Хтозна, може за кілька років у туристичного Кам’янця-Подільського, крім уже звичних для нього титулів «місто середньовічної фортифікації», «острів скарбів», «місто храмів», «квітка на камені», «місто, де мріють ангели», врешті, «столиця Української Народної Республіки», з’явиться ще одна дуже прикметна назва. І свідчитиме вона не про щось величне, духовне та прекрасне...

Новий титул

Древній Кам’янець, яким ми звикли пишатися, називатимуть «гаражною столицею». Люди масово порушують проблему будівництва гаражних кооперативів біля їхніх будинків усупереч волі громади. Депутатський корпус прийняв вже не одне рішення щодо землевідведення під ці об’єкти, сподіваючись заробити щось до бюджету. При цьому, свідчать кам’янчани, у місті вже набудовано досить гаражів, які ніхто не купує. Скоріш за все, далеко не кожному нашому співвітчизнику гараж за 50 тисяч гривень по кишені, хоч багато хто має авто. 

Мешканці будинків №19, 21 по вулиці Космонавтів звернулися до міської влади із проханням переглянути рішення №42 сесії міської ради від 29 травня цього року, повідомили народному депутату Володимиру Мельниченку та прокурору міста Сергію Ромасю про свою незгоду з майбутнім спорудженням кооперативу на 53 гаражі біля їхніх осель. Просять допомоги і в нашої газети. Звернення підписало 130 чоловік.

Жодного громадського обговорення влада не спромоглася провести. До того ж гаражі мають поставити на... ділянці недобудованої дороги. 

А, може, тепер у Кам’янці так розв’язуватимуть проблему ремонту доріг?! Забудуймо особливо проблемні, в ямах, дороги гаражами — і не треба їх асфальтувати?! Мешканці згаданих будинків стверджують: що ще в ті роки, коли міським головою був Олександр Мазурчак, цю ділянку хотіли віддати під цілодобову автостоянку, але на вимогу громадян було створено комісію, яка дійшла висновку: побудова стоянки порушуватиме санітарні норми. Тож рішення скасували. Окрім того, дім №21 є аварійним, бо будівельники «забули» зробити дренажну систему, отож він постійно просідає. Люди очікували, що влада подбає про облаштування зеленої зони, дитячих ігрових майданчиків біля їхніх будинків, а тут — на тобі, гаражі. І жоден мешканець цих будинків у списку майбутніх власників не значиться. Зате, за словами громадян, рясніють прізвища ... депутатів міськради, котрі мешкають зовсім в інших мікрорайонах. Дивно й те, кажуть люди, що ці прізвища повторюються по декілька разів. «Ну навіщо депутату, — ніяк не втямлять виборці, — аж п’ять гаражів у нас під вікнами?».

Історія вчить

Кілька років гаражний кооператив у цьому ж мікрорайоні Жовтневий обіцяв побудувати відомий місцевий підприємець, який мав внести до бюджету розвитку міста 300 тисяч гривень. Як він вносив ті гроші, знає вся Україна. За нагадування виконати обіцянку колишній міський голова Анатолій Нестерук поплатився посадою, бізнесмен звинуватив його у хабарництві, голову заарештували. Судове розслідування не підтвердило жодного епізоду отримання хабара, але в очікуванні справедливого рішення Нестерук відсидів у СІЗО майже рік. На запитання нинішньому міському голові Кам’янця-Подільського Михайлу Сімашкевичу «Що отримає місцева скарбниця від спорудження гаражного кооперативу на Хмельницькому шосе?» очільник громади повідомив: «200 тисяч гривень». Звісно, за тих вражаючих дірок у бюджеті, який має місто, й такі «латки» були б доречними. Якщо вони не стануть віртуальними, як у попередніх випадках... Поки «батьки» міста вибиватимуть добровільні внески до бюджету з бізнесменів, воно може всього за кілька років перетворитися на суцільний гаражний кооператив. 

Архітектурні пам’ятки почали невтримно розвалюватися, тож туристи їздитимуть дивитися на «гаражну столицю».

Певна річ, стихійні стоянки приватного автотранспорту не прикрашають двори, нищать зелені зони, загромаджують внутрібудинкові проїзди. І кількість авто у власності громадян зростає, здається, не днями, а годинами. Отож і цю проблему місцева влада мусить розв’язувати. Але чи зробить це, якщо набудовані гаражі стоятимуть порожніми, а машини простих громадян так і залишаться на вулиці, бо ж не поставиш у кожному дворі міліціонера, який би «ганяв» тих, хто паркується не там, де треба.

За сімома замками

Мешканці будинків № 67, 65, 65а по вулиці Смірнова — на тій же «війні» із владою, що й наші читачі з вулиці Космонавтів. Без жодного обговорення з громадою влада прийняла на 41-й сесії рішення №57 про гаражний кооператив уздовж їхніх будинків, біля яких прокладено комунальні комунікації. Саме на них мали бути гаражі, а коли люди підняли шум, два ряди кооперативу зменшилися до одного, і тепер, за запевненнями чиновників, згідно з ескізним проектом на комунікаціях проляже дорога до планованого кооперативу. Списку майбутніх власників «квартир для машин» протестуючі ніяк не можуть побачити, їм відомо лише те, що учасниками кооперативу стануть мешканці цілого міського виборчого округу №9. Незгодні у згаданих будинках майже всі — під листом до міського голови та депутатів стоять підписи мешканців 149 квартир.  

«Уже 20 років, як ми живемо без заасфальтованого внутрібудинкового проїзду, з недобитими дитячими гойдалками й карусельками. Чи ми не маємо права на нормальні умови життя?» — нарікають громадяни. Цієї весни люди таки примусили владу задуматися про той благоустрій. І влада — як на торгах — запропонувала спорудити аж чотири майданчики, два дитячі, один спортивний та ще бесідки для літніх людей. Але — поруч із гаражами. По-іншому люди елементарних умов життя просто не заслужили... 

«Ми брали участь у будівництві цього будинку, — кажуть мешканці, — він зводився господарчим способом. Знаємо, де які мережі. Щоб не було пустиря, ми навезли землі, посадили дерева, квіти, городину, бо переконані, що тут нічого будувати вже не можна. У колектор уже неодноразово провалювалися й старі люди, й діти». 

Де ж брати гроші?

Місцева влада нарікає на найвищу: мовляв, нічого не дають, усі проблеми скинули на голову місцевого самоврядування. Людям бракує житла, дитсадків, хоспісу, дороги побиті, національні пам’ятки руйнуються... Звідки брати гроші на все це? Якщо з кількох гаражних кооперативів бюджет міста й розбагатіє на мільйон, цього місто практично не відчує.

Законодавство дає чимало інструментів для наповнення бюджету. Громадяни пропонують карати гривнею за незаконне будівництво, що є мало не на кожному кроці, за паркування транспорту на зелених зонах, стихійні стоянки вантажного транспорту в дворах, врешті-решт, за куріння на автобусних зупинках та в під’їздах. 

Але для цього владі й контролюючим організаціям, правоохоронцям треба вирушати в постійні рейди. Зрештою, багато людей готові до співфінансування проектів з благоустрою, і в Кам’янці вже є десятки прикладів співпраці з владою. Але така співпраця вимагає взаємної довіри, прозорості та суворого звітування, а не крику та підкилимних рішень.

Фото з архіву «Голосу України».