У пам’яті одеситів болем відлунюють спогади про дорожньо-транспортні пригоди, учасниками яких були трамваї й тролейбуси. Кілька років тому на вулиці Балківській трамвай 15-го маршруту перекинувся й розчавив автомобіль, водій якого загинув. Останнім часом трамваї стали активно сходити з рейок. Між Лузанівкою та дитячим центром «Молода гвардія» з рейок зійшов другий візок вагона першого маршруту. А рік тому в районі «Молодої гвардії» трамвай ледь не зніс зупинку, і тільки дерево, в яке він урізався, відвернуло трагедію.

Пасажири стали з острахом заходити у вагони, боячись за своє життя. Їх зрозуміти можна — люди не хочу ризикувати, їздячи в електротранспорті, місце якого в музеї, а не на проспектах і вулицях обласного центру. Директор комунального підприємства «Одесміськелектротранспорт» (ОМЕТ) Дмитро Полунін і колектив, яким він керує, уже давно поставили діагноз трамвайному господарству міста. Хронічне недофінансування міськелектротранспорту привело до того, що на другій сотні років існування цей вид міської інфраструктури опинився на межі розрухи й зникнення.

Це не заради дотепу й нагнітання атмосфери сказано. Ось кілька цифр: 

95 % трамвайних вагонів і 85% тролейбусних машин випрацювали нормативні технічні ресурси, але продовжують виходити на лінії. Через перепрофілювання заводу з ремонту трамваїв і тролейбусів комунальне підприємство «ОМЕТ» залишилося без ремонтної бази: 80% трамваїв і 30% тролейбусів експлуатуються без капітальних ремонтів.

Нинішній технічний стан трамвайних шляхів і системи енергозабезпечення практично не відповідає вимогам правил експлуатації електротранспорту. Запорізька державна технічна інспекція перевірила технічний стан трамвайних шляхів, контактних мереж в Одесі. Результати були приголомшливими: 195,7 кілометра (08,4%) трамвайних шляхів, 161,73 кілометра (80,5%) контактних мереж трамваїв і 111,2 кілометра (74%) контактних мереж тролейбусів не пройшли державний технічний огляд. Тобто експлуатація електротранспорту в Одесі авторитетною державною комісією визнана небезпечною для життя людей.

Перевірка торкнулася й енергетичного господарства — тягових підстанцій. З’ясувалося, що основна частина устаткування там працює з 1968 року без замін і модернізації, а управління здійснюють фізично й морально застарілі системи телемеханіки. До речі, такий «печерний» стан тягових підстанцій призвів до того, що в міськелектротранспорті Одеси окреслилася стійка тенденція до зниження обсягів перевезень пасажирів, стали погіршуватися показники якості й безпеки обслуговування.

Діагноз господарству поставлено. А хто його лікуватиме?

Трохи історії. Одеське трамвайне господарство створено бельгійською фірмою «Нівель». Проект електричного трамвая затверджено міською думою в 1908 році. Тоді розпочалося й будівництво. А перші електричні трамваї вийшли на лінії в 1910-му. Перша лінія одеського трамвая називалася «Виставкова». Її маршрут проходив вулицями Грецька—Канатна—Сабанський провулок—Головна алея Олександрівського парку—Ланжерон.

За перші чотири роки до Одеси з Бельгії надійшло 158 вагонів.

Цікава деталь: перших водіїв трамваїв в Одесі називали ватманами. За однією з версій слово «ватман» прийшло з англійської мови, де «Watchman» означало «вартовий, сторож». Саме таким і вважали водія трамвая в перші роки функціонування електротранспорту. Та й працювати йому доводилося стоячи, уважно спостерігаючи за колією, пішоходами, пасажирами.

З перших днів появи в Одесі трамваїв організація їх руху й ремонту стала головним болем місцевого самоврядування. Розквіт трамвайного господарства в нашому місті припав на 1928—1929 роки. Закуповували нові вагони, прокладали нові маршрути й будували тягові підстанції, розворотні кільця.

В 1990-му в Одесі налічувалося понад 500 одиниць рухомого складу, сьогодні — тільки 215. Коментарі, як кажуть, зайві.

Зрозуміло, що нині міська влада стурбована проблемами трамвайного господарства. За останні роки в Одесі ухвалювалися всілякі програми, конвенції з розвитку електротранспорту. Дві з них існують, але не працюють. Ідеться про програму «Екологічно чистий транспорт одеситам», прийняту в 2008 році під час каденції Едуарда Гурвіца, й програму розвитку електротранспорту міста Одеси на 2011—2015 роки, розроблену депутатами міської ради під керівництвом Олексія Костусєва.

До речі, у передвиборній програмі Олексія Костусєва була обіцянка побудувати лінію швидкісного трамвая за маршрутом Пересип—селище Котовського. Директор комунального підприємства «ОМЕТ» Дмитро Полунін заявив, що такої можливості нині немає.

Програма порятунку трамваїв і тролейбусів Одеси протягом п’яти років, розроблена в часи Гурвіца, передбачала виділення 145 мільйонів гривень із різних бюджетів на розвиток екологічно чистого громадського транспорту. Головна фішка — придбання нових, саме нових тролейбусів. Передбачалося, що ця програма дасть можливість розв’язати проблему електротранспорту в Одесі. Перші 16 тролейбусів «TROLZA», виготовлені в Росії, уже надійшли.

Але проблеми залишилися. Сьогодні обласний центр буквально задихається від відсутності надійного й безпечного міськелектротранспорту. Цього року міськрада звітуватиме перед городянами про виконання програми «Екологічно чистий транспорт — одеситам». Її повністю провалено зусиллями депутатського корпусу часів Едуарда Гурвіца й Олексія Костусєва.

Нова бюджетна програма, яка працює сьогодні, називається «Міська програма розвитку електротранспорту міста Одеси на 2011—2015 роки». Розроблювачі ставили благородну мету — оновити, технічно переоснастити міськелектротранспорт, оновити трамвайний і тролейбусний парки, збудувати й реконструювати трамвайні лінії. На реалізацію амбіційних планів порятунку й реанімації комунального підприємства «ОМЕТ» передбачалося виділити 712 мільйонів гривень. На сьогодні — цифра просто фантастична!

За три роки збиралися освоїти 148 мільйонів гривень. Виділено всього 46 мільйонів гривень. Звісно, ні про поповнення рухомого складу новою, а не другої свіжості технікою, ні про розвиток маршрутної мережі, ні про закупівлю снігоочисників сьогодні навіть не йдеться.

Бюджет 2013-го передбачив виділення 30 мільйонів гривень для комунального підприємства «ОМЕТ». Це — не крапля в морі, не піщинка в пустелі. Це сума, якої ледь вистачить на покриття оплати за використану електроенергію й видачу частини зарплати трудовому колективу. А де мільйони гривень на модернізацію підприємства й закупівлю нових трамваїв? Не пасажирів же грабувати?

Лукава магія цифр програми з розвитку міськелектротранспорту свідчить: найближчим часом її не виконають. А для чого й для кого її тоді ухвалювали? Для того, щоб депутати показали себе добрими дядечками й тітоньками, які дбають про одеситів?

Що залишилося за бортом виконання бюджетної програми? Досі не добудовано тягову підстанцію для тролейбусної лінії по проспекту Маршала Жукова. Не закінчено будівництво тролейбусної лінії Пересипські мости—вулиця Балківська—вулиця Мельницька—Івановський шляхопровід. А планували його завершити в 2013 році. Не дійшли руки до трамвайного депо модульного типу на 100 одиниць техніки.

230 мільйонів гривень збиралися витратити на придбання 50 трамваїв і 100 нових тролейбусів. Але досі жодного нового немає. Не вважати ж досягненням появу на міських маршрутах стареньких трамваїв і тролейбусів, закуплених у Чехії!

З п’яти одиниць снігоочисної техніки для комунального підприємства «ОМЕТ» на сьогодні не закуплено жодної.

Візьмімо, приміром, такий пункт програми, як «Капітальний ремонт основних об’єктів». Планувалося, що два роки тому буде завершено роботи з капітального ремонту трамвайних шляхів на вулиці Преображенській (від вулиці Пантелеймонівської до вулиці Новощепний ряд), від вулиці Бєлінського до вулиці Піонерської (6,2 км), від площі 10 квітня до станції «Аркадія», від кінотеатру «Батьківщина» до вулиці Бєлінського (вартість — 30 мільйонів гривень). А сьогодні на цих ділянках трамвайного руху, як кажуть, кінь не валявся.

А чи є досягнення в одеської міської ради в розвитку міськелектротранспорту? Є! Ідеться про перегляд тарифів на проїзд у трамваях і тролейбусах. Про введення безплатного Інтернету в трамваях, про впровадження системи космічного зв’язку для регулювання руху трамваїв і тролейбусів. Про спорудження житлового будинку на території тролейбусного депо на вулиці Зоопарковій. Про впровадження платного проїзду на фунікулері.

Щорічно відповідно до рішення сесії міськради комунальне підприємство «ОМЕТ» зобов’язане публікувати в ЗМІ звіт про завершення чергового етапу програми розвитку електротранспорту Одеси. Цей пункт програми не виконується — рапортувати немає про що.

Поїздка — тільки для здорових людей

Трамваї й тролейбуси у змаганні з маршрутками за пасажирів завжди випереджають автобуси. По-перше, за ціною на проїзд. По-друге, їм не страшні пробки. І по-третє, електротранспорт більш екологічний порівняно з маршрутками. Але поїздка в одеських трамваях — це випробування не для тих, у кого слабкі нерви. Тут можна зустріти працюючу електропіч у вагоні, коли температура на вулиці — плюс 30. Улітку — задуха страшенна, узимку — холодно. А ще — тиснява, розбиті сидіння...

Ну і суто одеські трамвайні дива. Тільки в нашому місті можна почути вислів «трамвай-примара». Йдеться про маршрути, що зникають і з’являються в різні пори року. Скажімо, маршрут №14 — Вулиця Іцхака Рабіна—Залізничний вокзал. Свого часу він використовувався для розвантаження трамвайного маршруту №10. Пізніше потреба в ньому відпала. Але на всіх транспортних схемах міста він є, і час від часу трамвай з маркуванням «14» з’являється на лінії. Те саме — і з трамвайними маршрутами 

№№ 2, 4, 9, 22, 30, тролейбусним маршрутом № 16. На картах-схемах, в офіційних звітах вони фігурують, а в реальності від них залишилися одні спогади. Та вони є в планах фінансування й заміни рухомого складу.

Фахівці київського інституту «Діпромісто», що розробили новий генеральний план розвитку Одеси, передбачили «хірургічні заходи» зі знищення маршрутної мережі міста. У разі прийняття генплану з транспортної карти-схеми, а отже, і з реального життя зникнуть трамвайні маршрути 1, 6, 7, 8, 19, 27, 29, 31. Як зникли трамвайні зупинки й декоративні стовпи, побудовані Бельгійським товариством, пам’ятка історії, архітектури й містобудування «Трамвайна станція» на Грецькій площі (арх. А. Мінкус, 1910 р.).

Замість епілогу

В 11 художніх фільмах одним з героїв є одеський трамвай. В останній за часом виходу на екрани стрічці «Ліквідація» періодично з’являється трамвай. Трамвай післявоєнної Одеси. Але в цього героя — не одеська прописка. Його привезли з Харкова на зйомки. Бо в Одесі таких раритетів уже немає. Вони давно пішли під ніж. Така само гірка доля (не хотілося б стати пророком) чекає й на сьогоднішні трамваї. Бо вони — тягар для міської ради, завада при складанні бюджету, відновленні трамвайного парку. Грошей для громадського транспорту міста, незважаючи на запевнення влади в турботі про одеситів, з кожним роком виділяється дедалі менше.

Хто знає, коли пролунає фраза: «Вибачай, одеський трамваю!»

 

Одеса.

Фото Олега ВЛАДИМИРСЬКОГО.

НАША ДОВІДКА

На балансі комунального підприємства «ОМЕТ» значаться 214 одиниць трамваїв і 157 одиниць тролейбусів. Середній вік трамваїв — 28 років, деякі експлуатуються з 1966-го (при нормі 16 років). Частина тролейбусів експлуатується з 1987-го (при нормі 10 років), у місті працюють 21 трамвайний і 12 тролейбусних маршрутів загальною довжиною 310 і 210 кілометрів відповідно. Мережу одеських трамваїв обслуговують два депо.

ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ РОЗДУМІВ

Витрати на утримання міського фунікулера становлять 1,2 мільйона гривень.

Періодичність капітального ремонту для трамваїв — 300 тисяч км, для тролейбусів — 240 тисяч.

Потребують негайного списання 60 тролейбусів і 58 трамваїв.

Щодня на лінії виходять 97 тролейбусів і 132 трамваї.

На компенсацію пільгового проїзду з держбюджету має надаватися 41 млн. грн., а надходить тільки 35 % від необхідної суми.