Комітет з питань економічної політики рекомендує парламенту прийняти за основу зміни до Закону «Про приватизацію державного майна» щодо захисту прав покупців об’єктів приватизації у разі повернення їх у державну власність».
Відповідно до частини 9 ст. 27 Закону «Про приватизацію державного майна» у разі розірвання в судовому порядку договору купівлі-продажу у зв’язку з невиконанням покупцем договірних зобов’язань приватизований об’єкт підлягає поверненню у державну власність. Такий порядок затверджується Кабінетом Міністрів. Повторний продаж такого об’єкта проводиться протягом одного року після повернення його у державну власність. Водночас у законі не врегульовано питання повернення коштів покупцям державного майна, сплачених ними за об’єкти приватизації, після повернення цих об’єктів у державну власність.
Відтак цей законопроект, за авторством групи народних депутатів, зокрема Сергія Кальцева (Партія регіонів) та Андрія Іванчука («Батьківщина»), містить положення, спрямовані на збалансований підхід між інтересами інвесторів (покупців) та держави. Встановлено, що кошти за повернений об’єкт будуть сплачені колишньому покупцю впродовж п’яти робочих днів з дати надходження до органу приватизації коштів від його повторного продажу. У законопроекті визначено також, що рішення про повторний продаж об’єкта має бути ухвалено державним органом приватизації у 30-денний строк. Сума, що має бути повернута колишньому власнику майна, встановлюється за даними незалежної оцінки. За невиконання строків, передбачених законом, без достатніх підстав до державного органу приватизації застосовується відповідальність, передбачена законодавством України. Також передбачена можливість укладення мирових угод з колишніми власниками при розгляді питання щодо повернення коштів за об’єкт приватизації.
Водночас Головне науково-експертне управління висловило до проекту закону низку зауважень. Насамперед експерти звертають увагу на необхідність чіткого визначення суми коштів, яка має бути повернута покупцеві приватизованого об’єкта в разі повернення об’єкта в державну власність. «Це пояснюється тим, що у певних випадках ця сума може бути меншою, ніж сума, за яку він його придбав, а у певних випадках і більшою», — йдеться в їхньому висновку.
Крім того, зауважують в науково-експертному управлінні, у проекті не враховується ситуація, за якої такі надходження будуть меншими, ніж сума, яку необхідно повернути за результатами незалежної оцінки об’єкта приватизації. Тож документ має бути доповнений визначенням додаткових джерел, за рахунок яких покупцеві буде повернута належна йому частина коштів. Водночас у проекті слід передбачити, що у разі, якщо внаслідок діяльності покупця вартість об’єкта приватизації зменшилась, слід не повертати покупцю суму, за яку він придбав об’єкт приватизації, а стягувати з нього збитки, які його діяльність завдала об’єкту приватизації.
Утім, на думку експертів, документ може бути прийнятий за основу, але з подальшим врахуванням усіх висловлених зауважень та пропозицій.
 
Довідково
 
Відповідно до законопроекту покупець об’єкта, договір з яким було розірвано або визнано недійсним, має право брати участь у повторному продажу такого об’єкта нарівні з іншими покупцями. У разі, якщо об’єкт приватизації не продано за результатами повторного продажу впродовж одного року з моменту повернення об’єкта у державну власність, кошти повертаються покупцю з державного бюджету України у встановленому законом порядку.
Вл. інф.