![](/images_upload/2013/06/010613/Jurij_Docenko.jpg)
Нещодавно побачила світ нова книжка Юрія Доценка «Переступний вік». Передмову до неї написав професор, доктор філологічних наук Анатолій Загнітко. А на зворотному боці обкладинки — кілька слів від покійного поета Леоніда Талалая: «Так може написати тільки людина, що вміє дивитися на світ по-своєму, бачити те, що доступне лише зорові серця».
Нова книжка вийшла дивно ніжною й водночас сумною. Вже сама назва — сумна подвійно. Адже «переступний» — це «високосний», а отже — ризикований вік. А ще давнє слово «переступ» означало також злочин, переступання закону. Але в яких гріхах може каятися поет? Якщо уважно перечитати збірку, ці гріхи видаються наївними (принаймні, не підпадають під жодну статтю Кримінального кодексу). От як у вірші «Останній шанс» — ну, тяжко на душі чоловікові, бо прожив життя трохи «не так». Але кому в зрілому віці не тяжко від того самого? І що означає — «не так»? Сам Доценко намагається пояснити своє «не так» в іншому місці («Два вірші майже на одну тему»). Там він пише (перекажемо прозою), що, може, було б краще для тебе й для твоїх ближніх, якби ти, навчений гірким досвідом, перестав порочити минуле з майбутнім та покинув морочити голову собі й людям своїми віршами? «Чи не час Стати врешті, Таким, як всі люди, І пливти собі Тихо за течією, Й головне — Як лайно, не тонути?» Жорстокі запитання! Але він не виправдовується й відповідає сам собі так:
Майже згоден —
Інакше не може бути!..
Але — пізно уже,
Вибачайте...
Отже, з юридичної точки зору ці гріхи поета здаються несерйозними, хоча йому самому від того не легше. Адже ознака справжнього майстра в тім, що він почуває відповідальність за все, навіть за те, в чому сам не винен. Приміром — за нещасливу долю України. Хто лиш на цю тему не писав віршів! Вони є й у Доценка. Але в нього є й ще дещо. От простий вірш «Про ховрашка»: вже не чути в степу ховрашиного свисту, й від того болить серце поета, бо для нього той маленький ховрашок — теж Україна, якої стало менше.
Юрій Доценко родом з так званого Торецького межиріччя (між Дружківкою та Краматорськом). Це місця, де був у полоні князь Ігор, екзотичний край дитинства, «де квіти кам’яних араукарій опісля злив шукають в ручаях». Цьому краю в книжці присвячено цілий зворушливий розділ «Світло рідного берега». Тут Доценко викликає у своїй уяві образи та спогади з минулого, і робить це зі щирістю, притаманною дитині. Найважливіші для нього речі не є прихованими чи надто метафоричними, це слова, зрозумілі кожному. І не треба бути великим знавцем поезії, щоб це оцінити: наприклад, як у його віршах увечері засинає Дружківка («пірнає в сон, неначе у ставок») і спить, згорнувшись калачиком на перині Всесвіту. Хто б міг подумати, що в цього поета з таким суворим козацьким профілем стільки ніжності!