Минулого жовтня в рамках роботи 14-ї сесії одного з ключових органів Ради ООН з прав людини (РПЛ) — Робочої групи з Універсального періодичного огляду (УПО) Україна представила свою другу національну доповідь про ситуацію із забезпеченням захисту прав людини в державі. Під час її обговорення наша країна отримала 145 рекомендацій, спрямованих на подальше поліпшення стану захисту прав людини в Україні. Про поступ у напрямі реалізації згаданих рекомендацій, а також їхню роль напередодні саміту Східного партнерства у Вільнюсі розповів Надзвичайний і Повноважний Посол, Постійний представник України при Відділенні ООН та інших міжнародних організаціях у Женеві Микола МАЙМЕСКУЛ.

— Миколо Івановичу, яка нині ситуація з цими рекомендаціями? Чи проаналізовані вони урядом України?

— Варто передусім зауважити, що кількісний показник рекомендацій, які наша делегація отримала від делегацій, що брали участь в обговоренні другої національної доповіді України (145), цілком відповідає кількості рекомендацій, отриманих іншими країнами у другому циклі УПО. Слід також врахувати, що формат УПО (який проходять усі без винятку країни—члени ООН), за загальним визнанням, найбільш демократичний та позбавлений зайвої політизованості механізм РПЛ, — якраз і покликаний допомогти державам у визначенні «прогалин» у сфері захисту прав людини та запропонувати можливі кроки з їх подолання через обговорення національних доповідей.

Українська сторона ретельно вивчила всі 145 рекомендацій і, відповідно до процедури проходження УПО, під егідою Міністерства юстиції України — головного відповідального органу за проходження нашою країною Універсального періодичного огляду, — було створено робочу групу для опрацювання отриманих рекомендацій. До її роботи залучено і відповідні державні органи, і представників громадянського суспільства. За результатами ретельного розгляду кожної з рекомендацій уряд вирішив прийняти 114 з них і частково прийняти ще чотири. Позиція України щодо всіх рекомендацій з докладними поясненнями була представлена нашою делегацією у березні цього року під час 22-ї сесії Ради ООН з прав людини, яка, в підсумку, одностайно ухвалила доповідь Робочої групи про проходження Україною другого циклу УПО. Приємно, що виступи країн, які пролунали на засіданні, засвідчили загалом позитивну оцінку дій та визначених урядом України пріоритетів у правозахисній сфері.

— А які саме сфери захисту прав людини в Україні спричинили найбільшу дискусійну зацікавленість делегацій?

— Серед основних тем обговорення було й виконання міжнародних зобов’язань та співробітництво з відповідними міжнародними правозахисними механізмами і процедурами, й конституційне та законодавче забезпечення дотримання прав людини, й інституційні та правозахисні механізми захисту прав людини, й заходи із провадження правозахисної політики та забезпечення рівності й недискримінації.

Традиційну увагу світової спільноти до антидискримінаційних аспектів правозахисної проблематики ви вже висвітлювали у своїх попередніх матеріалах, присвячених проходженню Україною УПО. У виступах також відзначалася важливість належного провадження правосуддя, зокрема, — попередження безкарності та забезпечення верховенства права. Було виокремлено й забезпечення дотримання прав осіб на життя й особисту безпеку, прав на свободу, в тому числі, висловлювань, зібрань, участі у громадському та політичному житті, а також прав інвалідів, національних меншин, мігрантів та шукачів притулку. Варто відзначити, що у виступах був відсутній політичний підтекст. Натомість делегації позитивно оцінили кількість рекомендацій, прийнятих Україною, а також надані роз’яснення з приводу тих рекомендацій, які було відхилено.

— Сьогодні багато питань, які було порушено під час Універсального періодичного огляду, мають безпосередній вплив на перспективи України на осінньому саміті у Вільнюсі. Розкажіть, будь ласка, про найактуальніші, а також про поступ України в цьому напрямі.

— Для України європейська інтеграція залишається стратегічним пріоритетом зовнішньої політики та орієнтиром для проведення системних політичних і соціально-економічних реформ. І хоча процеси Універсального періодичного огляду та євроінтеграції не є безпосередньо пов’язаними, робота з виконання прийнятих урядом України рекомендацій УПО є важливою складовою реформування правозахисної сфери, оскільки наближає нашу державу до міжнародно визнаних норм і стандартів, у тому числі європейських, у галузі захисту прав людини.

Ми доволі тісно та активно співпрацюємо з Європейським Союзом у питаннях участі в численних міжнародних організаціях, розташованих у Женеві. Форматами такої співпраці є, зокрема, приєднання до заяв, співавторство та взаємна підтримка в резолюціях, у тому числі тих, що ініціюються в рамках сесій Ради ООН з прав людини.

Одним із прикладів такої успішної співпраці є підтримка країнами ЄС ініціативи України — резолюції Ради «Роль превенції в заохоченні та захисті прав людини», яка двічі (у 2010-му та 2011 році) була одностайно ухвалена РПЛ. Співавторами української резолюції стали 45 країн з усіх регіонів світу (разом із більшістю країн ЄС), до того ж 15 із них є членами РПЛ. Позитивна реакція Ради ООН з прав людини на українську ініціативу підтверджує поступове усвідомлення членами цього провідного правозахисного органу ООН важливості превенції у сфері прав людини як ефективного упереджувального знаряддя з метою недопущення масових порушень прав людини і, як результат, визнання ролі України в Раді ООН з прав людини та у правозахисній сфері загалом. Нову резолюцію з цього питання ми плануємо ініціювати під час наступної сесії Ради ООН у вересні цього року.

Женева.