Комітет з питань інтеграції України до ЄС на засіданні 3 лютого розглянув проєкт закону № 0299 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55684) про ратифікацію Рамкової угоди між Урядом України та Урядом Фінляндської Республіки щодо проєктів, що фінансуються за програмою Фінсько-українського інвестиційного фонду (ФУІФ).

Ухвалення законопроєкту, як вказано в обґрунтуванні, дасть змогу завершити всі внутрішньодержавні процедури, необхідні для набрання чинності Рамковою угодою між Урядом України та Урядом Фінляндії щодо проєктів, що фінансуються за програмою Фінсько-українського інвестиційного фонду, вчиненою 12 листопада 2024 року в Києві.

Рамковою угодою передбачено надання фінською стороною підтримки у формі пільгових кредитів, що надаватимуться для фінансування проєктів, спрямованих на соціально-економічний розвиток України. Комітет ухвалив рішення внести законопроєкт на розгляд Верховної Ради України та рекомендувати прийняти його за основу і в цілому.

Проєкт закону № 12189 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45175) про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування надавачів ритуальних послуг. Проєкт пропонує внести зміни до Податкового кодексу України, якими виключити норми, що передбачають звільнення від оподаткування податком на додану вартість операції з постачання послуг з поховання та постачання ритуальних товарів державними та комунальними службами, а також скасувати надавачам ритуальних послуг можливість застосувати спрощену системи оподаткування. За висновком Комітету, положення проєкту закону не суперечать acquis ЄС та міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції.

Проєкт закону № 12246 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45317) про внесення змін до пункту 32 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України. Законопроєкт, як вказано у пояснювальній записці, розроблено з метою сприяння забезпеченню українського населення можливістю придбання за доступною ціною зброї для самозахисту, а українським захисникам можливості придбання якіснішої зброї для виконання тактичних завдань, що має важливе значення для відсічі і стримування збройної агресії рф проти України. Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС, зокрема Директиві 2006/112/ЄС, водночас можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.

Проєкт закону № 12247 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/45319) про внесення змін до пункту 9-24 розділу XXI Митного кодексу України. Законопроєктом пропонується встановити, що тимчасово, на період дії воєнного стану в Україні, звільняється від оподаткування ввізним митом вогнепальна зброя певних категорій. За висновком Комітету, положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС, зокрема Регламенту 1186/2009, водночас можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.

Проєкт закону № 12395 про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України складових безпілотних систем, що ввозяться фізичними особами. В обґрунтуванні законопроєкту вказано, що його основним завданням є створення сприятливих умов для ввезення необхідних складових безпілотних систем, що використовуються для виробництва та ремонту техніки, яка безоплатно передається Збройним Силам України або іншим військовим формуванням; забезпечення безперебійного постачання необхідних товарів для потреб оборони; підтримка фізичних осіб, які сприяють обороноздатності України шляхом виготовлення та ремонту безпілотних систем. Комітет ухвалив висновок, що положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС, зокрема Директиві 2006/112/ЄС, водночас можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.

Проєкт закону № 12396 про внесення змін до розділу XXI Митного кодексу України щодо звільнення від оподаткування ввізним митом складових безпілотних систем, що ввозяться фізичними особами. Законопроєкт передбачає звільнення від оподаткування ввізним митом складових безпілотних систем (матеріали, вузли, агрегати, устаткування та комплектувальні вироби), які класифікуються за визначеними кодами УКТ ЗЕД, за умови їх декларування та подальшого використання для виготовлення/ремонту безпілотних систем із безоплатною передачею військовим формуванням. За висновком Комітету, положення проєкту закону не відповідають acquis ЄС, зокрема Регламенту 1186/2009, водночас можуть бути застосовані з метою досягнення цілей, передбачених статтями 472 «Заходи, пов’язані з суттєвими інтересами безпеки» та 143 «Винятки, пов’язані із безпекою» Угоди про асоціацію.

Проєкт закону № 12091 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44987) про внесення змін до деяких законів України щодо заборони видимого для споживача розміщення тютюнових виробів та інших виробів у місцях роздрібної торгівлі. Метою законопроєкту, як вказано в пояснювальній записці, є побудова комплексної сталої системи заходів контролю над тютюном для захисту населення, особливо дітей та молоді, від вживання тютюнових та нікотинових виробів. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону за своєю метою не суперечить цілям Угоди про асоціацію та положенням Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну 2003 року, разом з цим потребує доопрацювання з метою приведення у відповідність до положень Директиви 2014/40 та проведення відповідних консультацій зі Стороною ЄС з питання запровадження додаткових вимог. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили і щодо альтернативних законопроєктів № 12091-1, 12091-2, 12091-3 та 12091-4.

Проєкт закону № 12368-1 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/55553) про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких інших законодавчих актів України щодо утворення та функціонування Київського міського окружного адміністративного суду та Київського міського апеляційного адміністративного суду. У пояснювальній записці до законопроєкту зазначено, що його метою є створення Київського міського окружного адміністративного суду та Київського міського апеляційного адміністративного суду. Обґрунтовуючи необхідність прийняття проєкту закону, автор підкреслює, що порівняно з основним законопроєктом № 12368, яким пропонується доповнити перелік вищих спеціалізованих судів Вищим адміністративним судом, альтернативний законопроєкт пропонує створити два окремі адміністративні суди. Такий підхід, як стверджує автор проєкту закону, дасть змогу забезпечити: дотримання принципу незалежності судових інстанцій; об’єктивність та прозорість діяльності судів; ефективність розгляду справ; мінімізацію корупційних ризиків; урахування досвіду європейських країн, де функції першої та апеляційної судової інстанцій чітко розділені; доступність правосуддя. Комітет ухвалив висновок, що проєкт закону суперечить міжнародним зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції.

Проєкт закону № 12297 (https://itd.rada.gov.ua/BILLINFO/Bills/Card/45377) про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо забезпечення повноти імплементації положень міжнародного права з питань протидії домашньому та іншим видам насильства, у тому числі щодо дітей. Законопроєкт створено для імплементації положень Стамбульської конвенції у сфері кримінально-правового та кримінального процесуального реагування на факти насильства з урахуванням положень Директиви Європейського Союзу та потреб поточної досудової і судової практики у кримінальних провадженнях щодо випадків насильства, які підпадають під сферу застосування цієї Конвенції. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції щодо захисту прав людини та у рамках членства у Раді Європи, а також праву ЄС.

Проєкт закону № 11447 (https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44632) про внесення змін до статті 39 Кодексу України з процедур банкрутства щодо завдань підготовчого засідання суду. Законопроєкт пропонує уточнити завдання, які здійснює господарський суд під час підготовчого засідання у справі про банкрутство шляхом викладення у новій редакції частини другої статті 39 Кодексу України з процедур банкрутства. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України, але потребує доопрацювання з метою приведення у відповідність до положень Регламенту 2015/848.

Проєкт закону № 12299 (https://itd.rada.gov.ua/BILLINFO/Bills/Card/45409) про внесення змін до статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення та деяких законів щодо вдосконалення законодавства у сфері запобігання зловживанням на оптовому енергетичному ринку. Законопроєкт пропонує уточнити положення законодавства та привести у відповідність термінології «оптові енергетичні продукти», «учасник оптового енергетичного ринку», визначити повноваження НКРЕКП та його посадових осіб щодо складення протоколу про адміністративні правопорушення у справах про адміністративні правопорушення, а також встановити відповідальність за порушення законодавства, що регулює функціонування оптового енергетичного ринку. За висновком Комітету, проєкт закону не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України в сфері європейської інтеграції та праву ЄС. Такий самий висновок члени Комітету ухвалили і щодо альтернативного законопроєкту № 12299-1.

Проєкт закону № 5870-д (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/44501) про захист медіа-сервісів, які надаються із застосуванням умовного доступу. Законопроєкт, як зазначено в пояснювальній записці, розроблено з метою створення ефективної системи протидії виробництву, продажу, рекламі, налаштуванню систем умовного доступу, які відкривають несанкціонований доступ до захищених медіасервісів, та іншій діяльності із застосуванням таких систем, а також з метою захисту економічних інтересів надавачів послуг з умовним доступом шляхом забезпечення державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у зазначеній сфері та імплементації до чинного законодавства України відповідних положень Директиви 98/84/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 20.11.1998 про правовий захист послуг, що базуються чи включають умовний доступ. За висновком Комітету, проєкт закону підготовлений до другого читання (в редакції від 09.01.2025 року) не суперечить міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції та праву ЄС.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.