У 1992 році країна стала республікою, і парламентська система була остаточно закріплена в конституції.
Парламент Маврикія є одним із ключових політичних інститутів держави, що забезпечує демократичне управління країною. Його історія починається ще з колоніального періоду, коли острів перебував під владою різних європейських держав. Маврикій спочатку був колонією Голландії, потім — Франції, а у 1810 році перейшов під контроль Великої Британії. Саме британське правління заклало основу сучасної парламентської системи країни. У 1886 році було створено перший законодавчий орган із обмеженими повноваженнями, до складу якого входили представники колоніальної адміністрації та місцеві землевласники.
Із середини ХХ століття, на хвилі деколонізаційних процесів, політична система Маврикія зазнала значних змін. У 1947 році була запроваджена загальна виборча система, що надала широким верствам населення можливість брати участь у виборах. У 1961 році було створено повноцінний законодавчий орган, що складався з обраних представників.
Сучасний Парламент Маврикія є однопалатним законодавчим органом, який називається Національна асамблея Маврикія (National Assembly of Mauritius). Він складається з 70 членів, які обираються через загальні вибори за змішаною системою. Депутати представляють різні регіони країни та різноманітні етнічні та соціальні групи.
На засіданнях Національної асамблеї головує спікер парламенту, він же забезпечує дотримання регламенту та ведення дебатів. Прем’єр-міністр очолює уряд країни та координує діяльність виконавчої влади у співпраці з парламентом. Лідер опозиції очолює парламентську опозицію та здійснює контроль за діяльністю уряду. Комітети парламенту — спеціалізовані органи, що розглядають законопроєкти, аналізують політичні ініціативи та контролюють діяльність виконавчої влади.
У Парламенті Маврикія діють кілька постійних комітетів, які забезпечують ефективну роботу законодавчого органу та контроль за різними сферами державного управління.
Основні з них:
- Комітет із фінансів та бюджету. Відповідає за аналіз державного бюджету, контроль за витратами та ефективністю фінансової політики уряду;
- Комітет із закордонних справ. Займається міжнародними відносинами, аналізує угоди та дипломатичні ініціативи країни;
- Комітет із прав людини та юстиції. Контролює питання законності, правосуддя та дотримання прав громадян;
- Комітет із соціальних питань та охорони здоров’я. Розглядає питання соціальної політики, медицини та добробуту населення;
- Комітет із питань освіти та культури. Аналізує освітні ініціативи, розвиток науки, культури та національної спадщини;
- Комітет із державного управління та антикорупційної політики. Забезпечує контроль за діяльністю державних установ і бореться з корупцією;
- Комітет із питань транспорту, інфраструктури та навколишнього середовища. Опікується питаннями інфраструктури, екології та транспорту.
Парламентські вибори в Маврикії відбуваються раз на п’ять років. Система виборів включає елементи мажоритарної і пропорційної систем. Країна поділена на 20 виборчих округів, у кожному з яких обирається по три депутати. Додатково передбачені місця для представників меншин, що гарантує політичне представництво всіх етнічних груп. Виборчий процес регулюється незалежною виборчою комісією.
Національна асамблея Маврикія виконує кілька основних функцій:
- прийняття законів та внесення змін до чинного законодавства; контроль за діяльністю уряду та його органів;
- затвердження державного бюджету; обговорення важливих національних та міжнародних питань
- оголошення вотуму недовіри уряду, що може призвести до його відставки.
Політична система Маврикія базується на принципах парламентської демократії. Президент країни виконує здебільшого церемоніальні функції, тоді як реальна влада належить прем’єр-міністру та уряду, який формується парламентською більшістю. Парламент взаємодіє з урядом через процеси законодавчої діяльності, бюджетного контролю та парламентських слухань.
Парламент Маврикія є ключовою демократичною інституцією, що забезпечує стабільність та ефективне управління країною. Його історичний розвиток демонструє поступову еволюцію від колоніального правління до сучасної парламентської демократії. Завдяки чітко визначеним функціям та виборчій системі він відіграє центральну роль у політичному житті країни, забезпечуючи баланс між різними гілками влади та інтересами громадян.
Маврикій визнав незалежність України 9 червня 1992 ро-ку. Країни встановили дипломатичні відносини 12 жовтня 1992 року. Окремих дипломатичних і консульських представництв України в Республіці Маврикій не створено. Найближче посольство Маврикію, що відає справами України, працює в Берліні. Справами України в Маврикії відає українське посольство в Південно-Африканській Республіці.
Україна та Маврикій домовилися розпочати роботу над двосторонніми угодами щодо захисту інвестицій та уникнення подвійного оподаткування. 8 серпня 2024 року підписано угоду про безвіз між Україною та Маврикієм, яка сприятиме поглибленню зв’язків України з країнами Африки, розвитку відносин нашої держави з Африканським Союзом і перспективам тристоронньої торговельної та інвестиційної співпраці України, Маврикію та окремих африканських країн. Угода набуде чинності після завершення внутрішніх процедур в обох державах. Також підписано домовленість про розширення співпраці між Сумським державним університетом і маврикійською Вайтфілд Бізнес-школою.
Пресслужба Апарату Верховної Ради України.