ДОСЛІДЖЕННЯ ПРАКТИКИ ЗАСТОСУВАННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ОНЛАЙН-МЕДІА: ЗАПИТ НА ІНФОРМАЦІЮ
Комітет Верховної Ради України з питань гуманітарної та інформаційної політики (далі – Комітет) розпочав аналіз ефективності імплементації Закону України «Про медіа» (далі – Закон) в частині регулювання онлайн-медіа: визначення, реєстрація, обов’язки, спільне регулювання та відповідальність.
Необхідність проведення цього дослідження насамперед виникла через відсутність розроблених критеріїв віднесення осіб до суб’єктів у сфері онлайн-медіа, що створює правову невизначеність у сфері регулювання онлайн-медіа. Окрім цього, розвиток цифрового середовища та різноманіття платформ для поширення інформації вимагають оновлення підходів до регулювання, аби забезпечити баланс між свободою слова, прозорістю власності та ефективним механізмом відповідальності. Відсутність чітких критеріїв створює ризики як для добросовісних медіа, так і для захисту громадян від дезінформації та маніпулятивного контенту.
Цей аналіз є необхідним для оцінки рівня досягнення цілей Закону та практичної ефективності нового медійного законодавства у сфері онлайн-медіа, виявлення прогалин та адаптації норм до сучасних викликів.
Під час дослідження фокус буде зосереджено, зокрема, на забезпеченні балансу між свободою слова, прозорістю власності та підзвітністю онлайн-медіа: наскільки релевантною сучасним реаліям є дефініція, наскільки чіткі правила реєстрації, яке на сьогодні співвідношення регулювання та співрегулювання, на якому етапі розроблення критеріїв для визначення онлайн-медіа, наскільки забезпечується прозорість їхньої структури власності, а також наскільки справедливими є обов’язки і пропорційною відповідальність за порушення для онлайн-медіа тощо.
Окрім вищезазначеного, Комітет має на меті дослідити такі основні питання:
- Які основні проблеми виникають через відсутність критеріїв для визначення онлайн-медіа?
- Який рівень добровільного виконання вимог про реєстрацію?
- Чи виконують онлайн-медіа вимоги Закону, зокрема щодо реєстрації, прозорості структури власності та дотримання стандартів діяльності?
- Чи дозволяє визначення онлайн-медіа регулювати діяльність блогерів, акаунти на платформах спільного доступу до відео чи інформації та інші форми контенту?
- Як розмежувати онлайн-медіа і сторінки на платформах спільного доступу до інформації чи відео, які лише частково виконують медійні функції?
- Які ризики створює реєстрація акаунтів на платформах спільного доступу до інформації чи відео як онлайн-медіа?
- Чи працюють механізми співрегулювання на практиці, і наскільки активно до цього долучаються учасники ринку?
- Чи працюють процедури оскарження заходів реагування і чи враховують вони права медіа?
У разі виявлення прогалин на рівні законодавства результати дослідження буде використано Комітетом для вдосконалення регулювання цього виду медіа.
Для проведення належного аналізу Комітету потрібно зібрати інформацію і доказову базу за допомогою осіб та організацій, які мають відповідні знання, компетенцію чи професійний досвід.
Відповідаючи на цей запит, Ви отримуєте можливість поділитися своїм досвідом, висловити свою експертну думку та допомогти Комітету краще зрозуміти, як вдосконалити регулювання онлайн-медіа.
Для відповіді на запит Вам необхідно заповнити Google форму за посиланням: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSePJQbFnTwa657dCcMb0UYI4HNEReieCzkCteJ9f_4gb_YiZg/viewform?usp=dialog
Прохання заповнити вказану форму до 15 березня 2025 року.
Зауважте, будь ласка, що запитання є орієнтовними, тому Ви, якщо вважаєте за необхідне, можете надавати інформацію про інші, не згадані в переліку, аспекти. Не обов’язково відповідати на всі запитання – прокоментуйте лише ті, що стосуються безпосередньо Вас. Тож можете охопити цілу низку питань або обмежитися кількома. Комітет не розглядатиме відповіді на теми, не пов'язані з аналізом положень Закону.
Що варто додати до Вашої відповіді?
Ваші відповіді мають базуватися на фактах і містити ваші судження щодо вищезазначених або пов’язаних з ними запитань. Особливо суттєвими та корисними для роботи Комітету будуть конкретні дані й цифри, що підтверджують Ваші погляди. Ваш особистий досвід роботи в сфері онлайн-медіа або аналізу правових аспектів також дуже цінний для цього дослідження. І останнє, але не менш важливе: вітаються ваші ідеї та пропозиції стосовно того, що потрібно вдосконалити.
Чи потрібно зазначати персональні дані?
Прохання до Вас зазначити у якій ролі Ви відповідаєте: журналіст, представник онлайн-медіа, представник громадського сектору чи органу державної влади тощо.
Також просимо вказати контактні дані: телефон, електронну адресу, щоб у разі виникнення потреби в більш детальному дослідженні вашої ситуації була можливість зв’язатися з Вами й обговорити можливі шляхи вирішення проблеми.
Ваші ім’я, прізвище та посаду вказувати не обов’язково. Ви можете попросити про забезпечення конфіденційності ваших персональних даних (про це буде питання в формі запиту). Якщо Ви не проситимете про забезпечення конфіденційності, то ваше ім’я чи назву вашої організації буде оприлюднено в переліку осіб / організацій, які надавали інформацію й доклалися до роботи Комітету (але без прив’язки особи / організації до конкретної відповіді).
Як буде використано надану Вами інформацію?
Комітет використовуватиме зібрану інформацію лише для цілей аналізу ефективності законодавства. Надані матеріали буде оброблено й використано як інформаційне підґрунтя для подальших етапів аналізу та вдосконалення законодавства у сфері онлайн-медіа.
Крім того, після оброблення інформації про ефективність реалізації положень Закону, Комітет по цій темі планує проводити комітетські слухання, у яких Ви також зможете взяти участь.
За більш детальною інформацією прохання звертатися на email: k_kult@rada.gov.ua