День молотимо — три стоїмо. Так охарактеризував цьогорічні жнива на Хмельниччині заступник голови ОДА Володимир Галищук. Грозові дощі заважають провести кампанію пришвидшеними темпами. Крім того, дозрівання культур відбувається нерівномірно. Тож досі не закінчено збирання ранніх зернових. На початок тижня в області було намолочено 1,2 мільйона тонн збіжжя — з 284 тисяч гектарів, тобто 84 відсотки площ до збирання. Середня урожайність, порівняно з минулим роком, нижча більш як на центнер і становить 40 центнерів з гектара, інформує наш власкор Ірина КОЗАК.

Тим часом, у планах Мінагропроду одержати нинішнього року рекордний врожай в 57,1 мільйона тонн зерна, з них майже половину — продати за кордон. На думку міністра Миколи Присяжнюка, хлібні культури купуватимуть у нас країни Східної і Південно-Східної Азії, Близького Сходу, Північної та Центральної Африки. Обсяги зовнішніх відвантажень, прогнозує міністр, також будуть рекордні.

Чи вистачить у нас вагонів-зерновозів, щоб перевезти таку кількість хлібних культур? — з таким запитанням «Голос України» звернувся до заступника міністра інфраструктури Володимира Корнієнка. Він вважає, що запитання дещо надумане.

— За минулий рік перевезено близько 20 мільйонів тонн — це дуже велика цифра. Зерна, яке було б не перевезене залізницею, у принципі немає, тобто всі замовлення на перевезення зерна залізниця виконала. Зерновозів у нас майже 11 тисяч. На ходу — понад 10 тисяч. Ми весь час пропонуємо серйозним зернотрейдерам зайнятися придбанням вагонів. Так, вони, звичайно, не дешеві — близько 100 тисяч доларів один зерновоз.
Яка реальна картина? Наявного парку зерновозів нам має вистачити не менш як на 20 років. Частину вагонів — невелику — віддали в оренду — це ті, які потребують капітального ремонту. Коштів не завжди вистачає, тому віддали зернотрейдерам, щоб вони їх відремонтували й використовували для перевезень, а сума, витрачена на ремонт, іде як орендна плата. Тобто, взаємовигідні такі умови. Ми піднімемо майже всі зерновози — будуть на ходу.
Проблема перевезення зерна, як мені здається, тільки на 50 відсотків залежить від залізничного й взагалі від транспорту. Дуже багато всіляких операцій, що потребують часу. Зерновози в дорозі перебувають менше половини часу. Вони в основному стоять — то під навантаженням, то під вивантаженням. Тому якщо підвищити оборотність вагонів — могли б перевезти на 30—40 відсотків більше. Є й затримки при навантаженні в суботу-неділю — залізничники до таких речей не звикли, працюємо 24 години на добу.
Навіть до цього врожаю, який обіцяють рекордним, ми досить спокійно ставимося — вважаємо, що в змозі його перевезти. Баржами починаємо зерно доставляти — це гарний симптом, я вважаю. І навігацію торік продовжували через зерно — на 10 днів. Автомобілісти почали перевозити хлібні культури. З одного боку — добре, що возять, але бажано, щоб не перевантажували дороги. А так не бачу проблем із зерновозами, підсумував Володимир Корнієнко.
 
Записала Галина КВІТКА.
На Прикарпатті навіть філії потужних агрохолдингів ще не завершили жнива ранніх зернових.
Фото Юрія РИЛЬЧУКА (Укрінформ).