Віялові відключення електроенергії із обіцяних урядом «тільки в піковий час» активно перейшли в: «коли треба, тоді й вирубаємо». В деяких областях громадяни сидять без світла не тільки по декілька годин поспіль, а й по кілька разів на добу.

І не тільки в побуті. Віялові відключення серйозно позначаються на економіці країни. Підприємства, що простоюють без енергії, знижують обсяги виробництва продукції і свої доходи, а бюджет країни щомісяця недоодержує сотні мільйонів гривень податків. І все — через катастрофічний брак вугілля антрациту.

Уряд пояснює таку ситуацію наслідком воєнних подій у Донецькій і Луганській областях. Тут майже 80 шахт — як державних, так і приватних, які видобувають антрацит, необхідний для виробництва електроенергії на ТЕС країни. Вони перебувають під контролем формувань «ДНР» і «ЛНР». Їхні керівники готові продавати вугілля, вимагаючи попередню оплату. Також і Росія. Утім, Україна вже отримує його від цього сусіда, хоча і пересилюючи себе.

Дотепер якось не дуже виходить з імпортом заокеанського вугілля. Про африканське ми вже писали, а австралійське, що про нього домовлявся Президент Порошенко під час недавнього візиту до цієї країни, якщо й надійде, то не швидко. Крім того, як то кажуть, за морем теплушка полушка, та перевіз дорогий — воно однаково обійдеться мало чи не удвічі дорожче від власного, і набагато дорожче за російське. Щоб полічити — не обов’язково бути великим фахівцем.

Ситуація у нас складна, зиму потрібно пережити, мало того — вижити, невтомно пояснюють люди, відповідальні за те, щоб у країні були і світло й тепло. Але чи всі й вони самі зробили щось для цього? 

Ось лише кілька останніх повідомлень.

Екс-міністр палива й енергетики України, голова наглядової ради «Київенерго» Іван Плачков заявив, що Україна має імпортувати щонайменше 10 мільйонів тонн вугілля для проходження опалювального сезону, оскільки власного у нас немає.

Але чи так це? Голова Донецької ОДА Олександр Кіхтенко на прес-конференції в Краматорську заявив: «Донецька залізниця на підконтрольній Україні території Донецької області заблокувала 800 вагонів з вугіллям. Дуже просто порахувати, скільки його в них: помножимо 800 вагонів на 65 тонн палива в кожному й одержимо загальний обсяг. Уся проблема в Донецькій залізниці, управління якої — у Донецьку, на території самопроголошеної «ДНР». Я дав вказівку перереєструвати управління дороги в Красному Лимані або Слов’янську. Тепер це рішення за Укрзалізницею, — сказав він. За його словами, такий захід повинен налагодити чітку роботу з доставки вантажів, ліквідації простоїв, ремонту залізничного полотна. Кіхтенко також уточнив, що є шахти, «де нагромадилося стільки вугілля, що нема куди піднімати з лави».

До уряду намагається достукатися глава Луганської ОДА Геннадій Москаль: «На складах об’єднань «Луганськвугілля» і «Первомайськвугілля» на підконтрольній Україні території знаходиться 122 тис. тонн вугілля. Воно лежить мертвим капіталом, оскільки Донецька залізниця не має вагонів для відвантаження вугілля на ТЕС. Чи не парадокс: вугілля закупається в ПАР, завозиться в Україну й потрапляє на ТЕС, а те, що видобувається в Луганській області на контрольованій Україною території, неможливо відправити на ТЕС через відсутність вагонів і дизельного палива для локомотивів».

Цим заявам уже по кілька днів, але уряд не поспішає повідомити народу, а що ж він має робити, щоб змінити ту страшну ситуацію, яку сам і намалював? Адже в цьому разі йдеться навіть не про відбудову висаджених мостів або залізничних колій. От і створюється враження, що криза в Україні не так через відсутність енергоносіїв, як через безлад...

Мал. Миколи КАПУСТИ.