Латвійська Республіка є одним із найважливіших стратегічних партнерів України у Східній Європі. Сьогодні розвиток латвійсько-українських відносин спрямований на співпрацю у торговельно-економічній, енергетичній, гуманітарній сферах, зокрема, в галузі освіти, науки і культури.
Напередодні підписання Угоди про Асоціацію України з ЄС надзвичайно важливою подією стало обговорення питань розвитку державного управління у контексті європейської інтеграції на науковій конференції, участь у роботі якої взяли керівники інститутів і шкіл державного управління держав — членів Європейського Союзу та інших країн, представники посольств іноземних держав, акредитованих в Україні, відомі науковці, політики, експерти, управлінці.
Латвійська Республіка стала державою — членом ЄС у 2004 році, цьому передувала політика реформ у різних сферах, у тому числі й у сфері державного управління. Політика реформи державного управління Латвії стосувалась інституційної реформи і ведення стратегічного планування, ефективного управління фінансами і бюджетом, участі суспільства у формуванні публічної політики, підвищення якості публічних послуг, розвитку людських ресурсів. І велика роль в реалізації цієї політики належала саме державним службовцям, що визначило цілком конкретні завдання для Латвійської школи державного управління. Школа була створена для підготовки та перепідготовки державних службовців. Однак ми маємо велику кількість навчальних матеріалів та команду досвідчених тренерів із багатьох напрямів, у тому числі, з питань діяльності органів місцевого самоврядування. Фахівці школи не бачать принципових відмінностей між навчанням державних та муніципальних службовців, принаймні з базових дисциплін, а отже, пропонують свої послуги як тим, так і іншим.
Ми розуміємо, що в глобалізованому світі не може розвиватись, утримувати конкурентоспроможність навчальний заклад без налагодження сталих зв’язків між вищими навчальними закладами різних держав, створення спільних програм у вищих навчальних закладах, збільшення кількості обмінів студентами і викладачами.
В цьому плані для мене, звичайно, було важливо ознайомитись із підготовкою державних службовців в інститутах Національної академії державного управління при Президентові України — Інституті державної служби та місцевого самоврядування, Вищій школі державного управління та Інституті вищих керівних кадрів, у яких окремо навчаються як високопосадовці, так і молодь, а також з матеріально-технічною базою, науковою бібліотекою закладу.
Інтенсивний розвиток державно-управлінської науки та освіти є загальносвітовою тенденцію, яка пробиває собі шлях особливо швидко в країнах, що отримали свою незалежність у процесі розпаду СРСР. Ця тенденція виступає основою інтелектуального забезпечення державотворення, включення молодих держав у європейську спільноту. В контексті цих історичних процесів має значну наукову, політичну та практичну цінність цикл робіт «Теоретико-методологічне обґрунтування та практичне запровадження системи підготовки фахівців в освітній і науковій галузях «Державне управління», що підготовлений колективом авторів Національної академії державного управління при Президентові України. З точки зору актуальності, інноваційності, суспільної значущості та практичної результативності, цей цикл робіт обґрунтовано претендує на Державну премію України в галузі освіти в 2013 році.
Важливі наукові та практичні завдання державного будівництва ще неодноразово стануть предметом обговорення у широких дипломатичних, наукових колах. І, звичайно, Латвійська школа державного управління, Національна академія державного управління при Президентові України повинні стати не лише майданчиками для дискусій та наукових пошуків, а й активними учасниками впровадження державних програм та реформ.
Едіт Калніна, директор Латвійської школи державного управління.