Учора в столиці на прес-конференції експерти намагалися зрозуміти, чи вплине нещодавнє збільшення вартості квитків на потяги на якість послуг, які надають на залізниці. В результаті дійшли висновку: від підвищення тарифів якість пасажирських перевезень точно не покращиться. Але й це не найгірша перспектива. На думку експертів, найближчі декілька років залізничні пасажирські перевезення в Україні можуть взагалі опинитися на межі існування.
— Попри те, що підвищення цін на квитки у нас відбувалися досить часто за останні 20 років, поліпшенню якості перевезень це, чомусь, не сприяло, — каже експерт Юрій Гаврилечко. Найімовірніше, не змінить ситуацію і нещодавнє подорожчання.
Понад те, не плекає ілюзій щодо цього й керівництво самої Укрзалізниці. Там уже давно підрахували: завдяки підвищенню тарифів у другому півріччі 2013-го вдасться скоротити збитки від пасажирських перевезень, і то — лише на 270 мільйонів гривень. При цьому за перші шість місяців цього року розмір таких збитків становив 3,5 млрд. грн.!
— На тлі заяв про збитковість перевезень залізничники не завжди говорять про те, що у них є своя мережа навчальних і медичних закладів, які вони фінансують. І щороку на подібні «соціальні» проекти у них витрачається близько 2—3 млрд. грн. І, наскільки мені відомо, все це закладено в собівартості пасажирських перевезень, якість яких, у свою чергу, не поліпшується, — каже В’ячеслав Коновалов, експерт з транспортних питань громадської організації «Євро-партуль». За його словами, Укрзалізниця через бездіяльність і помилки влади й керівництва підприємства прямує до катастрофи: «На момент розпаду СРСР в Укрзалізниці було близько 9 тисяч вагонів. Нині залишилося 4,5 тисячі. З них абсолютна більшість (понад 80%) експлуатуються більше 28 років. Нині унікальна ситуація. Радянські заділи ми поступово доїдаємо, і ще рік-два — і все почне руйнуватися. В одну мить 3,5 тисячі вагонів замінити або навіть модернізувати буде нереально».
Директор консалтингової компанії «Інвест-проект» Віктор Медведь припускає, що постійно говорячи про збитковість пасажирських перевезень і про зношеність парку вагонів і при цьому не змінюючи ситуації, Укрзалізниця просто готується до приватизації. Експерт нагадує, що як свідчить практика, збиткове в руках держави підприємство приносить величезний прибуток приватним власникам...
Тим часом, уже нині, за словами Віктора Медведя, українці дедалі частіше віддають перевагу автомобільному транспорту. Мовляв, і графік там кращий, і ціни не більші.
Нагадаємо, з ініціативи Укрзалізниці нещодавно було ухвалене рішення підвищити вартість квитків у купейних і плацкартних вагонах поїздів внутрішньодержавного сполучення у два етапи — по 10% у липні й жовтні цього року. Це, як сподівається керівництво підприємства, дасть змогу хоча б частково зменшити збитковість пасажирських перевезень і направити частину грошей на капітальний ремонт вагонів.