Жодного дня не минає без повідомлення про жахливі ДТП. Кількість потерпілих нині можна порівняти з жертвами воєнного конфлікту. Свідчить про це і статистика. Так, минулого року на автошляхах загинуло 5122 особи. Близько 40 тисяч отримали травми різного ступеня важкості. Кожне четверте ДТП трапилося внаслідок перевищення швидкості водіями. Що потрібно зробити, щоб зменшити кількість таких трагедій? На це запитання учора в столиці шукали відповідь учасники круглого столу «Аварії на дорогах: як зупинити людські й економічні втрати?»

За словами директора центру безпеки дорожнього руху й автоматизованих систем при МВС України Сергія Будника, влада намагається стабілізувати ситуацію на вітчизняних автошляхах. Зокрема, Кабінет Міністрів 2011 року прийняв Стратегію підвищення рівня безпеки дорожнього руху на період до 2015 року. А уже цього року уряд затвердив план заходів щодо її реалізації. Крім того, парламент прийняв декілька нових законів у сфері БДР і поправок до діючих, які ґрунтуються на використанні кращого міжнародного досвіду. «Документальної бази нині для поліпшення ситуації на дорогах достатньо. Щоб подолати епідемію смертей, у першу чергу необхідна небайдужість кожного українця. Протистояти цій проблемі потрібно всім суспільством», — сказав він.

Щодня Державтоінспекція подає свої зведення. Повідомлень про наїзди на пішохідному переході чи навіть тротуарі, а також про жахливі аварії зі смертельними наслідками насправді побільшало. Лише минулого року трапилося близько 200 тисяч ДТП.

— Скільки усе це коштує? Ніхто не рахує, адже зробити це дуже складно через відсутність необхідної інформації. Наприклад, максимальна сума виплати завданої життю і здоров’ю шкоди, передбачена законом про ОСЦПВ, — 10 тисяч євро. Тоді як у Польщі ця компенсація становить від 500 тисяч до 1 млн. євро, — каже президент Всеукраїнської громадської організації «Асоціація безпеки дорожнього руху» Михайло Берлін. — Так триватиме доти, доки в країні не почнуть належно оцінювати вартість життя людини й рахувати економічні втрати від ДТП. На жаль, без цього не буде бажання інвестувати кошти в проекти, спрямовані на поліпшення безпеки дорожнього руху.

За словами М. Берліна, у 2011 й 2012 роках спостерігалася тенденція до зростання кількості аварій. Причин цього явища багато. Головні — відсутність економічного обґрунтування запитуваних бюджетних коштів, дефіцит фінансування державної програми. «Необхідно розуміти, коли і в якому обсязі повернуться виділені на реалізацію програми кошти і наскільки ефективно їх буде витрачено. На жаль, таких розрахунків нині немає», — підсумував він.

У свою чергу заступник ради Ліги страхових організацій України Олександр Залетов зазначив, що за розрахунками експертів, матеріальну відповідальність винуватця ДТП, в якому загинула людина, варто підвищити до 3 млн. грн. Цієї суми має вистачити родині, яка втратила годувальника, для адаптації до нового життя. «Якщо відповідальність особи, винної у ДТП, зросте до такого рівня, страхові компанії задіють усі механізми для того, щоб змусити своїх клієнтів управляти автомобілем без порушень», — сказав він.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.