Трудимося в нуль, зате виробляємо натуральний продукт
Деякі сільгоспвиробники вважають, що у разі нарощування продукції втрачається її якість. Тому сьогодні потрібно орієнтуватися не на обсяги, а на те, щоб продукт був передусім екологічно чистим і натуральним. Особливо це стосується м’яса й молока.
Не кількістю, а якістю
— Так, — погоджується керівник СПП «Білогор» Ігор Дубілєв. — Господарства намагаються налагодити конвеєр сільгосппродукції й виробляти всього багато. Подивіться, скільки нині у країні м’яса, курей, яєць. Полиці магазинів і ринків забито. Конкуренція серед виробників і переробників сільгосппродукції величезна. Чим тільки не приваблюють споживача, але він уже не купується на яскраву обгортку, а насамперед дивиться на якість, тому що прагне бути здоровим. При цьому розуміє, що за натуральний продукт потрібно платити більше.
Ігор Дубілєв стверджує, що коли чотири роки тому він створював своє підприємство в селі Біла Гора Попаснянського району, то із самого початку прагнув налагодити такий виробничий ланцюжок, щоб господарство давало не тільки екологічно чистий продукт, а також переробляло і реалізовувало його. А це виявилося непростим завданням, причому ускладненим великим ризиком. Довідавшись про те, що Дубілєв хоче створити ферму, до того ж годувати тварин тільки натуральними кормами, дехто, не приховуючи свого ставлення до такої ідеї, крутив пальцем біля скроні. «Ігоре, — казали йому, — ти наче здурів. У країні криза, а ти затіваєш серйозну справу, вкладаєш солідні кошти». Це здивування на той час було цілком виправдане хоча б тією обставиною, що Дубілєв купував корів, яких мали пустити під ніж. Про великі надої годі й казати. Але у Дубілєва була своя стратегія: сьогодні його череда дає 600 літрів молока на добу, а завтра — 1000 літрів. Сьогодні в нього старі корови, а завтра за допомогою штучного запліднення він створить племінну череду. Європейські корови на безприв’язному утриманні в наших умовах приживаються погано — слабкі на ноги, а українські корівки — це саме те, що треба. Дубілєв не дотримується модної нині тенденції, коли тварин не випасають, а тримають у корівниках. Дійна череда господарства в обов’язковому порядку пасеться на лугах, а, крім того, йому дають зерно, сіно, силос, не застосовуючи жодних біодобавок, стимуляторів росту та інших «принад».
— Тільки старий дідівський спосіб годівлі, — уточнює Ігор. — Звичайно, це дорого й позначається на собівартості молочної та іншої продукції. Приміром, наше яйце майже удвічі дорожче від інших, але воно затребуване. Люди знають, уже перевірили на собі, своїх дітях — воно чисте й смачне. До речі, Всесвітня організація здоров’я вважає, що за сучасної якості харчування половина населення світу через 50 років має шанс поповнити лави онкохворих. А все це через погану екологію, ненатуральні продукти. Ми прагнемо змінити сумну статистику, зробити все, що в наших силах, щоб повернути ситуацію в інший бік.
Господарство планує збільшити дійну череду вдвічі й довести її до 60—70 голів. Більше не треба, вважає Дубілєв, оскільки тоді втрачається можливість індивідуального підходу до кожної корівки, а отже, потерпає якість продукту. Коли череда обчислюється сотнями голів, тварин важче перевірити на мастит та на інші хвороби. Крім корів, господарство утримує свиней, овець, курей, перепелів, зараз висаджує на воду качок. Свою продукцію тут переробляють самі, виготовляють тушонку, сир, вершкове масло тощо. Усе виготовлене по-домашньому смачне, без консервантів. Це вже оцінили жителі Лисичанська, які випивають півтонни «білогорівського» молока, яке реалізують через два фірмові магазини. Частину продукції продають у Луганську через систему супермаркетів.
— Собівартість продукції нашого господарства висока, — ділиться думками Ігор Дубілєв. — Кілограм вершкового масла, наприклад, у магазині коштує 130 грн., а для нас це все одно збитково. Але не піднімаємо ціну, тому що знаємо можливості населення. Не хочемо продавати масло, скажімо, по 300 грн./кг. Так, поки що ми працюємо в нуль. Але зате виробляємо справді натуральний продукт, і це «гріє».
Оскільки в господарстві не використовують консерванти, «молочка» псується швидко. Сир, наприклад, може зберігатися максимум п’ять днів. Якщо 60 відсотків продукції вдається реалізувати — це вже добре. Те, що не дійшло до покупця вчасно — згодовуємо свиням, птиці. Одне слово, тварини споживають натуральний корм, що впливає на якість їхнього м’яса. От такий замкнений цикл.
— У нас 70 га землі, з яких 40 га засадили еспарцетом, буряком, кабачками та іншими соковитими кормами для тварин, — розповідає Ігор Дубілєв. — Зерно купуємо. Техніка є — трактори, машини. Старенька, але ходить. Хочемо розкрутити свій бренд. Прагнемо до того, щоб самим реалізовувати свою продукцію, оскільки відповідаємо за її якість. Торговельні підприємства не завжди цим опікуються, з їхньої вини продукт може стати непридатним і його таким реалізують. А це негативно позначається на іміджі господарства. Наш бренд простий — ПП «Білогор». Ми прагнемо, щоб покупці знали й були упевнені, що наша продукція завжди якісна та екологічно чиста.
Товар з німецьким акцентом
На відміну від СПП «Білогор», ТОВ «Молочна артіль», розташована в селі Шипилівка, спеціалізується тільки на виробництві молока. 
Використовує безприв’язну форму утримування худоби. Тварини вільно пересуваються територією корівника. На пасовищах їх не випасають, але зелені корми вони одержують сьогодні постійно, на місці. В іншому господарство діє за такою само програмою, як і колеги — свої корми, своя торговельна мережа й найголовніше — виробництво екологічно чистого продукту. 
«Молочна артіль» з’явилася лише два роки тому, але за цей час її власник зумів створити мережу фірмових магазинів у Лисичанську, Попасній, Сєверодонецьку, де продається молочна продукція господарства.
— Наша фішка в тому, що ми випускаємо натуральний продукт, — розповідає підприємець Роман Маєвський. — Після ранкового доїння, наприклад, частина молока, причому не пастеризованого, одразу надходить у магазин. Жирність у нього висока. Люди вже відвикли від такої якості й навіть якось поскаржилися, що молоко таке жирне, що його можна пити, тільки розбавивши водою. Цього року вийдемо на 300 голів дійної череди й отримуватимемо до 5—6 тонн молока на добу. Коли досягнемо такого показника, тоді запустимо й свою лінію переробки молока. Переговори із приводу такого виробництва уже ведуться.
Девіз керівників «Артілі» такий: українське молоко за німецькою якістю. Перш ніж створювати молочно-товарне господарство, Роман Маєвський добре вивчив виробництво молока в Німеччині й орієнтується переважно на німецькі технології. Головне для нього — це якість молочного продукту, але при цьому і його доступність.
Луганська область.
 
 
Директор СПП «Білогор» Ігор Дубілєв.


Доярки «Молочної артілі» Аліна Куровська та Олена Богданова.
 
ПРЯМА МОВА
— У 2013-му плануємо завершити капітальний ремонт телятника, —доповнює директор «Молочної артілі» Роман Анісімов (на знімку).  — А наша найближча перспектива — збільшення дійної череди до 350 голів, відновлення в наступному році ще одного корпусу корівника з доїльним залом. Сьогодні тривають переговори про закупівлю ще 50—80 тварин, які надійдуть у червні — на початку липня. До речі, гарної племінної худоби в Україні зовсім мало, а із-за кордону ми тварин не веземо, тому що вони погано пристосовуються до наших умов і натуральних кормів. Словом, придбати гарних корів досить проблематично.
 
Коментар голови Попаснянської райдержадміністрації Ігоря Агібалова:
— У районі вже чотири господарства працюють за принципом: власна череда корів, своя термічна обробка молока — охолодження, пастеризація, плюс упакування й свої точки реалізації молочного продукту. Такий підхід виправдав себе.
На мою думку, багато великих молокопереробних підприємств області, та й України, не змогли довести перевагу здачі молока саме їм. Наприклад, деякі молокозаводи влаштували собі вихідні дні наприкінці тижня, або ж не працюють у свята. А куди людям дівати молоко? Інший переробник постійно міняє постачальників. І молоковиробники просто бояться бути закріпленими за одним підприємством.
Схема, яку обрали наші виробники, приводить, по-перше, до стабільної роботи підприємців, по-друге, дає справжнє молоко, а не молочний продукт. Ця тема для району дуже важлива, ми обговорювали її на колегії райдержадміністрації. Досягнутий досвід прийнято як базовий варіант розвитку молочно-товарного виробництва Попаснянського району.
Фото автора.