Його історія тісно пов’язана з розвитком сербської державності — від ранніх народних зборів до сучасної парламентської системи.
Історія сербського парламенту бере початок у Середньовіччі, коли князь Лазар та інші правителі скликали ради феодалів і духовенства для ухвалення важливих рішень.
У XIX столітті, під час національного відродження та боротьби за незалежність від Османської імперії, він набув організованої форми. У 1804 році, під час Першого сербського повстання, Карагеоргій скликав перший народний парламент, що став основою для подальшого парламентаризму. В 1835-му було ухвалено першу сербську конституцію – Стрітенський статут, який заклав засади конституційного ладу і передбачав створення представницького органу. В подальшому, зі здобуттям незалежності в 1878 році, парламент Сербії поступово перетворювався на центральний інститут державної влади. В період Королівства Сербія (1882—1918) та Югославії (1918—1992) він трансформував свою структуру та повноваження відповідно до політичних змін.
Після розпаду Югославії та проголошення незалежності Союзної Республіки Югославія у 1992 році (згодом — Державний Союз Сербії та Чорногорії) Народна скупщина продовжувала функціонувати як головний законодавчий орган. Після референдуму в 2006 році та проголошення незалежності Сербії парламент набув сучасної форми.
Народна скупщина є однопалатним органом, до якого входять 250 депутатів, що обираються за пропорційною системою строком на чотири роки.
Основні функції парламенту включають ухвалення законів, затвердження державного бюджету, контроль за діяльні-стю уряду, обрання прем’єр-міністра та членів уряду, ратифікацію міжнародних угод. Парламент очолює голова Народної скупщини, який обирається депутатами. Діяльність парламенту поділяється на пленарні засідання та роботу в комітетах, що спеціалізуються на різних сферах — економіці, безпеці, правосудді, закордонних справах тощо.
У Народній скупщині Республіки Сербія діють постійні комітети (комісії), які відповідають за різні сфери державної політики та законодавства.
Кожен комітет складається з депутатів, які спеціалізуються на відповідних галузях, що забезпечує ефективний розгляд законопроєктів та здійснення парламентського контролю.
Комітет з конституційних питань та законодавства відповідає за розгляд питань, пов’язаних із конституційними змінами, тлумаченням законодавства та правовими аспектами діяльності державних органів.
Комітет з питань оборони та внутрішніх справ займається питаннями національної безпеки, оборонної політики, діяльності збройних сил та правоохоронних органів.
Комітет з питань зовнішньої політики відповідає за міжнародні відносини, співпрацю з іншими державами та міжнародними організаціями, а також за ратифікацію міжнародних договорів.
Комітет з питань фінансів, державного бюджету та контролю за витратами державних коштів контролює формування та виконання державного бюджету, податкову політику та ефективність використання державних ресурсів.
Комітет з питань економіки, регіонального розвитку, торгівлі, туризму та енергетики розглядає питання економічного розвитку, енергетичної політики, підтримки підприємництва та розвитку туризму.
Комітет з питань сільського господарства, лісового господарства та водних ресурсів займається питаннями аграрної політики, управління лісовими ресурсами та водними ресурсами країни.
Комітет з питань освіти, науки, технологічного розвитку та інформаційного суспільства відповідає за освітню політику, наукові дослідження, впровадження новітніх технологій та розвиток інформаційного суспільства.
Комітет з питань охорони здоров’я та сім’ї розглядає питання медичного обслуговування, громадського здоров’я, соціального захисту та підтримки сімей.
Комітет з питань праці, соціальної політики, соціального включення та зменшення бідності займається питаннями зайнятості, соціального забезпечення, інтеграції вразливих груп населення та боротьби з бідністю.
Комітет з питань транспорту, інфраструктури та зв’язку відповідає за розвиток транспортної системи, інфраструктурні проєкти та засоби зв’язку.
Комітет з питань навколишнього середовища та просторового планування контролює питання охорони довкілля та сталого розвитку територій.
Комітет з питань прав людини та прав меншин, гендерної рівності та захисту прав осіб з інвалідністю займається захистом прав людини, забезпеченням рівності та підтримкою осіб з інвалідністю.
Комітет з питань адміністративно-бюджетних та мандатно-імунітетних питань розглядає адміністративні питання, пов’язані з діяльністю парламенту, а також питання депутатського імунітету та мандатів.
Комітет з питань культури та інформації відповідає за культурну політику, засоби масової інформації, підтримку та збереження культурної спадщини.
Комітет з питань європейської інтеграції займається питаннями адаптації національного законодавства до стандартів Європейського Союзу та процесом євроінтеграції.
Комітет з питань контролю за службами безпеки здійснює нагляд за діяльністю розвідувальних та контррозвідувальних служб, забезпечуючи їх відповідність законодавству та правам громадян.
Окрім того, в парламенті можуть створюватися тимчасові комісії для розгляду специфічних питань або проведення розслідувань. Діяльність комітетів регулюється Регламентом Народної скупщини, який визначає їх повноваження, склад та порядок роботи. Робота постійних комітетів є важливою складовою законодавчого процесу в Сербії, оскільки вони забезпечують детальний аналіз законопроєктів, контроль за діяльністю виконавчої влади та представляють інтереси громадян у різних сферах суспільного життя.
Встановлення дипломатичних відносин між Україною та Республікою Сербія відбулося 15 квітня 1994 року. Дипломатичні відносини з Республікою Сербія встановлені на рівні посольств.
Ключові кроки сербської сторони з допомоги Україні
У липні 2022 року виділено три мільйони євро через організації системи ООН для забезпечення умов для тимчасово переміщених осіб з України; облаштовано центр для тимчасово переміщених осіб у м. Вранє (південь країни); 28 березня 2023 року Сербія вперше надіслала електроенергетичне обладнання, яке стало часткою сформованої ЄС гуманітарної допомоги енергетичному сектору України. Зазначена допомога фінансується Сербією, транспортування забезпечується ЄС через Механізм цивільного захисту (з 2015 року країна стала членом згаданого Механізму).
Проведено оздоровлення понад 40 дітей з України в організованому Сербією літньому таборі на її території. На виконання домовленості між першими леді Сербія придбала та передала два медичні автомобілі для потреб МОЗ України.
Депутатська група Верховної Ради України з міжпарламентських зв’язків з Республікою Сербія створена 6 липня 2020 року, її керівницею є Людмила Марченко («СН»).
15 лютого Сербія відзначає День державності
День державності — головне національне свято країни, яке має глибоке історичне значення. На цю дату припадають дві важливі події: початок Першого сербського повстання проти Османської імперії в 1804 році та ухвалення першої сербської конституції в 1835-му.
Це поклало початок визвольній боротьбі, що привела до здобуття автономії для Сербії у 1815 році, а згодом — до повної незалежності. До 2001-го Сербія все ще перебувала в складі Союзної Республіки Югославія разом із Чорногорією, проте відновлення святкування Дня державності не лише вшанувало історичне минуле країни, а й засвідчило мирне відокремлення та визнання національної ідентичності сербів.
«Службений гласник Републике Србиjе» — офіційний друкований орган парламенту
«Службений гласник Републике Србиjе» («Офіційний вісник Республіки Сербія») — видання, в якому публікуються закони, постанови, рішення та інші нормативно-правові акти, ухвалені парламентом та іншими державними органами.
Він не має фіксованої періодичності виходу, випуски друкуються в міру прийняття і затвердження нових законів, постанов тощо.
Основу видання становить офіційне оприлюднення законів та інших нормативно-правових актів, ухвалених парламентом та підписаних президентом, які набирають юридичної сили після публікації.
«Службений гласник Републике Србиjе» забезпечує доступ громадян до офіційної інформації про нові закони, зміни в законодавстві та інші важливі державні рішення.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.