або Чому стосунки бізнесу та громад на Херсонщині стали нагадувати гру у схованки
Схоже, у міських територіальних громад в Україні стало менше на одне, але дуже важливе джерело доходів.
Це так звані пайові внески на розвиток інфраструктури, які перераховували замовники будівництва чи реконструкції нерухомості, в розмірі від двох до десяти відсотків від її вартості. Приміром, у місті Каховці на Херсонщині з 2009-го по 2011 рік міськрада уклала із замовниками 17 угод про це, отримавши від них 111,5 тисячі гривень. А з 2011-го по сьогодні громада не побачила жодної копійчини таких внесків, хоча співробітники Держфінінспекції області підрахували, що вони повинні були становити 2 мільйони 99 тисяч гривень. Тобто майже третину річного бюджету розвитку, з якого йдуть асигнування на ремонт доріг, дитсадків тощо. То в чому річ? Як звичайно — у правових невідповідностях.
Ранком гроші — ввечері стільці
Стаття 40 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає залучення замовників будівництва, реконструкції чи добудови об’єктів нерухомості «до участі на паях у розвитку інфраструктури». Воно є обов’язковим, однак закон чітко не визначає, коли і як саме треба стягувати ці внески — органи місцевого самоврядування розробляли власні механізми такої роботи. Зазвичай міськради кошти намагалися брати наперед за відомим принципом «ранком гроші — ввечері стільці». А якщо грошей авансом не давали, то представники міськвиконкомів просто не підписували акти про введення будівель в експлуатацію, без чого неможливо було посвідчити право власності та укласти угоди про надання комунальних послуг з їх підприємствами-постачальниками.
Але позаторік уряд спростив справді дуже забюрократизовану процедуру введення в експлуатацію, позбавивши міськради «права підпису» — тепер це робить Державна архітектурно-будівельна інспекція. І щойно муніципальна влада позбулася ефективного важелю впливу на замовників, як ті масово почали ухилятися від укладання договорів про сплату пайових внесків. Ні, вони не відмовляються остаточно, проте з усіх сил зволікають, пояснюючи, що законодавство чітко не визначає, коли платити — ще до початку будівництва, у процесі виконання робіт чи колись після їх завершення. Одне слово, «партнерство» почало нагадувати не виважений діалог, а якусь гру у схованки.
Важелів впливу на забудовників немає
Каховська міськрада зверталася з цього приводу до районного управління юстиції з проханням не реєструвати право власності на нерухомість без надання довідки про сплату пайових внесків, і просила постачальників компослуг без цього документа не приєднувати будівлі до газових та електричних мереж. Але такі обмеження не передбачені законом, тому звернення бажаного результату також не дали. Вихід у органу місцевого самоврядування залишається тільки один — судитися. Та це не гарантує швидкого припливу коштів до громадської скарбнички, а натомість ще й потребує істотних витрат на юристів, відрядження та судове мито. І така ситуація є типовою не тільки для окремо взятого населеного пунк-ту, а й для всіх міст Херсонщини та, либонь, інших регіонів України також.
Посадовці місцевих рад кажуть: таке «партнерство» забудовників і громади нікого задовольняти не може. І вони наполегливо радять українським парламентаріям або ліквідувати норму, яка не працює, позбавивши міськради марних надій на додаткові фінансові надходження, або вдосконалити правовий механізм збирання пайових внесків із замовників будівництва так, щоб ухиляння від них унеможливлювало початок будівництва. Адже визначатися, так чи інакше, треба.
 
Херсонська область.
ДОСЛІВНО
Ось що каже Володимир Коваленко — голова другого за значенням міста Херсонщини Нова Каховка: «Протягом двох минулих років надіслали листи стосовно необхідності укласти угоди про сплату пайових внесків на розвиток інфраструктури 160 замовникам будівництва. Кожного доводиться припрошувати, переконувати в тому, що жити в місті і не брати участі в зміцненні його добробуту буде непорядно. Двадцятьох дрібних бізнесменів переконали, і вони сплатили до казни трохи менш як тридцять тисяч гривень. Виходить так: що більше замовник витрачає на будівництво, то менше він тепер хоче ділитися грішми з громадою. Якби всі вони розщедрилися на пайові внески, то в казні одразу додалося б близько п’яти мільйонів гривень. А для Нової Каховки це половина річного бюджету розвитку. Та оскільки бажаючих платити немає, будемо стягувати кошти через суд. Я нещодавно дав потрібні розпорядження, і перші десять таких позовів юридична служба міськвиконкому вже готує».