Нині лише ледачий не лає співробітників МВС, зокрема, працівників ДАІ. Напевно, десять із десяти водіїв зможуть навести приклади, коли змушені були вирішувати питання «на місці», і продемонструють нагострений на інспекторів зуб. Але, розповідаючи анекдоти про «сержанта Петренка — семеро дітей», більшість все-таки стверджуватиме, що при всьому негативі без даішників на дорогах почнеться суцільний хаос. Наша історія — тому підтвердження. А почалася вона в ніч на 11 серпня у центрі Дніпропетровська.

Інспекторів атакував натовп із 40 осіб

Як розповіли автору в міському ДАІ, екіпаж ДПС ніс службу на проспекті Карла Маркса. О 23:55 був помічений автомобіль «Деу Ланос» без номерних знаків і з відкритим багажником. Екіпаж вирішив переслідувати машину. Суворі заходи патрульні застосовувати не стали — не було впевненості, що перед ними злочинець. Та й у незакритому багажнику могла бути людина.

Порушник, ігноруючи вимоги зупинитися, зміг зробити декілька кіл центром і на початку першої години ночі припаркувався на розі проспекту та вулиці Барикадної — біля нічного клубу «Сливки». Тут його заблокував патруль.

«Підбігши до машини, через запах і неадекватну поведінку водія інспектори вирішили, що той п’яний, — розповів в. о. начальника відділу ДАІ Дніпропетровська Павло Тимко. — Документи він не пред’явив. Порушник кричав, що це міліцейське свавілля, почав комусь дзвонити — так зазвичай і поводяться п’яні водії, коли їх зупиняють наші співробітники. Все це підтверджує запис із відеореєстратора патрульної машини».

Через п’ять хвилин із клубу вийшло близько сорока чоловік. Водій почав підігрівати натовп розповіддю, що він спокійно стояв, а йому приписують їзду в нетверезому стані. Тоді юрба оточила патрульний автомобіль. В одного з правоохоронців відірвали нагрудний знак разом із частиною форми, з міліцейської машини зірвали передній номер, загрожували спустити колеса. Інспектори по радіостанції викликали підмогу.

На момент прибуття підкріплення майже всі, хто захищав водія, розійшлися, разом з ними у нічному клубі зник і сам порушник. Іти слідом інспектори не зважилися.

Через деякий час водій «Деу» вийшов із клубу, сів в автомобіль і поїхав. Але недалеко: вже на перехресті вулиць Клари Цеткін і Гончара його знову зупинили. І все повторилося: на виклик по телефону на місце під’їхали два автомобілі з десятком приятелів. Але до цього міліція була готова: терміново прибули два екіпажі, а також патрульна служба з Жовтневого РВВС, розташованого неподалік. Усі учасники інциденту були доставлені до райвідділу.

Як виявилося, автомобіль, який «розсікав» нічним містом, порушник взяв у друга — покататися. При затриманні кидався регаліями — своїми й родичів. «За поведінкою він дуже схожий на тих, кого називають мажорами, — зазначають правоохоронці. — І приятелі в нього такі само: адже автомобілі, які прибули на допомогу — «Тойота Камрі» і «Мерседес Віто» останніх моделей — коштують близько 40 тисяч доларів кожен».

Зазначу, що стосовно водія відкрито кримінальне провадження за частиною 3 статті 342 КК України (опір представникові правоохоронних органів), що передбачає позбавлення волі на строк від двох до п’яти років. Дані внесені в ЄРДР. Міліція гуде: обвинувачуваний під час слідства поводиться зухвало, провину не визнає. Втім, і його приятелі-мажори тримаються так само. Нині водій ліг у лікарню, на повістки не реагує.

Хто підігріває ситуацію

У Дніпропетровському управлінні ДАІ заявляють, що це далеко не перший випадок, коли виникає конфлікт між водіями та інспекторами. Однак такого масового характеру вони поки що  не набували. За словами керівництва управління, останнім часом ситуацію сильно підігрівають так звані громадські представники. Називаючись членами якоїсь організації, вони під’їжджають до інспекторів і своїми діями намагаються спровокувати їх, щоб усе це зняти на відео та потім викласти в Інтернеті.

Безпосередньо під час конфлікту біля нічного клубу з натовпу лунали погрози екіпажу: мовляв, зараз сюди приїдуть 30 чоловік з автоматами, вас тут перестріляють. Це зафіксовано на відео. «І це були не просто п’яні розмови. Хоча я не схильний вважати, що в місті є якась група озброєних бойовиків, готових вирішувати подібні питання, — каже Павло Тимко. — Затримавши п’яного водія, ми намагаємося залучити співробітників РВВС, свідків. Однак «громадські активісти» відразу організовують на них тиск».

Разом з тим у ДАІ стверджують, що не проти громадського контролю своєї діяльності. Це може допомогти побачити й усунути недоліки в роботі, виявити прогалини у законодавстві. Спочатку так і було: правоохоронцям вказували на порушення інспекторів, а щодо тих застосовували дисциплінарні санкції.

Зазначена НП стала резонансною навіть на рівні України. Як наголошують у відомстві, особливо часто такі ситуації трапляються з п’ятниці по неділю в темну пору доби. І кожна зупинка п’яного водія перетворюється на боротьбу. Після того, що відбулося в ніч на 11 серпня, МВС ініціювало проведення в Дніпропетровську операцій «Нічне місто». У п’ятницю та суботу у вечірню пору із залученням патрульної служби й спецпідрозділу «Беркут» відпрацьовуватимуть місця в центрі міста, де розташовані нічні клуби і зони відпочинку.

І вже минулої п’ятниці під час рейду з боротьби із нічними гонщиками інспекторів ДАІ знову «атакували» городяни. П’яний натовп, у якому було від 300 до 500 осіб, заблокував патрульні автомобілі. Сівши на дорозі перед машинами ДАІ, молоді люди розпивали спиртні напої, відверто знущаючись над міліціонерами.

«На дороги вийшло п’яне бидло, — прокоментував ситуацію керівник громадського руху «ЗОВ» В’ячеслав Поїздник. — І що могли зробити працівники ДАІ на двох машинах із сотнями цих людей? Повинні були викликати підкріплення, все РВВС, спецпідрозділи, щоб розігнати цей натовп. Але не викликали. Але ж справа могла дійти до масових заворушень із серйозними наслідками. Тому над бездіяльністю та безпорадністю ДАІ всі і сміються».

Коли любов змінює ненависть

Чого ж не вистачає ДАІ для ефективного протистояння п’яним порушникам? Чому зазвичай інспектори виявляються безсилими? Головною проблемою в Дніпропетровському управлінні називають неможливість зафіксувати порушення законним шляхом — щоб потім довести це в суді.

Доходить до абсурду. Наприклад, у законі зазначено, що водій зобов’язаний мати при собі посвідчення на право керування автомобілем. Інспектор його зупиняє, а той показує йому посвідчення іншої людини: мовляв, у законі не зазначено, чий саме має бути документ. Трапляється, що при зупиненні автомобіля його водій сидить... у протигазі. Зняти його відмовляється, стверджуючи, що не може цього зробити через екологічний стан міста.

У чому причина такого ставлення українців до своєї міліції? Чому серед ночі вибігає 40 чоловік, готових встати на бік порушника закону, напасти на правоохоронців, покликаних захищати їх інтереси? ДАІ систематично повідомляє про успішну роботу, яку проводить зі школярами, про повне взаєморозуміння з їхніми батьками та любов дітлахів до міліції. Чому ж учорашні «закохані» школярі готові ображати співробітників МВС, загрожувати їм і навіть вдаватися до дій? На якому етапі трапляється перелом?

Говорити про позитивні моменти в роботі співробітників МВС сьогодні вважається моветоном. Але вони є. Наприклад, у серпні на дніпропетровському проспекті Петровського сталося ДТП зі смертельним наслідком. Водій зник. Його затримав біля дому інспектор ДАІ, який вертався з роботи. Його увагу привернули ушкоджений передній бампер зі слідами крові та розбите лобове скло. І автомобіль був недешевий, і водій (директор великого банку Дніпропетровська) добре одягнений. Це втручання могло мати для правоохоронця серйозні наслідки. Але людина зробила так, як підказала їй совість. Як виявилося — правильно. Інакше б пошуки винуватця ДТП забрали чимало сил і часу.

На думку керівника громадського руху «ЗОВ» В’ячеслава Поїздника, причина збільшення кількості п’яних за кермом полягає в тому, що ДАІ хоч і ловить порушників, але належним чином не карає. Якщо зупиняють працівників міліції або прокуратури, то відпускають. А вони потім знову їдуть п’яними. Або просто гроші в когось візьмуть і відпускають. Якби не було вибіркового правосуддя, якби щоразу, коли ловлять п’яних за кермом, було невідворотнє покарання з висвітленням події у ЗМІ, то й ситуація була б іншою. Люди повинні знати, що від покарання не втекти.

Мій співрозмовник вважає, що на ситуацію могла б вплинути ефективна взаємодія правоохоронних органів із громадськістю. Але, на жаль, цього поки що не спостерігається.

«Наша організація переймається питанням безпеки дорожнього руху, — каже лідер «ЗОВу». — Ми спрямовуємо звернення до органів влади, зокрема і до ДАІ, з вимогою вжити заходів з усунення порушень, покарати винних. Але нам надсилають відповіді, де пишуть, що покарати таку-то людину не можуть. Відчуття таке, що вони там усі один з одним товаришують і один одного покривають. І цю глуху стіну пробити дуже важко».

Не знаю навіть, що до цих слів додати...

Дніпропетровська область.

ДОСЛІВНО

«Встановлено більшість учасників конфлікту, триває робота. Від відповідальності вони однозначно не втечуть. До кінця місяця справа буде спрямована до суду», — обіцяють у ГУ МВС України в області.

ФАКТ

Проблема взаємин громадян та даішників характерна не лише для Дніпропетровська. Кілька тижнів тому у Кривому Розі при оформленні документів на порушника ПДР люди, що проходили повз, облили інспектора ДАІ пивом. Обернувшися, міліціонер отримав удар по голові. Він досі перебуває у лікарні, а з тими, хто на нього напав, намагаються розібратися за законом. Чим усе це закінчиться, невідомо.

ОФІЦІЙНО

«Відповідно до «Закону про міліцію», у такій ситуації співробітник МВС має право оголити табельну зброя і попередити щодо її можливого застосування. Але згідно із тим самим законом при великому скупченні людей, якщо від застосування зброї можуть постраждати сторонні особи, скористатися нею праоохоронець не має права. Тому інспектори, враховуючи ситуацію зі ставленням співгромадян до міліції та не бажаючи ескалації конфлікту, не стали застосовувати зброю».

Після зміни.

 

Фото автора.