Голова Львівської облдержадміністрації Віктор Шемчук намагається зруйнувати стереотипи
Минуло сім місяців, як Віктора Шемчука при-значено на посаду голови Львівської облдержадміністрації. Які зміни нині відбуваються у регіоні?
Кабінет віддали під музей
Двері до голови Львівської ОДА о 10.00 ранку виявилися зачиненими. У приймальні пояснили, що Віктор Шемчук працює в іншому кабінеті —меншому і скромнішому. В просторих приміщеннях вирішили розмістити музей. Зробили це тихо і без зайвого галасу.Розшукали Віктора Шемчука в правому крилі будівлі, в невеликому кабінеті, без звичної для чиновників високого рангу відпочивальні. Звичайні меблі, буденна обстановка. Голова ОДА виходить з-за столу і приязно вітається. Одразу й починаємо розмову.
— Ви зламали один зі стереотипів, що новий голова облдержадміністрації не знайде спільної мови з обласною радою, де більшість мандатів має опозиція. Якщо не заперечуєте, продовжимо розмову про стереотипи, які склалися про Львівську область. Отож стереотип перший — заполітизований регіон. Які, на вашу думку, тут плюси і мінуси?
— Я перед тим працював у Криму і не можу сказати, що цей регіон менше заполітизований, ніж Львів. Але між ними полярні політизації — з однієї крайності в іншу. З другого боку, зацікавленість місцевих жителів політикою теж має плюси й мінуси. Їм дуже легко доводити свою правоту, спираючись на конкретні факти. Інколи крайня політизація викликає певні перекоси, але не можна всіх міряти однією міркою. Я переконаний, що у Львівській області живуть такі само люди, як у всій Україні. Переважна більшість порядна, виважена і розумна, але для частини електорату, не залежно — яка влада, вона все одно буде поганою.
Це був найбільш поширений стереотип, що не можна знайти спільної мови, але його виявилося найлегше зламати. Коли керівникам різних рівнів дали команду домовлятися, вони дуже швидко порозумілися.
Наша співпраця з обласною радою — це дорога з двостороннім рухом. Будь-яка дорога, яка перегороджена барикадою, перетворюється на два глухі кути. Якщо в ній зробити невеликий прохід, то знову з’явиться дорога з двостороннім рухом. Вода камінь точить.
— Стереотип другий. На Галичину важко впливати, виборець не підтримує існуючу владу, тому вона не буде вкладати кошти в неперспективний регіон. Ви перед призначенням дві години говорили з Президентом Віктором Януковичем. Про що була розмова?
— Львівщина останнім часом не обділена коштами із загальнодержавного бюджету. Вирішено питання із водопостачанням Львова. Величезні кошти вклали під час підготовки до Євро-2012. Влада завжди прихильно ставилася до всіх ініціатив, що виходили зі Львова. Це правда.
Що стосується загальної ситуації, то на сьогоднішній день відчуваємо наслідки економічної кризи. Але навіть у цей складний час до нас ставлення особливе. Вишукуються резерви, щоб знайти фінансування на вирішення важливих соціально-економічних проблем розвитку Львівщини. Жодного разу, коли виникали нагальні питання, ніхто голові ОДА в Києві не відмовив у зустрічі — ні Президент, ні прем’єр, ні будь-який міністр.
Ми спілкуємося доволі часто, бо регіон складний. Ми справді є воротами в Європу, маємо другу за чисельністю дипломатичну структуру.
— Ви провели кадрові зміни в регіоні навіть у тих структурах, які вважалися вотчиною центру і до яких жоден керівник облдержадміністрації не зміг дотягнутися. Ви отримали великі повноваження?
— Структури, де помінялося керівництво, стали більш керованими, вони перебувають у команді, яка прийшла проводити зміни. Звичайно, я отримав певний карт-бланш щодо кадрових перестановок. З другого боку, кадрова політика у правоохоронних органах стабільна. Претензій до їхніх керівників ніхто не висловлює. Там, де створювалася соціальна напруга, були проведені кадрові зміни. Державна управлінська машина — це живий механізм, тому часто доводиться приймати й непопулярні рішення. Це стосується і керівників районів, і контролюючих органів. Указ Президента дав значні повноваження керівникам облдержадміністрацій. Всі важливі призначення на Львівщині відбуваються після співбесіди з головою ОДА.
Регіон вільний від корупції
— У зв’язку з цим поговоримо про третій стереотип — високий рівень корупції та хабарництва. Бізнес боїться йти в наш регіон.
— Одне з перших завдань, яке поставили перед правоохоронними органами, — це впровадження програми «Львівщина — регіон, вільний від корупції». За три місяці вдалося переламати основний стереотип, що у Львові можна все вирішити за гроші. Було затримано і притягнено до відповідальності за корупцію велику кількість чиновників, керівників контролюючих та правоохоронних органів. У нас нема священних корів. Прийшов на державну службу — виконуй закони.
— Великий вплив на владу мають найзаможніші бізнесмени Галичини, в руках яких потужні мас-медіа, часто під їхню дудку танцюють навіть політичні партії. Чи намагаються на вас впливати?
— Звичайно, спроби є. Прочитайте газети за останнє півріччя і все зрозумієте. Пишуть, що Шемчук подав заяву про звільнення, що під ним постійно хитається крісло, що він йде на іншу роботу. Це один із методів впливу на керівника, щоб його вивести з рівноваги. Я пропрацював багато років у прокуратурі, в мене абсолютно виважена психіка. Пишіть що завгодно, лише не плутайте прізвище.
З одного боку, це говорить про рівень місцевої журналістики, а з другого — які завдання ставлять роботодавці та власники видань. Я з усіма стараюся знайти порозуміння або дотримуватись нейтралітету. Живіть за законом, платіть податки, і — жодних претензій.
Спроби розхитати ситуацію на Львівщині мають як зовнішнє, так і внутрішнє коріння. Наша команда, незалежно від політичної приналежності, повинна об’єднатися для того, щоб утримувати стабільну ситуацію. Що стосується політичного впливу на діяльність облдержадміністрації, то він завершився на сьомий день моєї роботи, коли рада намагалася заслухати звіт голови ОДА про результати роботи за 2012 рік.
Працюємо спокійно. За рівнем боротьби з корупцією та злочинністю — одні з кращих в Україні. Ці чинники дають нам можливість закладати підвалини стабільного розвитку.
— Ще з часів Австро-Угорщини в Галичині зберігся хороший досвід місцевого самоврядування, у рамках якого регіон міг би здійснити відчутний прорив. Учора повернувся зі Сколівського району. Прекрасне село Волосянка, на території якого — бази «Захар Беркут» та «Вежа медвежа», але жителі скаржаться, що сміття не можуть вивезти. Невже потрібно чекати, коли з області дадуть команду?
— Ми маємо найбільше міст обласного значення в Україні. Маємо хороші традиції з XVІ—XVІІ століть, досвід самоврядування ще з часів Магдебурзького права. Але не всі правильно розуміють ці традиції. Можемо говорити про позитивний і негативний досвід. Я теж був у Сколе та Славському, знаю їхні проблеми. Більшість із тих, хто хоче знайти виправдання, чомусь нічого не роблять, кажуть, що немає коштів, що влада забирає багато податків. З другого боку, можна навести приклади, як керівники міст без ажіотажу щоденно працюють. Порядок у місті починається не з того, який міський голова, а як кожна людина ставиться до того, що вона робить. Ніхто не приїхав з півночі, щоб нам насмітити. Все залежить від світосприйняття та ментальності людей. Примушувати працювати — це завдання влади, а дивитися, щоб було чисто — це обов’язок громади.
Я пригадую, яким колись було Львівське вище військово-політичне училище, коли перебувало в різних міністерствах. А тепер побачив, що робиться в Академії сухопутних військ України. Я приємно вражений, приємно шокований разючими змінами, бо там керівник на своєму місці. Знаю начальника академії багато років, і саме завдяки йому цей навчальний заклад отримав європейське обличчя. Щоб краще жити, і в містах, і в селах потрібно щось робити, тоді знаходяться можливості.
А що через рік, два, три?
— Жоден з останніх керівників області не запропонував серйозну економічну програму. Що робитиме ваша команда через рік, два, три? За рівнем зарплати вже кілька районів обігнали Львів, а сам регіон плентається у хвості інших областей України. Це справді так чи частина коштів перебуває у тіні?
— Почну з останнього запитання — значна частина економіки Галичини в тіні. Це не тільки звичаєве право, це ментальність місцевого підприємництва. Чому я так жорстко висловився? Бо ми повинні розуміти, що виплата зарплати в конвертах призводить до того, що нічим платити вчителям, медикам, комунальникам та іншим. Побутова корупція, яка охопила медичні та освітні заклади, саме про це свідчить. Найбільш корумпованими сферами, крім правоохоронної системи, є медицина і освіта.
Що стосується другого запитання, то наша команда створила групу, до якої увійшли провідні фахівці. В жовтні обговорюватимемо стратегічну програму розвитку Львівщини до 2020 року. З огляду на «Олімпійську надію» наша програма матиме перспективу до 2025 року. Ми вивчили демографічну ситуацію на кілька десятиліть наперед і можемо чітко сказати, що нас очікує в недалекому майбутньому. Ми запросили фахівців з уряду Канади, які входять до найкращої аналітичної групи, що моделює процеси розвитку економіки регіонів та країн. Це дасть змогу не набивати гулі, що вже зробили попередники, а побачити перспективи для Львівщини.
У першу чергу будемо розвивати сільське господарство і переробну промисловість, які дають значні прибутки для місцевих жителів і відчутні відрахування до бюджету. Другий напрям — розвиток наукоємних підприємств. Львівщина є визнаним лідером з ІТ-технологій у Східній Європі.
Що стосується інших напрямів, то гріх не використовувати наш логістичний потенціал, географічне положення — своєрідних воріт до Європи. 14 технопарків, логістичні центри, які ми плануємо розвивати, — це також досить важливо.
Ми хочемо, щоб наші плани були живими, щоб жителі регіону могли висловити свою точку зору, як нам розвиватися і куди рухатися...
— Що скажете про плани на рік, два, три?
— Маємо чіткі плани не тільки того, що робитимемо через рік чи два. Ми зможемо конкретно сказати, що зробимо для Белза чи Славського, Борислава чи Самбора. Відкривши нашу програму, можна буде дізнатися, що через два роки користуватимемося новими системами для опалення чи розвитку енергетики; в якому районі видобуватимуть сланцевий газ, бо це дасть можливість забезпечити розвиток інфраструктури, медицини, освіти, а в іншому — переважатиме сільськогосподарське виробництво з глибокою переробкою молока. Широкий план стратегічного розвитку дасть можливість інвесторам дізнатися із офіційних джерел, куди рухається регіон.
— А як щодо олімпійської надії Львівщини на проведення  Зимових ігор-2022?
— Я три дні спілкувався з провідними світовими експертами з підготовки проведення зимової Олімпіади. Можна сперечатися, чи потрібно Україні проводити Олімпійські ігри — це поле для дискусії. Але участь в подачі заявки — це мобілізація ресурсів. Це глибокі міжнародні дослідження регіону. Це отримання документів, які важливі для іноземних інвесторів, що хочуть розвивати в нас гірськолижні курорти, спортивні бази, відпочинкові комплекси. Сьогодні Львівщина, де найбільша протяжність автострад, має найгірші дороги. Для нас підготовка документів для участі в Олімпіаді дає дуже багато плюсів. Ми отримаємо дослідження, на які місцева влада б ніколи не мала коштів; ми отримаємо міжнародну промоцію Львівського регіону, який готовий до амбіційних проектів. Це — велика реклама на весь світ. Чому б не скористатися такою можливістю за державний кошт?
— Львів часто позиціонують як місто туризму та ІТ-технологій. Це невеликий сегмент економіки — близько 10 відсотків...
— Львів за останні десятиліття багато втратив — на догоду тренду, що це кулінарна чи туристична столиця. Ми втратили виробництво, можливості для економічного розвитку. Сталося так — не хочеться тому вірити, що Львів завис у своєму розвитку. Ми можемо перетворитися на Краків в гіршому його прояві. Ми можемо стати центром двох - чи тризіркового туризму. Ми досягли певного рівня розвитку туризму у Львові. Тепер треба від кількісного рівня перейти до якісного. Нам потрібно розвивати туризм на культурні чи спортивні заходи, лікувальний чи курортний, які приносять кошти в регіон. Трохи скоригувавши напрями розвитку туристичної сфери, зможемо отримати значні дивіденди.
Що стосується промисловості, то ставку робитимемо на розвиток високотехнологічних виробництв, для цього маємо хорошу наукову та навчальну бази.
— Що змінилось у ваших поглядах після того, як перейшли в державну адміністрацію.
— Це — крутий поворот. Робота керівника регіону — це необхідність бути універсальним солдатом, який повинен приймати рішення у різних сферах суспільного життя і за них відповідати.
— Яких нових законів чекаєте від народних депутатів України?
— По-перше, незалежно від партійної приналежності, потрібно дослухатися до голосу громади. Насамперед це стосується європейської інтеграції. Львівщина ніколи не виходила з європейського середовища. Ми повинні зробити вибір, бо цього хочуть наші діти, які нам пізніше не простять, що ми не використали свій шанс. Усі євроінтеграційні закони повинні бути вчасно прийняті.
З другого боку, всі народні депутати повинні пояснити своїм виборцям, що з підписання угоди з ЄС тільки починається довга дорога до європейської спільноти.
 
Львів.
Фото прес-служби Львівської ОДА.
Голова Львівської облдержадміністрації Віктор Шемчук.