Комітет Верховної Ради України з питань молоді і спорту на засіданні 4 березня 2025 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про основні засади молодіжної політики» та деяких інших законів щодо сприяння розвитку молодіжної політики (реєстр. №12298), поданий народним депутатом України Санченком О.В. та ін.
Законопроектом пропонується:
- доповнити Закон України «Про основні засади молодіжної політики» (далі – Закон) новим терміном «Молодіжна гарантія» (система заходів, спрямованих на підтримку молоді, яка з різних причин опинилась поза ринком праці, освітою чи професійною підготовкою);
- змінити актуальну процедуру надання грантів (визначає Кабінет Міністрів України) залежно від джерел їх надання:
- за рахунок коштів державного бюджету – порядок визначатиме центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує молодіжну політику;
- за рахунок коштів місцевих бюджетів – у порядку, визначеному розпорядниками таких коштів згідно із законом;
- з інших джерел – визначатимуть надавачі таких коштів залежно від способу та правових підстав їх надання;
- надати право суб’єктам молодіжної роботи, зокрема молодіжним та дитячим громадським об’єднанням, отримувати інші види фінансової підтримки у порядку, визначеному надавачем такої допомоги;
- покласти повноваження щодо затвердження Положення про Український молодіжний фонд (далі - Фонд) на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізацію молодіжної політики, замість Кабінету Міністрів України;
- доповнити джерела фінансового забезпечення діяльності Фонду коштами міжнародної технічної допомоги та молодіжної політики – коштами міжнародної технічної допомоги, добровільних внесків фізичних і юридичних осіб, зокрема іноземних;
- Національну раду з питань молоді замінити Радою з питань молоді, визначити перелік її представників та основні повноваження;
- розширити можливості для молодіжних рад шляхом врегулювання можливості їх створення при міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади, підприємствах, установах та організаціях державної та комунальної форми власності,
- скасувати виключне право молодіжних та дитячих громадських об’єднань на отримання грантів на реалізацію молодіжних проектів як інституційної підтримки та переважне право на отримання грантів на реалізацію молодіжних проектів як проектної підтримки;
- виключити норми щодо фінансової підтримки молодіжних проектів у межах виконання завдань державних цільових, регіональних та місцевих програм у сфері молодіжної політики тощо.
Під час обговорення законопроекту члени Комітету наголосили на тому, що законопроект має важливе значення для розв’язання проблемних питань щодо фінансового забезпечення молодіжної політики, у тому числі для забезпечення повноцінної роботи Українського молодіжного фонду.
Водночас окремі його положення, зокрема щодо реформування Національної ради з питань молоді, викликали критику з боку молодіжної громадськості. У зв’язку з цим Комітет з питань молоді і спорту, а також підкомітет з питань державної молодіжної політики приділили особливу увагу врахуванню думки молоді під час обговорення законопроекту.
Усі молодіжні та дитячі громадські об’єднання мали можливість надати Комітету свої пропозиції та зауваження. Всі отримані пропозиції разом із висновками відповідних міністерств були оприлюднені на сторінці законопроекту на порталі Верховної Ради України.
Було проведено два засідання підкомітету з питань державної молодіжної політики, в яких взяли участь понад 70 представників молодіжної громадськості з усіх регіонів України. Це свідчить про високий рівень зацікавленості молоді в ухваленні якісного законодавства у сфері молодіжної політики.
Під час засідань учасники мали можливість висловити свої зауваження та пропозиції щодо законопроекту, що стало важливим етапом його доопрацювання. На другому засіданні підкомітету були зачитані всі змістовні пропозиції, які надійшли від молодіжних та дитячих громадських об’єднань, аби жоден голос не залишився без уваги.
З урахуванням обговорення законопроекту з представниками молодіжної громадськості підкомітетом з питань державної молодіжної політики були вироблені компромісні пропозиції щодо розгляду законопроекту у першому читанні, що є проявом реальної участі молоді у формуванні молодіжної політики.
Комітет з питань молоді і спорту ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про основні засади молодіжної політики» та деяких інших законів щодо сприяння розвитку молодіжної політики (реєстр. №12298), поданий народним депутатом України Санченком О.В. та ін., з урахуванням таких пропозицій Комітету до розділу І законопроекту:
1) у абзаці другому підпункту 1 пункту 5 виключити слова «та комунальної» (для виключення норми щодо можливості створення молодіжних рад при підприємствах, установах та організаціях державної та комунальної форми власності);
2) пункт 6 виключити (для відновлення чинної редакції статті 7 Закону України «Про основні засади молодіжної політики»);
3) абзац двадцять сьомий пункту 10 викласти у такій редакції:
«7) молодіжні та дитячі громадські об’єднання, фізичні особи-підприємці, юридичні особи, що здійснюють молодіжну роботу» (для окремого виділення молодіжних та дитячих громадських об’єднань у переліку суб’єктів молодіжної роботи).
Також члени Комітету вважають за доцільне врахувати під час підготовки законопроекту до другого читання відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України наступні пропозиції, що надійшли від Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Міністерства фінансів України, молодіжних та дитячих громадських об’єднань:
1) передбачити суб’єкта, який від імені держави має забезпечити розробку, впровадження та реалізацію механізму «Молодіжна гарантія», конкретні форми реалізації цього механізму та узгодження його із Законами України «Про зайнятість», «Про освіту», «Про професійну (професійно-технічну) освіту», «Про фахову передвищу освіту», «Про вищу освіту» та «Про професійний розвиток працівників», у тому числі шляхом внесення змін до зазначених Законів;
2) доповнити перелік заходів, створенню умов для яких сприяє держава, таким заходом, як «сприяння формуванню культури безпеки життєдіяльності дітей та молоді»;
3) скасувати норму щодо обов’язковості врахування рішень молодіжних рад органом, при яких вони створені, та передбачити, що повноваження молодіжних рад при міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади будуть визначені новою частиною статті 6 Закону України «Про основні засади молодіжної політики»;
4) відновити норми пункту 10 частини другої статті 8 та пункту 5 частини першої статті 9 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» щодо системної підготовки та підвищення кваліфікації членів молодіжних та дитячих громадських об’єднань;
5) відновити у пункті 6 частини першої статті 9 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» норму щодо надання Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування грантів на конкурсних засадах, у порядку, визначеному законодавством;
6) доповнити статтю 13 Закону України «Про основні засади молодіжної політики» нормами щодо заборони бути суб’єктами молодіжної роботи особам, що пов’язані з державою-агресором;
7) відновити у частині першій статті 14 України «Про основні засади молодіжної політики» норму, що молодіжна робота здійснюється молодіжними та дитячими громадськими об’єднаннями (разом із молодіжними працівниками та іншими суб’єктами молодіжної роботи);
8) передбачити у новій редакції частини другої статті 24 Закону України, що молодіжні та дитячі громадські об’єднання у порядку, визначеному цим Законом, мають виключне право на отримання грантів на реалізацію молодіжних проектів як інституційної підтримки та переважне право (не менше половини обсягу коштів, виділених з державного та/або місцевих бюджетів) на отримання грантів на реалізацію молодіжних проектів як проектної підтримки за рахунок коштів державного та/або місцевих бюджетів;
9) передбачити у статті 24 Закону України «Про основні засади молодіжної політики», що порядок надання грантів за рахунок коштів державного бюджету, порядок надання інституційної та проектної підтримки за рахунок коштів державного бюджету, та методичні рекомендацій щодо надання грантів, інституційної та проектної підтримки за рахунок коштів місцевого бюджету за рахунок коштів місцевого бюджету затверджуються Кабінетом Міністрів України;
10) узгодити норми Закону України «Про основні засади молодіжної політики» із вимогами Бюджетного кодексу України;
11) передбачити у пункті «а» статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування» норми щодо надання органами місцевого самоврядування грантів молодіжним та дитячим громадським об’єднанням, іншим суб’єктам молодіжної роботи на підставі затвердженого ними порядку з урахуванням методичних рекомендацій, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Також члени Комітету наголосили на тому, що підкомітет з питань державної молодіжної політики після прийняття законопроекту за основу забезпечить його доопрацювання із широким залученням представників молодіжних та дитячих громадських об’єднань.