Готується законопроект
 
Парламент хоче посилити адміністративну та кримінальну відповідальність за виробництво і продаж недоброякісних харчів. Це передбачають два законопроекти, нещодавно внесені на розгляд парламенту — урядовий та альтернативний депутатський, — «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечності харчових продуктів».
Ухвалення цього закону передбачено в Національному плані дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010—2014 роки. Обидва законопроекти мають на меті не лише перерозподіл повноважень між органами виконавчої влади, що відповідають за політику державного нагляду за безпекою та якістю харчових продуктів (Мінагропрод, Мінохорони здоров’я, Державна санітарно-епідеміологічна служба), а й посилення штрафних санкцій для недоброякісних виробників, реалізаторів і чиновників.
Запропоновані зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального та Господарського кодексів, до низки законів — зокрема, «Про безпечність та якість харчових продуктів», «Про дитяче харчування», «Про захист прав споживачів» та інших — деталізують поняття «безпечний» і «небезпечний продукт», критерії їх оцінки та відповідальність за порушення вимог до безпечності харчових продуктів. Водночас пропонується відмовитися від використання декларації виробника як застарілого елемента системи контролю.
Так, за продаж продуктів із вичерпаним терміном зберігання передбачаються штрафи від 510 до 1530 гривень. А якщо супермаркети не вилучатимуть з прилавків прострочені продукти — 4590 гривень штрафу. Якщо ж через прокисле молоко чи ковбасу з туалетним папером з кимось трапиться легке отруєння — це каратиметься штрафами від 3825 до 6290 гривень, громадськими роботами до 240 годин, або виправними роботами до одного року. Отруєння середнього або тяжкого ступеня — виправними роботами від двох до п’яти років, або позбавленням волі на той само строк. А якщо, не дай Бог, недоброякісний продукт у яскравій обгортці спричинить смерть, — винним світитиме небо у клітинку на п’ять-десять років. Утім, про те, як доведеться доводити, що отруєння настало саме від шоколадного сирку чи салату олів’є з кулінарного відділу супермаркету, в законопроекті не йдеться.
На думку Оксани Продан, одного з авторів альтернативного законопроекту, внесеного групою народних депутатів із фракції «УДАР», проект закону про безпечність харчових продуктів також сприятиме здешевленню продуктів вітчизняного виробництва та забезпечить вільний доступ селян на ринки і створення єдиного контролюючого органу в цій сфері. Депутати пропонують замість чотирьох існуючих утворити єдиний контролюючий орган. «Ми пропонуємо однозначно визначити обов’язки виробників, скасувати дублюючі дозволи і, разом з цим, передбачаємо відповідальність виробників за порушення безпечності харчових продуктів», — зазначила О. Продан.
Співавтор законопроекту, народний депутат Наталя Агафонова звертає увагу на те, що проектом закону пропонується за порушення у сфері безпечності та якості харчових продуктів установити відповідальність самих операторів ринку, а не лише їх посадових осіб. «Разом із цим, теж вперше, ми вводимо персональну відповідальність чиновників за порушення процедур видачі дозвільних документів, що значно зменшить корупцію, а в кінцевому випадку — зменшить собівартість української продукції, оскільки корупційна складова вже давно стала частиною собівартості будь-якого українського товару», — зауважила Н. Агафонова.
За словами депутата Федора Негоя, законопроектом передбачається можливість для селян, які виростили свою продукцію на присадибних ділянках, продавати її легально на ринках: «Закон упорядковує також процедури перевірки безпечності харчових продуктів, що дасть можливість громадянам України купувати продукти у селян і бути впевненими у їх безпечності».