, керівник Постійної делегації Верховної Ради України у Парламентській асамблеї Ради Європи Марія Мезенцева-Федоренко на своїй сторінці у фейсбуці назвала десять важливих пунктів резолюції «Мультиперспективність у збереженні пам’яті та історії для демократичного громадянства», яку підтримала ПАРЄ:

«1. Важливість історичної освіти задля демократії та боротьби з дезінформацією, особливо в контексті війни України проти рф.

2. Асамблея наголошує на важливості включення суперечливих частин історії в навчальні програми.

3. Запроваджувати елементи гнучкості до систем освіти задля своєчасної реакції на зміни, які виникають у суспільстві.

4. Асамблея наголошує на можливості маніпуляцій історичними дослідженнями та фактами як інструментом про-
паганди.

5. Запровадження освіти для демократичного громадянства як окремої дисципліни. Включення демократичних компетентностей до навчальних дисциплін.

6. Надати належного рівня можливості вивчення історичних подій XIX—XX століть та авторитарних і тоталітарних режимів для комплексного розуміння викликів сьогодення.

7. Надання методологічних рекомендацій: розвиток критичного мислення; розвиток аналізу історичних подій через призму прав людини; розвиток критичного аналізу різних точок зору.

8. Сприяння інтерактивній педагогіці: навчання в малих групах, визначаючи культурні відмінності.

9. Заохочення кооперації між навчальними закладами.

10. Надати вільний доступ до навчальних ресурсів».

«Як завжди, найактивніша наша делегація подала правки, які були підтримані», — зазначила депутатка та докладніше про них розповіла:

«У той час, коли історичні наративи дедалі більше спотворюються для виправдання агресії — особливо в контексті війни, яку веде рф проти України, роль критичної, заснованої на фактах історичної освіти у протидії дезінформації стала життєво важливою.

Асамблея наголошує на небезпеці політизації історії та на силі історичної освіти створити стійкість проти неправильного використання наративів, що виправдовують агресію, порушення прав людини та територіальні претензії.

Асамблея також визнає той факт, що історичні дослідження можуть бути предметом неправильного тлумачення або маніпулювання та використовуватися як інструмент пропаганди. Асамблея посилається на свою резолюцію 2482 (2023) «Правові та правозахисні аспекти агресії рф проти України», яка засудила викрадення та незаконну депортацію 
українських дітей.

У документі також наголошується, що рф використовує історію як інструмент русифікації, насаджуючи депортованим українським дітям спотворені історичні наративи, покликані стерти їх культурну ідентичність і легітимізувати агресію шляхом перекручування історичних фактів.

Заклик включити до навчальних програм з історії вивчення різних форм тоталітарних режимів, а також інших насильницьких ідеологічних рухів, які спустошили Європу в XX - XXI століттях, як серйозні порушення прав людини, яких зазнали люди в Європі, з особливим акцентом на те, як спотворені історичні інтерпретації можуть бути використані для виправдання актів агресії в наш час».

Пресслужба Апарату Верховної Ради.