Ця тема не нова, незважаючи на те, що вже набила оскому. Мова йтиме про сферу закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти. Цю сферу, до речі, називають однією з найбільш корумпованих і привабливих для правопорушників. Особливо враховуючи  те, що державними та місцевими бюджетами передбачається значне фінансування капітальних витрат і діючих на території області регіональних програм. Одне слово, йтиметься про тендер.

Вибір на користь шахраїв 

Торік питання про реконструкцію каналізаційної системи в одному з міст Луганщини, як і належить, вирішувалося шляхом проведення процедури державної закупівлі. Комітет з конкурсних торгів визнав переможцем одну фірму й уклав з нею угоду на суму в понад 10 мільйонів гривень. Однак незабаром з’ясувалося, що конкурсу як такого, по суті, не було — переможця призначили заздалегідь. З’ясувалося, що два учасники конкурсу пов’язані між собою бізнесом, і це вказувало на попередню домовленість між ними. Цей факт підтвердила проведена з ініціативи СБУ перевірка Державної фінансової інспекції в Луганській області. Відповідні матеріали спрямовано для ухвалення рішення в органи прокуратури.

Як розповіли в управлінні СБУ в Луганській області, навіть в умовах реального проведення конкурсних торгів перевага часом віддається не перспективним претендентам, які пропонують вигідніші умови, а «своїм» людям. Такий випадок, зокрема, стався в області восени 2012 року. Тоді під час визначення переможця тендера для закупівлі робіт з розширення полігона твердих відходів конкурсний комітет відкинув проект одного підприємства області, котре запропонувало виконати роботи за 13 мільйонів гривень. До того ж луганчанам відмовили під приводом дрібних недоліків у документах, віддавши перевагу фірмі з іншого регіону з ціновою пропозицією 14,5 мільйона гривень.

Правоохоронці розповідають, що під прикриттям тендерних процедур правопорушники нерідко застосовують досить складні кримінальні схеми. А вони навряд чи можливі без змови з посадовими особами — організаторами конкурсних процедур. Одну з таких схем співробітники СБУ викрили торік. Комерційна структура з Луганської області виграла тендер на поставку державному підприємству великої партії імпортних спеціальних засобів хімічного захисту й отримала за це понад 750 тисяч гривень. Однак перевіркою встановлено, що насправді фірма не постачала цю продукцію державному підприємству. Більше того, з 2008 року такий товар взагалі не завозився на територію України. Під виглядом нової продукції посадові особи державного підприємства оприбуткували аналогічні спецзасоби, котрі виробили ще в часи СРСР і зберігали на складах. Закупівля товару за державні кошти виявилася безтоварною операцією з оформленням липових документів. Органи прокуратури продовжують розслідування цього факту.

Привід для занепокоєння

На окрему увагу заслуговує ситуація з державними закупівлями на підприємствах вугільної промисловості Луганщини. Привід для занепокоєння і пильного контролю є — бюджетні капіталовкладення в галузь обчислюються мільярдами гривень. Тільки торік унаслідок роботи УСБУ в Луганській області із припинення кримінальних проявів на цих об’єктах у державний бюджет повернуто близько 16 мільйонів гривень. Один із численних прикладів пов’язаний із придбанням за завищеними цінами несертифікованого гірничо-шахтного устаткування для потреб одного з державних вуглевидобувних підприємств. У період підготовки конкурсних торгів посадові особи міської ради надали незаконні переваги підконтрольній комерційній структурі й уклали договір на придбання спеціалізованої техніки на суму в понад 2,2 мільйона гривень. Фактичну вартість устаткування співробітники СБУ визначили із залученням фахівців Донецького науково-дослідного інституту судових експертиз. Зрештою, з’ясувалося, що держпідприємству завдано збитків у розмірі 1,7 мільйона гривень.

Для іншого державного вугільного підприємства в результаті тендера, проведеного з порушеннями встановлених вимог, було придбано контрафактний електровоз за 780 тисяч гривень. Відповідно до договору, оплату за обладнання посадові особи гірничого підприємства повинні були здійснити протягом 90 робочих днів після поставки. Однак, хоч як дивно, всі кошти було перераховано фірмі ще за три місяці до фактичного отримання електровоза. До того ж, відповідно до чинного «Положення про вхідний контроль якості устаткування і матеріалів», все придбане устаткування підлягає контролю з боку спеціальної комісії, до складу якої входять посадові особи підприємства. Ця комісія прийняла електровоз в експлуатацію і підписала відповідний документ. А той факт, що куплений електровоз не є заводським виробом і зібраний десь у кустарних умовах зі старих комплектуючих, членів комісії не хвилював. Тривогу підняли співробітники СБУ й фахівці Державної гірничотехничної інспекції у вугільній промисловості. 

З урахуванням того, що більшість шахт регіону є об’єктами підвищеної небезпеки із причин виділення газу метану й вугільного пилу, використання гірничо-шахтного обладнання невідомого походження становить серйозну загрозу для безпеки людей, які повинні з ним працювати. 

Контрафактну техніку вилучено з експлуатації. Кримінальну справу за фактом розтрати державних коштів сьогодні розслідують органи внутрішніх справ.

Робота співробітників СБУ з моніторингу використання державних фінансових ресурсів і виявлення порушень у сфері проведення держзакупівель спрямована на припинення криміналізації цієї сфери. Наприклад, у 2012—2013 роках завдяки роботі луганської спецслужби в державний бюджет України повернуто понад 100 мільйонів гривень. Але одних лише зусиль правоохоронних органів недостатньо. У цьому разі йдеться про внесення деяких змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель». Зокрема, про конкретизацію критеріїв, які замовник має право викладати в документації конкурсних торгів, а також про посилення штрафних санкцій за невиконання переможцями тендерів умов договорів.

 

Луганськ.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.