Учора Голова Верховної Ради Володимир Рибак під час робочої поїздки до АР Крим узяв участь у «Дні діалогу представників органів місцевого самоврядування та центральних органів виконавчої влади», що відбувся в рамках засідання ІХ Українського муніципального форуму Асоціації міст України в Ялті.

Діалог влади та громади
У своєму виступі перед учасниками форуму глава парламенту наголосив, що формування бюджету наступного року має відбуватися за активної співпраці центральної і місцевої влади. Водночас 
В. Рибак зазначив, що бюджет-2013 «є досить напруженим, що позначається на взаємовідносинах державного і місцевого бюджетів». «За практикою попередніх років, на виконання делегованих державою повноважень відволікається третина власних доходів місцевих бюджетів. І поки що немає впевненості, що ситуація у цьому році зміниться на краще», — сказав керівник парламенту.
Поданий урядом до Верховної Ради проект Основних напрямів бюджетної політики на 2014 рік, за словами В. Рибака, засвідчує, що бюджет наступного року буде не менш напружений. «За великим рахунком, він має бути результатом плідної співпраці всіх нас. При цьому у кожному населеному пункті — місті, селищі, селі — має бути визначено найболючіші проблеми: чи то ремонт системи водопостачання, чи ліфтів, чи доріг, з тим, щоб кожна бюджетна копійка була використана з користю для справи», — переконаний глава парламенту.
В. Рибак висловився за необхідність збільшення наступного року питомої ваги місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України та підвищення їх фінансової спроможності. Особливо актуальним він назвав підвищення прозорості та ефективності управління бюджетними коштами шляхом запровадження програмно-цільового бюджетування та середньострокового планування місцевих бюджетів. Одним із напрямів збільшення доходів бюджету розвитку місцевих бюджетів, за його словами, стане розширення бази оподаткування нерухомості.
Голова Верховної Ради також вважає за необхідне посилити присутність держави в реалізації інвестиційних проектів на регіональному та місцевому рівнях через такі інструменти, як Державний фонд регіонального розвитку, інвестиційні трансферти з державного бюджету місцевим, зокрема, шляхом застосування чітких критеріїв прозорого, справедливого розподілу централізованого бюджетного ресурсу між територіями.
Філософія самоспроможності
Іншим перспективним напрямом співпраці держави та територій в реалізації інвестиційних проектів, на погляд В. Рибака, є максимальна реалізація потенціалу інституту державно-приватного партнерства, належне законодавче врегулювання інституту комунальної власності, в тому числі спільної власності територіальних громад, активізація ринку муніципальних цінних паперів та вдосконалення процедур здійснення місцевих запозичень.
Розв’язання накопичених проблем потребує переходу до комплексної реформи територіальної організації влади, вважає глава парламенту. Для цього Президентом України Віктором Януковичем ініційовано реформу місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, в основу якої покладено філософію самоспроможності територіальної громади». «Ідеться про створення умов для того, щоб громадяни — мешканці сіл, селищ і міст, могли у зручному для себе режимі отримати публічні послуги», — додав В. Рибак.
Концепція також має передбачати суттєву бюджетну децентралізацію (що потребує внесення змін до Бюджетного та Податкового кодексів України), зокрема, щодо вдосконалення системи місцевих податків і зборів, які спрямовуються на потреби територіальних громад. «У Земельному кодексі України слід впорядкувати розмежування земель державної та комунальної власності, поширити юрисдикцію органів місцевого самоврядування на землі за межами населених пунктів, — сказав В. Рибак. — Необхідно істотно вдосконалити закони про місцеве самоврядування та місцеві адміністрації в частині чіткого розмежування повноважень, що забезпечить фінансування делегованих органам місцевого самоврядування повноважень у повному обсязі з державного бюджету».
Голова Верховної Ради також висловився за важливість розширення співпраці місцевої влади, громадськості та підприємницьких структур із питань екології, соціального захисту, охорони здоров’я, муніципального менеджменту тощо, зазначивши, що такі проекти є важливим показником нашого «вростання» в європейську модель місцевого само-врядування, яка заохочує владу, бізнес і громадськість до співробітництва.
В. Рибак піддав критиці «показову демонстрацію» управлінської активності державних структур без належного обґрунтування, всебічного дослідження та оцінки можливих наслідків у регуляторній сфері, сферах охорони здоров’я, соціального захисту тощо. Непоодинокими є випадки внесення до Верховної Ради України законопроектів низької якості, із непрорахованими ресурсним забезпеченням та наслідками, що, за словами глави парламенту, призводить до дискредитації політики реформ.
Голова Верховної Ради акцентував увагу на важливості законодавчого врегулювання суперечливих питань відносин між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Зокрема, за його словами, йдеться про необхідність оптимального розмежування повноважень між місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування, унормування поняття «делеговані повноваження», законодавчого визначення економічних та управлінських засад функціонування територіальних громад. 
В. Рибак закликав до спільної роботи над опрацюванням законопроектів, розробкою документів, які враховують передовий досвід територіальних громад, їх представницьких та виконавчих органів, а також асоціацій органів місцевого самоврядування.
Єдина вертикаль в інтересах людей
Найвищою метою всієї системи управління державою має бути служіння інтересам людей, — наголосив керівник парламенту, запропонувавши учасникам зібрання разом поміркувати про спільні плани та завдання на найближчу перспективу, які окреслені у щорічному Посланні Президента України до Верховної Ради.
В. Рибак повідомив, що його робочі візити до регіонів мають на меті сприяння об’єднанню зусиль представницької та виконавчої влади всіх рівнів. Керівник парламенту зауважив, що найчастіше люди сприймають владу як єдиний державний організм, тож нездатність або небажання владних структур на місцях вирішити конкретне питання людей не лише девальвує авторитет місцевих органів влади, а й кидає тінь на всю вертикаль влади в країні загалом.
Принципових рішень, переконаний В. Рибак, потребує і реформування сфери комунального господарства. «Реформування цієї галузі потребує комплексного підходу, відповідної державної політики, прийняття ефективних законів. Конче необхідно кардинально вдосконалити систему управління галуззю та створити відповідні фінансові механізми», — наголосив він.
У цьому контексті глава парламенту, зокрема, висловився за необхідність проведення обґрунтованої та виваженої тарифної політики та зміну підходів до розробки проектно-кошторисної документації.
Не лише права, а й відповідальність
«Реформування виборчої системи має відбуватися в напрямі дотримання демократичних принципів реалізації волевиявлення громадян, забезпечення ефективних механізмів обрання на посади сільських, селищних, міських голів висококваліфікованих фахівців та формування якісного депутатського корпусу для місцевих рад», — таку думку висловив  В. Рибак.
Пропорційна система виборів до місцевих рад, на його погляд, знеособила представницькі органи місцевого самоврядування, віддалила громадян від управління місцевими справами та вироблення політики місцевого розвитку, позбавила виборців дієвих механізмів контролю за діяльністю депутатів. Механізм формування представницьких органів територіальних громад на основі закритих партійних списків спричинив їх надмірну політизацію.
«Тому вдосконалення виборчого законодавства в Україні має бути спрямовано на повноцінне забезпечення права кожного громадянина обирати та бути обраним. Члени громад мають отримати дієві важелі впливу на формування депутатського корпусу місцевих рад, — підкреслив Голова Верховної Ради. — Водночас має бути законодавчо внормовано механізм відповідальності та підконтрольності виборцям депутатів місцевих рад, а кожній територіальній громаді має бути забезпечено адекватне представництво в радах вищого рівня».
Керівник парламенту нагадав, що Конституційний Суд України нещодавно прийняв рішення про проведення чергових місцевих виборів, відповідно до якого вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, сільських, селищних, міських, районних, обласних рад та сільських, селищних, міських голів, обраних на чергових або позачергових виборах, відбудуться одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень рад чи голів, обраних на чергових виборах 31 жовтня 2010 року. «Зауважу, що цим рішенням суд не призначив конкретні вибори, а роз’яснив конституційну норму. Повноваження призначати місцеві вибори належать парламенту», — сказав 
В. Рибак.
Бюджетний федералізм
Виступаючи перед представниками місцевих органів влади і органів місцевого самоврядування Автономної Республіки Крим у Сімферополі, глава парламенту назвав досить цікавим досвід півострова в контексті реформування місцевого самоврядування і запропонував кримчанам надати свої пропозиції робочій групі Конституційної Асамблеї. Водночас керівник парламенту нагадав, що питання розвитку АРК, яка має свої специфіку та структуру економіки, знайшли своє відображення в Національному плані дій на 2013 рік у рамках реалізації Програми економічних реформ на 2010—2014 роки. Актуальними завданнями цього року є прискорення реформування національної економіки і соціальної системи, зазначив В. Рибак.
Він також підкреслив, що необхідно розвивати приморські території, через які проходять енергетичні, торговельні, транспортні євразійські шляхи, а також переглянути питання розвитку туристичної галузі.
Голова Верховної Ради висловив думку, що в Україні має відбутися ефективна децентралізація управління і фінансової системи, запроваджено бюджетний федералізм. «Я переконаний, що центру мають залишатися здебільшого кошти на виконання його загальнонаціональних повноважень та утримання державних інституцій», — сказав 
В. Рибак, пояснивши, що частину бюджетних коштів потрібно закладати також на «вирівнювання» регіонального розвитку, враховуючи різну економічну основу територій. Але до 60 відсотків коштів має залишатися в регіонах.
Важливим чинником втілення започаткованих реформ Голова Верховної Ради назвав питання кадрового забезпечення місцевої влади. В. Рибак також висловився за те, щоб на місцевому рівні здійснювався аналіз державних та місцевих цільових програм, визначалися можливості фінансування.
Керівник парламенту також наголосив на необхідності якнайшвидшого прийняття закону «Про об’єднання територіальних громад», зазначивши, що ухвалення цього закону визначено Президентом одним із пріоритетних завдань у Національному плані дій на 2013 рік.
***
Відповідаючи на запитання журналістів під час робочої поїздки до Криму, В. Рибак наголосив на необхідності вчасного ухвалення державного бюджету і збільшення в ньому частки місцевих бюджетів. «Бюджет треба вчасно ухвалити й виконувати в автоматичному режимі, тоді всі отримуватимуть кошти і розвиватимуться рівномірно», — сказав Голова Верховної Ради.
Відповідаючи на запитання про ситуацію в парламенті, В. Рибак, зокрема, зауважив, що блокування роботи Верховної Ради — не на користь роботі парламенту.
«Я хочу, щоб через компроміси депутати почули один одного, зупинилися і почали працювати, адже блокування забирає час, який невпинно спливає», — сказав В. Рибак.
За матеріалами прес-служби Верховної Ради.
 
 
Під час засідання IX Українського муніципального форуму Асоціації міст України.
 
Фото  Анастасії СИРОТКІНОЇ.
 
Під час засідання ІХ Українського муніципального форуму Асоціації міст України в Ялті.
Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.

Перспектива

Реформування місцевого самоврядування має передбачати впровадження механізмів демократії, зокрема, через місцеві референдуми, розширення повноважень та можливостей органів самоорганізації населення, вдосконалення процедур консультацій органів виконавчої влади та місцевого самоврядування із громадськістю.

 

ДослІвно

Володимир РИБАК:

«Президент, уряд, парламент, органи місцевого самоврядування, вертикаль влади — це єдина національна система управління державою, найвищою метою якої є служіння інтересам людей».