Острів, відомий у минулому як Цейлон, протягом століть перебував під владою кількох європейських колоніальних держав, зокрема Португалії, Голландії та Великої Британії. Саме британське правління заклало основу для сучасної парламентської системи Шрі-Ланки.

Перші кроки до створення законодавчих інституцій було зроблено в 1833 році, коли британці запровадили Законодавчу раду Цейлону. Це був дорадчий орган, до складу якого входили британські чиновники та кілька представників місцевої еліти. Проте реальної влади рада не мала, оскільки всі рішення ухвалювалися колоніальною адміністрацією.

Важливим етапом розвитку стала конституція 1931 року, яка запровадила загальне виборче право для чоловіків і жінок та створила Державну раду Цейлону. Це була перша спроба формування представницького органу з виборними членами, що відіграв значну роль у процесі здобуття незалежності.

Після завершення Другої світової війни Британія розпочала процес деколонізації, і 4 лютого 1948 року Цейлон став незалежним домініоном у складі Британської Співдружності. Законодавча рада була реорганізована в парламент, що складався з двох палат: Палати представників та Сенату.

У 1972 році країна ухвалила нову конституцію та проголосила незалежну республіку під назвою Демократична Соціалістична Республіка Шрі-Ланка. Сенат було ліквідовано, і парламент став однопалатним.

Подальші зміни були закріплені в Конституції 1978 року, яка встановила президентську форму правління. Відтоді парламент Шрі-Ланки залишається центральним законодавчим органом країни. Він розташований в офіційній столиці Шрі-Джаяварденепура-Котте, де також перебуває Верховний суд. А фактична столиця країни – Коломбо, яка є місцеперебуванням уряду та резиденції президента.

Сучасний парламент Шрі-Ланки є однопалатним органом, що складається з 225 депутатів, які обираються терміном на п’ять років. Вибори проводяться на основі пропорційного представництва. До його складу входять 196 депутатів, які обираються безпосередньо громадянами від виборчих округів, та 29 депутатів, котрі призначаються партіями відповідно до загальнонаціонального партійного списку. 

Вибори до парламенту відбуваються кожні п’ять років. Виборча система базується на пропорційному представництві, що дає змогу більшості політичних партій отримати місця в парламенті. Окрім трьох великих партій, у ньому представлено численні менші політичні сили, включаючи партії, що представляють етнічні меншини тамілів і мусульман.

Законодавчий орган країни очолює спікер, який обирається голосуванням депутатів. Окрім спікера, в керівництво парламенту входять заступник спікера та головуючий на засіданнях.

Основні функції парламенту включають ухвалення законів, затвердження державного бюджету, контроль за діяльністю уряду, визначення внутрішньої та зовнішньої політики країни. Парламент може висловити вотум недовіри уряду, що може призвести до його відставки. В разі необхідності може оголосити надзвичайний стан, що дає уряду додаткові повноваження.

Процес ухвалення законів у парламенті проходить кілька етапів. Внесення законо-проєкту може зробити уряд або окремі депутати. Перше читання — ознайомлення з текстом законопроєкту. Друге читання — обговорення та голосування за основу. Розгляд у комітетах — внесення правок та доопрацювання. Третє читання — остаточне голосування. Ухвалення президентом — закон набуває чинності.

Структуру парламенту Шрі-Ланки становлять постійні комітети, які стверджують важливу роль у законотворчому процесі та контролі за діяльністю уряду. 

Комітет з питань оборони відповідає за нагляд та законодавчу діяльність у сфері національної безпеки та оборони. Комітет із закордонних справ займається питаннями зовнішньої політики та міжнародних відносин. Фінансовий комітет виконує функцію контролю за бюджетними питаннями та державними фінансами. Комітет з питань охорони здоров’я досліджує законодавство у сфері охорони здоров’я та соціального забезпечення. Комітет з питань освіти відповідає за освітню політику та пов’язані з нею законодавчі ініціативи. 

Функції цих комітетів включають детальний розгляд законопроєктів, моніторинг діяльності відповідних міністерств, проведення слухань та надання рекомендацій парламенту. Вони забезпечують ефективний розподіл роботи та сприяють глибшому аналізу питань, які розглядаються парламентом. Структура та назви комітетів можуть змінюватися залежно від внутрішніх реформ та потреб парламенту Шрі-Ланки.

Шрі-Ланка має парламентську систему, однак президент зберігає значний вплив. Він є главою держави та уряду, призначає прем’єр-міністра, міністрів, суддів Верховного суду та інших посадовців. Зокрема, президент має право розпустити парламент до завершення терміну, накласти вето на закони, оголосити надзвичайний стан. Проте для багатьох рішень президент потребує схвалення парламенту, що забезпечує баланс влади.

Останніми роками парламент Шрі-Ланки відігравав важливу роль у подоланні політичної нестабільності, включаючи конституційну кризу 2018 року та економічну кризу 2022-го. Серед головних викликів варто відзначити боротьбу з корупцією, активні економічні реформи, захист прав національних меншин. Попри труднощі, парламент залишається важливим інститутом демократії, що визначає майбутній розвиток країни. За останні десятиліття він перетворився на головний політичний орган, який відіграє вирішальну роль у прийнятті законів, контролі за урядом та визначенні курсу розвитку держави. З огляду на сучасні виклики парламент Шрі-Ланки залишається центром політичного життя країни, де вирішуються ключові питання, що впливають на мільйони громадян.

4 лютого Демократична Соціалістична Республіка Шрі-Ланка відзначає День незалежності. У 1948 році країна отримала незалежність і назву Домініон Цейлон, формально залишаючись домініоном Великої Британії. 

Шрі-Ланка в перекладі з санскриту означає «Благословенна Земля».На острові виробляється приблизно 10 відсотків усього чаю в світі — майже 305 тисяч тонн на рік. Зараз держава займає третє місце в світі з виробництва чаю, поступаючись тільки Індії та Китаю.

Шрі-Ланка визнала незалежність України 12 лютого 1993 року і того самого дня було встановлено дипломатичні відносини між країнами.

Впродовж 2024 року дво-сторонній товарообіг між Україною та Шрі-Ланкою становив 16,8 мільйона доларів США. Експорт товарів з України становив 2,5 мільйона доларів США, імпорт товарів зі Шрі-Ланки — 14,3 мільйона доларів США. Серед основних позицій українського експорту до Шрі-Ланки переважали овочі бобові сушені, цукор. У ланкійському імпорті до України переважали чай, трикотажні та текстильні одяг і аксесуари, шини гумові.

«Hansard» — офіційне друковане виданне парламенту Шрі-Ланки

«Hansard» — це збірник документів, який є стенографічним звітом про дебати та обговорення, що відбуваються в парламенті. Виходить друком після кожного його засідання, забезпечуючи детальний запис виступів членів парламенту, обговорень законопроєктів та інших питань, що розглядаються на засіданнях. Це видання служить офіційним джерелом інформації про парламентські дебати та є важливим ресурсом для суспільства, дослідників, журналістів та громадськості, які цікавляться законо-давчим процесом Шрі-Ланки.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.