У Донецькому національному академічному театрі опери та балету імені Солов’яненка презентували проект реставрації та реконструкції будівлі. Сімдесят років тому заклад споруджувався як музично-драматичний театр, розрахований на трупу в півтори сотні душ. Нині їх у колективі 509, наявних приміщень катастрофічно не вистачає. 

«Це єдиний театр в Україні, що має таку розвинену глядацьку структуру: великі площі фойє, вестибюлів і глядацької зали. Адже в 30-ті роки були закриті всі храми, а теза «хліба й видовищ» залишилася. Потрібен був театр для народних мас, які б приходили сюди як до храму мистецтв», — пояснила архітектор-мистецтвознавець Ніна Шепітько.

Оперний театр у шахтарській столиці сьогодні живе у спартанських умовах: гримерними колектив забезпечений на 30 відсотків, туалетами — на 20, роздягальнями для персоналу — на 10. Потрібен комфорт і глядачам: зала без кондиціонування, влітку тут спека, а взимку — холодно. Донецький балет усюди відомий, але велика сцена не пристосована для танцівників: необхіден спеціальний паркет. Бракує приміщень для репетицій, спеціального обладнання для швидкої зміни декорацій, малої сцени. Навіть дах давно протікає.

«За понад 70 літ експлуатації будівля фізично та морально застаріла. Назріла необхідність комплексної реконструкції і реставрації театру. Таке рішення ухвалювали ще в 1971-му. Після того, як проект буде розглянутий на науково-методичній раді із питань культурної спадщини і пройде комплексну експертизу, у нас з’являться підстави для фінансової підтримки на державному рівні», — заявив голова облради Андрій Федорук.

За словами керівника області, фінансування масштабного проекту вестиметься із обласного та державного бюджету. Виконавця робіт оберуть шляхом тендера.

«Нас хвилюють терміни і послідовність ремонтних робіт. Поки що на це питання відповісти не можемо. Боюсь навіть назвати слово — «довгобуд». Щодо доцільності вкладення грошей у культуру, наведу такий приклад. Оперу «Летючий голландець» на музику Вагнера ми дали сім разів починаючи з грудня минулого року. Квитки на цю виставу розкуповували за кілька днів. За сім показів ми відпрацювали половину бюджету постановки», — сказав генеральний директор театру Василь Рябенький.

Особливо прискіпливо представники громадськості цікавилися прибудовою до театру, яка запланована проектом. Будівля є пам’яткою культури, тож були побоювання, що прибудова порушить загальний вигляд опери. Але розробники запевняють: театр та городяни лише виграють. Головний архітектор проекту Михайло Конигін повідомив: після реконструкції корисна площа збільшиться на 5 тисяч квадратних метрів — завдяки новій триповерховій прибудові та розчищенню наявних приміщень.

Архітектор-реставратор член-кореспондент Академії будівництва України Тетяна Філіппова запропонувала відновити кольорову гаму, передбачену архітектором Людвігом Котовським, який збудував театр, але не встиг завершити його оформлення. За задумом, глядацька зала мала оптимістичний колір блакитного неба та вставки, що імітували мармур. Фасад планують прикрасити скульптурами — але вже не радянської тематики, а давньогрецької: на вході «Донбас оперу» охоронятимуть чотири музи.

«Мета реконструкції — створення умов, максимально сприятливих творчим задумам. А зараз, наприклад, декорації завозять та вивозять через єдиний отвір два на три метри!» — каже керівник групи з проектування ТОВ «Лайтак Україна» Олександр Рябенко.

Донецьк.

Проектна група запевняє, що пам’ятка архітектури після оновлення стане ще кращою. 

Вадим Писарєв.

Фото автора.

Цифра

Скільки коштуватимуть роботи із реконструкції та реставрації Донецької опери

Реставрація — 120 мільйонів гривень.

Механіка сцени та обладнання — 60—70 мільйонів гривень.

Посилення фундаментів та приведення до ладу цокольної конструктивної частини — 60—70 мільйонів гривень.

Нове будівництво — 80 мільйонів гривень

 (за оцінками керівника проектної групи Сергія Зернова).

Коментар

Художній керівник Вадим Писарєв:

 — Найбільша проблема — коли починається ремонт, уся трупа розбігається. Балетний вік короткий, артисти прагнуть танцювати і бути задіяними. Тому трупу зберігатимемо: є пропозиції про тривалі гастролі у Франції, Об’єднані Арабські Емірати готові нас на півроку всім театром узяти. Ще рік ми точно працюватимемо в театрі, а коли почнеться ремонт — їздитимемо на гастролі по області й Україні. Ймовірно, що тимчасовою базою стане Центр слов’янської культури в Донецьку.