Чим живе сьогодні поштова галузь Сумщини? Які найактуальніші проблеми турбують поштовиків області? Над чим сьогодні працюють працівники Сумської дирекції УДППЗ «Укрпошта»? Ці та інші питання обговорювалися під час зустрічі з директором Сумської дирекції УДППЗ «Укрпошта», депутатом Сумської обласної ради Володимиром КРИШТОПОМ.
Кому «підморгують» в управлінні соцзахисту...
Поштовики Сумщини дуже занепокоєні диспропорцією, що склалася в області з виплатами соціальної допомоги через пошту та банки. Торік для її сплати малозабезпеченим сім’ям та сім’ям з дітьми, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам з державного бюджету області було виділено майже 1 мільярд гривень. Із цієї суми лише 67,1 мільйона гривень, тобто 6,7%, були сплачені одержувачам соцдопомог через об’єкти поштового зв’язку області. Решта коштів пішла через банки, в тому числі й комерційні. Отож, як сказав Володимир Криштоп, рівень фінансування соціальних виплат через пошту на Сумщині залишається вкрай незадовільним — область порівняно з іншими на 24-му місці щодо виплати грошової допомоги через об’єкти поштового зв’язку.
За словами В. Криштопа, УДППЗ «Укрпошта» тривалий час співпрацює з Міністерством соціальної політики України, зокрема з управліннями соцзахисту населення, в частині забезпечення виплати та доставки грошової допомоги малозабезпеченим верствам населення на всій території країни. Суттєвим надбанням нашої держави є безплатна для отримувачів доставка цих коштів додому громадянам похилого віку, людям з обмеженими фізичними можливостями та іншим одержувачам соцвиплат.
Тобто, приміром, людям з далекого села треба щоразу діставатися райцентру, щоб у банкоматі зняти з карточки гроші, замість того, щоб удома лише взяти їх з рук листоноші та розписатись про отримання... Протягом останніх років управління соціального захисту населення в Сумській області з метою зменшення своїх витрат наполегливо пропонує, часом, здається, не залишаючи вибору одержувачам допомоги, отримувати ці виплати через банківські установи. Бажання одержувачів при цьому майже не враховується, хоча вони мають право самостійно обирати порядок одержання грошової допомоги — в об’єктах поштового зв’язку з доставкою додому чи в банківських установах. При цьому слід врахувати, що для доставки соціальної допомоги додому кожному одержувачеві Сумська дирекція має все необхідне: розгалужену мережу — 434 об’єкти поштового зв’язку та численний штат — 1346 листонош.
Аби хоч якось вплинути на ситуацію, Володимир Миколайович звернувся до народного депутата України від Сумщини Ігоря Молотка та голови ОДА Юрія Чмиря з проханням зупинити діяльність органів соціального захисту на місцях, спрямовану на відплив від «Укрпошти» одержувачів допомоги. Окрім цього, В. Криштоп та І. Молоток обговорили можливість порушення у Верховній Раді України питання щодо закріплення на законодавчому рівні соціальних виплат у сільській місцевості через УДППЗ «Укрпошта». Народний депутат, як і голова облдержадміністрації, пообіцяли зробити все можливе, аби соціально незахищені категорії людей могли самостійно обирати найбільш зручний для них спосіб отримання соціальних коштів, у т. ч. з доставкою листоношами додому. Тепер поштовики Сумщини чекають на результати цих перемовин.
ПРЯМА МОВА
— Однак, як бачимо зі статистики, — зазначив В. Криштоп, — ці категорії мешканців у Сумській області майже позбавлені можливості отримувати кошти з доставкою додому.
А їм проблеми сумчан «по барабану»
Це питання, які можна вирішити на обласному та загальнодержавному рівнях, як-от — суто містечкова проблема. У Сумах працює 21 відділення поштового зв’язку (ВПЗ). Приміщення 14 з них Сумська дирекція УДППЗ «Укрпошта» орендує у міської громади. За словами В. Криштопа, питання оренди приміщень в обласному центрі останнім часом чомусь стали справжнім каменем спотикання між міською владою та дирекцією. Наразі справа вже дійшла до активних судових розглядів.
Так вийшло, що в дирекції не виявилося договорів оренди на частину приміщення по вулиці Супруна, 9, де споконвіку були поштове відділення №11 і магазин «Світ преси». Тому дирекція і звернулася в управління комунального майна міськради з проханням про укладення такого документа. Однак пошті відмовили.
— З управління надійшла відповідь, — розповідає В. Криштоп, — що наше прохання передане на розгляд постійної комісії з питань контролю за використанням комунальної власності та приватизації. Комісія провела засідання і відмовила дирекції в оренді, бо в управління нібито надійшло ще дві заявки на оренду цієї площі (113,1 кв. м). А ще комісія рекомендувала управлінню оголосити конкурс на право оренди цих приміщень...
Як пояснив В. Криштоп, відповідно до закону «Про підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» держпідприємства зв’язку, які здійснюють розповсюдження періодичних видань, користуються орендою в порядку та за тарифами, встановленими для бюджетних установ. Тобто для пошти порядок надання оренди приміщень і тарифи за користування ними повинні бути як для бюджетних установ. А далі за законом «Про оренду державного та комунального майна», згідно з яким пошта прирівнюється до бюджетних установ, то договір оренди у цьому разі підписується без проведення конкурсу. Ну й засідання комісії законом не передбачено...
Ми звернулися до Господарського суду Сумської області, щоб спонукати управління підписати з дирекцією договір оренди. Тож тепер ідуть судові дебати. І що найцікавіше — у ході такої полеміки управління комунального майна в одному з документів, направлених до суду, чорним по білому написало, що якби була добра воля орендодавця, договір оренди було б з дирекцією укладено і підписано без будь-якого конкурсу. Й управління посилалося на вже зазначені нами закони... Міська влада, відмовляючи нам в оренді, повинна зрозуміти, що цим просто змушує нас скорочувати кількість поштових відділень в обласному центрі...
Проте, окрім вищезгаданого судового процесу з приводу оренди, дирекція в судовому порядку доводить ще й право на пільгову орендну плату. Згідно з законом «Про підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів» орендна плата за приміщення, які використовуються для передплати і доставки періодичних видань, має становити 1 гривню на рік на всю площу. Це стосується всіх 14 поштових відділень, які знаходяться у приміщеннях, що належать місту.
Як розповів В. Криштоп, щороку поштовики зверталися до міськради з проханням встановити законодавчо гарантовану оплату за користування міськими приміщеннями, в яких функціонують відділення поштового зв’язку. Були роки, коли сесія міськради приймала рішення про пільгову оренду для всіх відділень, але частіше йшлося про певну кількість ВПЗ. Однак, починаючи з травня 2012 року, управлінням майна комунальної власності міськради було подано низку позовних заяв до УДППЗ «Укрпошта» про стягнення заборгованості та дострокове розірвання договорів оренди, а також — про виселення відділень «Укрпошти» з орендованих приміщень.
— Суди, — зазначає депутат Сумської обласної ради Володимир Криштоп, — тривають з минулого року. В нас зібралися величезні теки листування з міськими чиновниками. Місто постійно висуває нам різні претензії і, зрештою, дирекція перестала платити величезну орендну плату, і тепер управління комунального майна через суд виставило дирекції борг. За оренду всіх 14 приміщень він, за розрахунком управління, становить понад 1 мільйон гривень. Ці кошти ніде у фінансових планах дирекції не закладені. Але головне — вимоги про їх сплату абсолютно незаконні, тому що пошта має право на пільгову оренду.
— Пошта функціонує і в містах, і в селах Сумщини, але такого ставлення, як демонструє Сумська міськрада, більше ніде немає, — робить висновок співрозмовник. — В інших містах керівники розуміють, що проблеми соціально орієнтованої пошти можуть негативно позначитися на обслуговуванні населення. Тому місцева влада йде «Укрпошті» назустріч. А от в обласному центрі — просто стіна нерозуміння. Виходить, що пошта, яка надає соціальні послуги населенню, місту просто не потрібна. Що ж у такому разі залишається робити дирекції? Тільки закривати міські поштові відділення... Але що скажуть з цього приводу жителі?..
ПРЯМА МОВА
— Якось дивно виходить, — зауважує В. Криштоп. —Від часу спорудження будинку по вулиці Супруна, 9 там постійно розміщувалася пошта. І раптом, просто блискавично, звідкись «випливли» ще два претенденти на оренду цих приміщень...
У ногу із сьогоденням
Сьогодні поштовики Сумщини активно займаються впровадженням нових видів послуг. Серед них — електронний квиток, кур’єрська доставка, страхування, кредитування, ексклюзивна послуга «Власна марка» та інші. Ці послуги максимально наближені до споживачів, де кожен може знайти те, що йому потрібно. А ще пошта нині активно впроваджує в життя всеукраїнський проект «Адміністративні послуги: спрощений доступ через пошту». Перші його кроки схвалив сам віце-прем’єр-міністр України Олександр Вілкул, коли приїжджав на Сумщину і виступав перед активом області.
— Сумщина однією з перших, — підкреслив керівник Сумської дирекції УДППЗ «Укрпошта», — розпочала впровадження пілотного проекту «Адміністративні послуги: спрощений доступ через пошту», де пошта виступає своєрідним містком між органами влади та населенням. Цьому передувала складна і копітка робота. Її логічним продовженням стало підписання Меморандуму між Сумською ОДА та Сумською дирекцією УДППЗ «Укрпошта» про взаємне співробітництво у сфері спрощення процедури надання адміністративних послуг. Метою відкриття на пошті пункту надання адмінпослуг є створення для жителів села оптимальних умов доступу до цих послуг. Отож тепер будь-який мешканець, не виїжджаючи з села, має можливість отримати консультацію щодо адміністративних послуг, відправити пакет заповнених документів й одержати згодом кінцевий документ. Нині проект діє уже у двох віддалених селах Сумщини — Кошари Конотопського та Верхосулка Білопільського районів.
Наприклад, маршрутка із Верхосулки до Білопілля ходить лише один раз на тиждень. Відстань — більш як 45 кілометрів, вартість проїзду — 20 гривень. Тож на оформлення соцдопомоги чи субсидії у Білопіллі людині потрібно витратити 40 гривень і згаяти щонайменше цілий день. Однак тепер, завдяки пошті, не потрібно витрачати кошти на дорогу і бозна скільки часу на оформлення адмінпослуг. Досить зайти на пошту, заповнити необхідні бланки (а поштовики допоможуть) і відправити пакет. Відповідь теж надійде на пошту. Отож маємо економію і часу, і коштів, і... вдячність людей.
Ну а працівники дирекції разом з місцевими райдержадміністраціями мають амбітні плани до вересня впровадити адмінпослуги майже у всіх відділеннях поштового зв’язку області.
ПРЯМА МОВА
— Тепер, — підсумував В. Криштоп, — поштовикам, а також сільським головам, необхідно вести активну роз’яснювальну роботу, аби мешканці села користувалися перевагами проекту.
Володимир Криштоп на сесії Сумської обласної ради.