Президентом України підписано закони:

№ 4250-ІХ від 25.02.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо надання закладами освіти реабілітаційних послуг (реабілітаційної допомоги)».
Цей Закон України дає право спеціальним закладам освіти, які мають методики, кваліфікованих працівників, сучасне обладнання і технології, зокрема спеціальним школам, надавати реабілітаційні послуги (реабілітаційну допомогу) не лише особам з особливими освітніми потребами, які здобувають освіту в цих закладах освіти, а й нашим військовослужбовцям, які повністю чи частково втратили зір і/або слух, ветеранам, особам, які мають заслуги перед Батьківщиною тощо.

№ 4265-ІХ від 26.02.2025 «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо визнання результатів навчання, здобутих громадянами України за кордоном».

Закон надає повноваження Уряду затвердити єдиний порядок визнання результатів навчання, здобутих громадянами України шляхом формальної та/або неформальної освіти у суб’єктів освітньої діяльності, розміщених за кордоном (крім держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом), який спростить механізм визнання таких результатів навчання, а також сприятиме захисту їхніх прав на повну загальну середню освіту та їхньому поверненню в Україну.

НМТ-2025 за кордоном: розширено перелік країн / міст

Розширено перелік країн і міст, де буде створено тимчасові екзаменаційні центри за кордоном, повідомляє Український центр оцінювання якості освіти.

Протягом останнього тижня додалися пукти проведення НМТ у містах Амстердам, Гаага (Нідерланди) і Марібор (Словенія).

Завдяки підтримці закордонних партнерів цьогоріч тимчасові екзаменаційні центри для проведення вступних випробувань на бакалаврат для української молоді, яка через війну вимушено перебуває за кордоном, буде організовано в 54 містах 32 країн.

В УЦОЯО нагадують: якщо персональний кабінет уже створений і випускник обрав зручну локацію, її можна буде змінити до 8 квітня 2025 року, у разі якщо з’явиться зручніше місце.

Старшокласників запрошують підготуватися до НМТ на математичний марафон #MathGO

Із 24 березня 2025 року впродовж чотирьох тижнів старшокласники матимуть шанс підготуватися до НМТ і виграти iPad та інші подарунки. Участь безоплатна. Організатор — Харківський національний економічний університет імені Семена Кузнеця.

На учасників чекає:

- база тестів для закріплення знань;

- відео та матеріали з поясненнями складних тем;

- чат підтримки з менторами з університету, які допоможуть розібратися у складних темах;

- додаткові лекції про НМТ, математику, вступні кампанії, а також ІТ, технології, професії в ІТ, англійську та навички, які стануть у пригоді для навчання та кар’єри.

Троє учасників, які наберуть найбільше балів і виконають усі умови конкурсу, отримають Apple iPad та інші круті призи від ЕРАМ.

Cтарт Марафону — 24 березня 2025 року.

Форум освітян Києва «Цифровий простір Києва»

Нещодавно у Київському Палаці дітей та юнацтва відбувся форум «Цифровий простір Освіти Києва», присвячений впровадженню цифрових рішень в освітній сфері, щоб забезпечити безперервне навчання, ефективне адміністрування та безпеку учнів і педагогів.

Організаторами ІІ Форуму «Цифровий простір Освіти Києва» стали Департамент освіти і науки, Департамент інформаційно-комунікаційних технологій КМДА за підтримки Благодійної організації Klitschko Foundation та мобільного застосунку Київ Цифровий.

Захід об’єднав представників освітньої, технологічної та управлінської спільнот для обговорення найактуальніших цифрових трендів у сфері освіти.

У межах Форуму відбулася виставка «Цифрова освіта: майбутнє вже сьогодні», де 35 освітніх заходів та організацій презентували свої інноваційні EdTech-продукти, що вже сьогодні змінюють навчальний процес в Україні.

Під час заходу учасники донатили на закупівлю спеціальних військових протигазів для бійців 20-го окремого полку безпілотних систем «К-2» Збройних Сил України. СВП — 01У призначені для захисту військових від дії бойових отруйних речовин.

Українські університети в міжнародному рейтингу SCImago Institutions Rankings 2025

Іспанська лабораторія SCImago Lab оприлюднила результати міжнародного рейтингу SCImago Institutions Rankings 2025. До нього увійшли майже 10 тис. наукових та освітніх установ світу, серед яких понад 5 тис. університетів. Цьогоріч Україну представила рекордна кількість закладів вищої освіти — 61 університет, що охоплює більшість регіонів країни.

Десятка найкращих українських університетів за рейтингом SCImago IR 2025:

- Сумський державний університет.

- Київський національний університет імені Тараса Шевченка.

- Київський столичний університет імені Бориса Грінченка.

- Національний університет «Львівська політехніка».

- Національний технічний університет «Дніпровська політехніка».

- Міжрегіональна академія управління персоналом.

- Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана.

- Державний університет «Житомирська політехніка».

- Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника.

- Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського.

У 2024 році до методики рейтингу додано три нові індикатори, що відображають соціальний вплив закладів вищої освіти.

Пілотні ліцеї «профільної» отримали гранти на реалізацію проєктів

В Україні триває підготовка до «Профільної» — реформи старшої школи, фінальної ланки реформи НУШ. Вона відкриє для старшокласників реальну можливість обирати навчальні профілі й предмети відповідно до своїх зацікавлень і планів на майбутнє.

Для того, щоб апробувати нові освітні моделі, Міністерство освіти і науки України пілотує реформу.

У вересні 2025 року 30 закладів-амбасадорів почнуть підготовчий етап пілотування, у 2026 році пілотування розшириться на більшу кількість закладів. З 2027 року в усій країні повноцінно запрацює мережа академічних ліцеїв, які пропонуватимуть учнівству вибір профілів, предметів / курсів.

МОН пропонує для громадськогообговорення проєкт положення про апеляційну комісію з оскарження результатів вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт нормативно-правового акта «Про затвердження Положення про апеляційну комісію з оскарження результатів вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації».

Проєкт нормативно-правового акта розроблено на виконання пункту 31 Положення про сертифікацію педагогічних працівників, що визначає порядок утворення, склад, основні завдання, права, обов’язки, а також організаційні та процедурні засади діяльності апеляційної комісії при Державній службі якості освіти.

Проєкт Положення розроблено з метою забезпечення захисту прав та інтересів учасників сертифікації, які оскаржують результати вивчення їх практичного досвіду роботи.

Зауваження та пропозиції до зазначеного проєкту нормативно-правового акта приймаються у формі порівняльної таблиці до 11 квітня 2025 року.

Результати оновлення профосвіти: узимку запрацювала 31 сучасна майстерня

За інформацією Міністерства освіти і науки України, за минулі 3 місяці відкрито 31 сучасний навчально-практичний центр різних професій. У Львові навіть з’явилася єдина в країні майстерня для підготовки вітражників.

У майстернях студенти не лише здобувають теоретичні знання, а й вчаться працювати із сучасними матеріалами та обладнанням. Це дає їм змогу працевлаштуватися ще під час навчання та стати частиною великої відбудови країни.

Найбільш поширені напрями підготовки — це слюсарна справа, електромонтажні роботи, будівництво, металообробка, ремонт і обслуговування транспорту, легка промисловість та ІТ.

Конкурс проєктів «ІnnovateUkraine 2025» для відновлення енергетики України

Нещодавно стартував конкурс проєктів «InnovateUkraine», метою якого є підтримка та розвиток енергетичних інновацій і технологій, які допоможуть відродженню та відновленню енергетики України.

Відбудована гімназія на Київщиністане зразком для відновлення українських шкіл за принципами безбар’єрності та енергоефективності

Програма розвитку ООН (ПРООН) в Україні спільно з Іспанським агентством міжнародного співробітництва для розвитку (AECID) та Урядом України відбудують Мирчанську гімназію в Київській області за моделлю «Нової української школи». Для 76 учнів і 18 вчителів буде створено безпечне, сучасне та інклюзивне місце для навчання та розвитку.

Гімназія у селі Мирча, яку серйозно пошкоджено внаслідок бойових дій у березні 2022 року, потребувала комплексного відновлення. За підтримки Іспанії (AECID) цей заклад буде перетворено на модель стійкості, інклюзивності та енергоефективності. Проєкт «Оновлення навчальних закладів в Україні: відновлення соціальної інфраструктури, пошкодженої внаслідок війни» модернізує школу та створить у ній адаптоване до викликів майбутнього навчальне середовище.

Вчимося створювати безбар’єрні простори

В умовах війни кількість людей із вразливих груп населення в Україні стрімко зростає. Зокрема, люди з інвалідністю в нових реаліях потребують особливої уваги та інклюзивної гуманітарної допомоги, що враховуватиме їхні запити.

Саме тому головна мета нового курсу «Інклюзивна гуманітарна допомога» на Освітній онлайн-платформі Зрозуміло! — допомогти організаціям, які впроваджують гуманітарні програми, підвищити обізнаність та професійність у сфері інклюзії та навчити їх створювати безбар’єрні простори.

Протягом дев’яти лекцій слухачі та слухачки дізнаються, як:

- підвищити обізнаність та професійність у сфері інклюзії організаціям, які впроваджують гуманітарні програми;

- створювати безбар’єрні простори;

- краще розумітися на потребах людей із інвалідністю;

-  зробити інклюзію однією з цінностей організації.

Курс безоплатний та доступний до перегляду в будь-який зручний час.

МОН пропонує для громадського обговорення законопроєкт про відкриту науку: гармонізація з європейськими нормами

Міністерство освіти і науки України пропонує для громадського обговорення проєкт закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації принципів відкритої науки». Його мета — визначення основ державної політики у сфері відкритої науки та гармонізація українського законодавства з європейськими нормами і практиками у сфері відкритого доступу до науково-технічної інформації.

Цей законопроєкт є частиною євроінтеграційного курсу України та імплементує ключові положення нормативних актів ЄС.

Законопроєкт також враховує рекомендації Європейської комісії та ЮНЕСКО щодо політики відкритої науки та відкритого доступу до результатів наукових досліджень.

Зауваження та пропозиції до законопроєкту можна надсилати до 31 березня 2025 року.

Відбулосязасідання Президії Національної академії наук України

Під головуванням Президента Національної академії наук України академіка НАН України Анатолія Загороднього відбулося чергове засідання Президії НАН України.

Присутні заслухали дві наукові доповіді.

Про «Розвиток розподіленої енергетики в Україні з використанням технологій мікромереж» поінформував заступник директора з наукової роботи Інституту електродинаміки НАН України доктор технічних наук Ігор Блінов.

Із теми «Cоціологічні дослідження поточного стану та динаміки солідарних суспільних взаємодій під час війни» виступив головний науковий співробітник відділу історії та теорії соціології Інституту соціології НАН України доктор соціологічних наук Віктор Степаненко.

На завершення учасники засідання розглянули низку кадрових і поточних питань.

Читайте більше на сайті НАНУ.

Нобелівські лауреати відвідали Україну: підтримка науки та освіти в умовах війни

Україну з офіційним візитом відвідали нобелівські лауреати з фізики — Ференц Краус, професор фізики Університету Людвіґа-Максиміліана, директор Інституту квантової оптики Макса Планка, директор Центру молекулярного розпізнавання, та Серж Арош, почесний професор Коледжу де Франс, а також інші провідні науковці, щоб висловити підтримку українській науковій спільноті, студентству і освітянам. У межах візиту вони провели відкриті лекції, зустрілися з представниками Уряду та побачили наслідки повномасштабної війни.

Під час зустрічей учасники й учасниці обговорили можливості міжнародної підтримки української науки та перспективи залучення українського студентства до глобальних наукових проєктів.

Окрім того, делегація відвідала дитячу лікарню «Охматдит», що торік зазнала руйнувань через російські обстріли. Серж Арош і Клодін Арош також відвідали деокуповані райони Київщини.

Нобелівський симпозіум, що відбувся в Київському національному університеті імені Тараса Шевченка, був присвячений 100-річчю квантової науки — ключової сфери досліджень Ференца Крауса та Сержа Ароша.

Делегація також завітала до Київської школи економіки, де відбулася відкрита лекція і дискусія з молоддю.

Окрім візиту до Києва, Ференц Краус, Орсоля Генцель-Боровічені, Пер Йозефсон та Адріен Давід також відвідали Харків. За сприяння Харківської обласної військової адміністрації вчені побачили реалії прифронтового регіону: зруйновані росією корпуси університету імені В. Н. Каразіна, а також роботу підземної школи. У Каразінському університеті відбулася лекція та зустріч зі студентами й викладачами.

Студентка Житомирського державного університету імені Івана Франка стала чемпіонкою України з велоспорту

Нещодавно у Львові відбувався чемпіонат України з велоспорту на критому треку серед чоловіків, жінок та юніорів. Ці змагання стали визначною подією в українському велоспорті, зібравши кращих спортсменів країни. Серед них — студентка першого курсу факультету фізичного виховання і спорту Житомирського державного університету імені Івана Франка Маша Райківська, яка впевнено виборола «золото» у дисципліні гіт на 1000 метрів.

Національний фонд досліджень України оголошує новий конкурс проєктів «Наука для зміцнення обороноздатності і національної безпеки України»

Метою конкурсу є відбір проєктів для надання колективних грантів на виконання прикладних наукових досліджень або розробок, спрямованих на створення нового науково-технічного продукту (нових матеріалів, пристроїв, технологій, програмних продуктів тощо), підготовленого до впровадження на підприємствах України.

За своєю тематикою проєкти, що подаються на конкурс, мають відповідати щонайменше одному з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки, визначених Законом України «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки», а також відповідати одному з перелічених в умовах конкурсу тематичних напрямів.

Конкурс орієнтований на отримання практичного результату у вигляді нового або істотно вдосконаленого матеріалу, пристрою, технології, програмного продукту тощо.

Виконання проєктів передбачається у 2025-2026 роках.

Термін подання заявок: з 3 березня по 1 квітня 2025 року.

Подробиці — на сайті НАНУ.

3793 заклади освіти зазнали бомбардувань та обстрілів, із них 365 повністю зруйновано

Станом на 9 березня 2025 року 3428 закладів освіти пошкоджено та 365 зруйновано повністю — про це повідомляють на ресурсі Міністерства освіти і науки України.

Сайт saveschools.in.ua документує та в реальному часі надає статистику зруйнованих українських закладів освіти.

До того ж на сайті можна переглянути картину руйнувань кожного регіону.

Пресслужба Апарату Верховної Ради України.