Вітчизняний автопром, зрештою, як уся промисловість загалом, переживає нині не кращі часи. За півроку виробництво усіх типів автомобілів зменшилося більш як удвічі. У тім числі, й легкових автомобілів. Якоюсь мірою це закономірно — подібні проблеми економічна криза поставила перед автопромами низки європейських країн. І там, так само як на Запорізькому автомобілебудівному заводі, який є безперечним лідером за обсягами виробництва, думають, як швидше виїхати з кризи. Шляхів більше, ніж на перехресті.

Про відповідні наміри уряду заявив віце-прем’єр-міністр Юрій Бойко. За його словами, нововведення покликане підтримати українського виробника та зберегти 70 тисяч робочих місць. Відповідний законопроект — у процесі підготовки і найближчим часом увійде в парламент. Держава непогано вміє підтримувати пересічних громадян. Система пільг та компенсацій в Україні відрегульована і працює в різних сферах. Утім, у секторі автовиробництва вперше пропонується допомогти придбати автомобіль одним українцям за рахунок інших платників податків. Бо, як відомо, доплати й компенсації завжди надходять із державного бюджету.
Згідно з українським законодавством, автівка вважається українською, якщо понад 50 відсотків виробничого процесу здійснюється на території країни. Тому сьогодні автомобілями українського виробництва можна вважати тільки ті, що вироблені головно на двох заводах: «Богдан» та «ЗАЗ» (моделі «Ланос», «Сенс», «Віда» й «Форза»).
Думки більшості експертів щодо можливого нововведення розходяться. Проте всі одностайні: не варто поспішати з реалізацією саме доплат, а краще розглянути альтернативні та ефективніші варіанти підтримки автовиробника та його покупців.
Не схвалює ідею витрат державних коштів на вітчизняні автомобілі Всеукраїнська асоціація автоімпортерів і дилерів. За словами її голови Олега Назаренка, будь-який товар повинен продаватися за тією ціною, яку диктує ринок і за якою покупець готовий його придбати.
«Насправді, українці готові були б купувати вітчизняні автомобілі без будь-яких знижок і доплат. Але тільки за умови, якщо в Україні були б сучасні та якісні вітчизняні автомобілі, а не застарілі «китайці» й «корейці», — стверджує О. Назаренко. За його словами, підтримувати нашого автовиробника треба, але прозорішими та зрозумілішими методами. Одним із них він називає встановлення пільгових кредитних ставок на автокредити.
Банки цілком спроможні прокредитувати весь автомобільний попит. Але поки що їхні продукти занадто дорогі для більшості покупців. Продажі автомобілів у кредит знизились ще з кінця 2012-го, після того як банківська система підняла середній рівень відсоткової ставки за автокредитами. Тому, вважають банкіри, надзвичайно корисним було б спрямувати державні кошти не на доплату, а на компенсацію відсоткової ставки. Заступник голови правління ПАТ «Авант-Банк» Андрій Швець переконаний, що така норма буде зрозумілішою та ефективнішою з точки зору обсягів та прозорості руху коштів.
«Можна доплатити за покупку одного вітчизняного автомобіля 1,5—2 тисячі доларів, а можна ці самі гроші спрямувати на компенсацію і знизити процентну ставку для багатьох покупців. Ефективність витрат держкоштів в такому випадку буде в кілька разів вищою. Процентну ставку за рахунок компенсації можна знизити до 7—10 відсотків річних за кредитами в національній валюті. У покупця буде вибір — придбати іномарку під середньоринкові 20—22 відсотки, або ж вітчизняний автомобіль у кредит з помірнішою у кілька разів ставкою. Крім того, відпадає потреба створювати черговий бюрократичний механізм, котрий вирішуватиме, як, кому, коли і скільки доплачувати — все зроблять самі банки», — підкреслює Андрій Швець.
На думку експерта, необхідно розробити комплексну програму з пожвавлення вітчизняного автомобілебудування за сприяння комерційних банків. Запровадження такої програми активізує не тільки автомобільний сектор економіки, а й банківський ринок. Фінустанови будуть зацікавлені спільно з автовиробниками розробити серію нових кредитних продуктів.
«Сьогодні автокредитування перебуває у певному застої. Обсяги продажів автомобілів практично не зростають, а в більшості банків немає джерел дешевих ресурсів для того, щоб демпінгувати в цьому напрямку. Саме тому поява дешевих банківських програм за рахунок компенсації відсотків розігріла б ринок банківських продуктів. Багато банків наростили б обсяги автокредитування, враховуючи також те, що з кінця 2012-го в Україні виник відкладений попит на автомобілі з причини підвищення відсоткових ставок», — зазначив Андрій Швець.
Між іншим голова правління ПАТ «Укрінбанк» Андрій Жуков вважає, що механізм стимулювання продажів вітчизняних автомобілів через компенсацію відсоткової ставки чи відшкодування напряму виробникові частини витрат цікавий передусім для потреб малого та середнього бізнесу. «Якщо машина потрібна для себе особисто, то покупець, мабуть, пошукає можливостей для придбання трохи дорожчого, але якіснішого автомобіля. І навряд чи це буде машина українського виробництва. А транспорт для малого бізнесу — це передусім робоча конячка. Нехай це буде автокав’ярня, машина для доставки піци чи приватної хімчистки — тут важливіша ціна, а не комфорт перевезень. Тому, відшкодовуючи ставку саме для комерційних автомобілів, держава, зокрема, стимулюватиме і розвиток підприємництва», — вважає Андрій Жуков.
Як свідчить світовий досвід, запровадження програм стимулювання покупців автомобілів не дає стовідсоткових гарантій, що програма поставить на ноги автовиробників. Усе залежить від організації процесу — до якої міри чіткою і зрозумілою для простих людей буде схема отримання компенсації, стверджує президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. «У США цей метод дуже вдало спрацював в 2008—2009 роках, а от у Росії він провалився. Сама по собі ідея підтримки автовиробників правильна й доцільна. Вона реально може привести до зростання попиту на українські автомобілі економ-класу, але все залежить від її реалізації. Потрібні дуже чіткі умови й чітка та зрозуміла схема отримання компенсації для простих людей. У Росії такі заходи не досягли успіху, тому що зміст та умови програми були малозрозумілими для більшості росіян, а також дуже забюрократизованими», — стверджує О. Охріменко.
За словами експерта, доплати покупцям вітчизняних автомобілів можуть бути стимулятором для українського автовиробника, але тимчасовим. І якщо український автопром не інвестуватиме кошти у виробництво нових моделей та модернізацію виробництва, глобальний ефект від пільг буде незначний і непомітний.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.