До кінця вересня у Полтавському художньому музеї ім. М. Ярошенка (Галереї мистецтв) експонуватимуть картину Марії Башкирцевої «Молода жінка, яка читає «До питання про розлучення» Дюма». Її презентували під час відкриття другої Міжнародної наукової конференції, присвяченої 155-й річниці з дня народження видатної землячки, художниці та письменниці, авторки знаного у світі «Щоденника». Про це напередодні на прес-конференції у Полтаві повідомила власниця картини, директор фонду «Відродження пам’яті Марії Башкирцевої» Тетяна Швець. Вона нещодавно придбала згадане полотно на всесвітньому мистецькому аукціоні Сотбіс.

Тож йдеться про оригінал роботи художниці, котра була уродженкою села Гавронці теперішнього Диканського району, але значну частину життя мешкала у Франції, підкорила там «мистецьку столицю світу» — Париж і стала першою вітчизняною художницею, твори якої експонувалися в Луврі. Дослідниця її життя — Тетяна Швець — узагалі вважає цю роботу головною у творчому спадку землячки, яка не дожила навіть до 26 років. Адже з нею вона, власне, дебютувала як художниця, виставивши картину в одному з паризьких салонів у 1880 році. На полотні зображена двоюрідна сестра Марії — Діна Бабаніна, котра також народилася на Полтавщині, в селі Черняківка теперішнього Чутівського району. За інформацією власниці картини, востаннє вона публічно демонструвалася на посмертній виставці робіт Марії Башкирцевої у 1885 році (оригінал її каталогу є в пані Тетяни). Після того, вочевидь, перебувала у приватних колекціях. Тепер вона стане четвертим живописним полотном Марії Башкирцевої серед тих, що зберігаються в Україні. Утім, хоча уродженка Диканщини Тетяна Швець разом зі своїм чоловіком і земляком — відомим на Полтавщині меценатом Миколою Швецем — тепер мешкає в Москві, вони не полишають намірів створити на малій батьківщині всесвітньо відомої художниці музей Марії Башкирцевої. За словами пані Тетяни, вона сподівається на те, що саме ця картина стане його основою.

На знімку: Тетяна Швець демонструє репродукцію знакової картини.

 

Фото автора.