Сьогодні два обласні центри в Україні — Житомир і Одеса — опинилися в зоні архітектурного хаосу та безумства: тут досі не прийнято генеральні плани розвитку міст.

Фахівці б’ють тривогу «голосного бою» — за відсутності генплану в населених пунктах заборонено будь-яке будівництво — чи то житловий будинок, елітний готель або прибудова до балкона, дачний будиночок чи гараж. Розгляд на засіданнях міськради та засіданнях виконкому детальних планів розвитку територій є дуже грубим порушенням. Згідно з Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності»: з 1 січня 2013-го забороняється надання земельних ділянок у разі відсутності плану зонування чи детального плану територій. Як відомо, ці документи розробляються на підставі генерального плану населених пунктів і схеми планування території міста. Також без містобудівних документів неможливе встановлення меж населених пунктів.

З урахуванням відсутності офіційних меж міста і генерального плану будівельна галузь Одеси перейшла в режим «летаргічного сну». Як довго йому тривати? Скільки часу місто перебуватиме під владою депутатів міськради, які відгородилися від роботи над генпланом глухою стіною?

Розвиток Одеси на папері ухвалюють уже вісім (!) років

Чому генеральний план розвитку Одеси не було ухвалено 2012 року? Колишній головний архітектор міста Микола Базан вважає, що «Відповідно до вимог п. 3 ст. 2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» містобудівна документація має бути розроблена винятково на картографічній основі в державній геодезичній системі координат УСК - 2000. Управління взялося за виготовлення цієї топооснови. Разом з проведенням тендера і виконанням низки робіт, що характеризуються сезонністю їх виконання, це зайняло близько дев’яти місяців, хоча зазвичай на ці роботи йде рік».

Згідно із процедурою прийняття генерального плану, після внесення змін до проекту його мають обговорити на громадських слуханнях. А потім його відправлять на експертизу в Міністерство регіонального розвитку та будівництва України, що займе не менш як 45 днів. Тільки після цього генплан винесуть на обговорення сесії.

Тобто 2013 рік може стати роком здобуття Одесою архітектурної конституції? Та чи стане?

Бюджетом 2013 року на розробку генерального плану Одеси кошти не виділено. Щоправда, як стало відомо днями, міська рада планує виділити ще два мільйони гривень для оплати праці проектувальників нового генерального плану міста.

Сьогодні вже ніхто не сумнівається, що без генерального плану Одеса вже не може розбудовуватися: вона задихається від «точкової» забудови, від архітектурного бандитизму товстосумів. Рік, другий і відсутність генплану може призвести до остаточної втрати архітектурного, планувального обличчя Одеси.

Перший автор одеського генплану військовий інженер майор Франц Де Волан не був досвідчений в архітектурних справах, але чітко знав, що мешканцям юної Одеси має бути комфортно жити, зручно розв’язувати свої проблеми, пересуватися по міських вулицях.

На першому генеральному плані було закладено дві прямокутні сітки вулиць і кварталів, що з’єднуються під кутом в 45 градусів. У прямокутний каркас вулиць були вписані існуючі й до сьогодні площі — Соборна, Старобазарна, а також позначене місце біржової площі. Цікаво, що в першому генеральному плані передбачалося розселення жителів за національною ознакою навколо культових споруд — православних храмів, католицьких костелів, іудейських синагог.

Кожний генплан — це, по суті, маленька історична мініатюра Одеси. За генпланом 1930 року, приміром, до міської межі потрапили нинішня Лузанівка, селище Троїцьке, поруч із яким виріс селекційно-генетичний інститут, Куяльницький і Лузанівський курорти, селища Чубаївка, Дмитрівка, Дерибасівка.

У генплані 1966 року, розробленого під керівництвом архітектора Тандаріна, з’явилися житломасиви Котовського, Лузанівка, Застава 1, житломасив Таїрове.

1987 року був розроблений генплан Одеси до 2005 року. У цьому проекті вперше було застосовано зональний принцип планування міста — виділено шість планувальних районів зі своїми центрами. Згідно з цим генпланом розрахункова чисельність населення Одеси повинна була становити 1 мільйон 300 тисяч людей.

У генплані 1987 року передбачалося використання полів зрошення після їхнього підсипання десятиметровим шаром піску, заселення схилів Жевахової гори, території, яку займав аеродром «Шкільний», забудова земель між селом Чорноморка і Сухий Лиман.

Говорити про те, що намальовані київськими архітекторами ескізи й надані розрахунки, є істиною в останній інстанції абсолютно неправильно. Такою істиною можуть стати тільки одесити.

Багато пропозицій проектувальників, безумовно, не можуть не радувати одеситів. Ну, наприклад, винесення за межу міста нафтоперевалочного комплексу, розташованого сьогодні практично поруч із Потьомкінськими сходами. Або будівництво ландшафтного парку на території полів зрошення. До речі, близько двох тис. га землі в Одесі, а це 11% від її загальної площі, вільні від забудов. А всього, згідно з генпланом, у місті буде побудовано близько 11 мільйонів квадратних метрів житла. Житлові центри зводитимуться в районі нинішнього залізничного вокзалу й обабіч Люстдорфської дороги.

З висоти 2013 року ідеї про будівництво двох віток метро, двох сміттєпереробних заводів, технополіс «Хаджибеївський», штучний острів в Одеській затоці мають вигляд утопічних мрій. Не більше. Та хто знає, як розбудовуватиметься наша Одеса? Які подарунки чи удари долі готує нам час? Усі ми по-різному ставимося до влади, але абсолютно однаково — до Одеси — ми її любимо. Ну а якщо любимо, то нам до снаги зробити все можливе, щоб не з’являлися залізобетонні потвори на Дерибасівській або на морвокзалі — йдеться про готель, що став більмом на оці міста.

Повітряні замки із залізобетону не побудуєш

Абсолютно всі одесити (за винятком чиновників, природно) хвилюються за долю приморських схилів і морських пляжів. Яка доля уготована їм у новому генплані? Вони стануть місцем для елітного житла? Чи зможуть одесити, як і 200 років, відпочивати на приморських кручах і прогулюватися по Трасі Здоров’я?

Сьогодні за відсутності нового генплану в Одесі гарячково реалізуються типові проекти відчуження й забудови прибережної зони: зведення багатоповерхових готелів з автомобільними паркінгами на міських пляжах і приватних житлових будинків з гаражами на берегових схилах у вигляді зблокованих котеджів. Відчужена територія обгороджується неприступним парканом і ретельно охороняється. Підходи до моря перекривають паркани, будівлі і шлагбауми. Набережна перетворюється на будмайданчики під зведення особняків для тих, хто грошей звик не рахувати. «Архітектурні генерали» і працівники міської прокуратури прекрасно інформовані про те, що для збереження приморської паркової зони і міських пляжів конче потрібно здійснити детальне планування узбережжя вже на стадії розробки генерального плану. Об’єктом детального проектування повинна стати прибережна смуга уздовж моря завширшки не менше п’ятисот метрів від урізу води. Сюди потрапляють пляжі, схили й практично всі одеські санаторії. Цей детальний план, як ключову, невід’ємну частину генерального плану, обов’язково потрібно подати на розгляд і обговорення городян, додавши докладну пояснювальну записку.

Якщо міська влада має намір будувати на схилах і пляжах готелі, вона зобов’язана чесно про це сказати городянам, картографічно відобразивши все це максимально докладно, детально в генеральному плані Одеси, зберігаючи при цьому достовірність пропорцій запланованих споруд і незабудованої території. Для реального сприйняття необхідна візуалізація. Можна навіть виготовити макети об’єктів. Тільки в цьому випадку міська влада має право сказати, що новий генеральний план готовий стати перед судом городян, для яких він розроблений. Проекти забудови прибережної зони, які на сьогодні уже виконані, а тим більше прийняті на сесії міськради (будинок прийомів для міської влади на пляжі «Дельфін», проекти багатоповерхової забудови схилів грецької компанії «Міханікі Україна» тощо) обов’язково повинні бути представлені городянам уже на першому етапі розробки генерального плану. Йдеться саме про громадське обговорення, а не розміщення в Інтернеті, навіть якщо це сайт міськради. Якщо на громадському обговоренні проекту генерального плану одесити заперечиватимуть проти забудови приморських схилів, як такої, то він не повинен виноситися на сесію міськради.

Фото Олександра ШЕПЕЛЬОВА.

Компетентна думка

Володимир Глазирін, народний архітектор України, професор:

— Генеральний план міста, розроблений за радянських часів і затверджений в 1989 році, через кілька років став недієздатним, адже цей час збігся згодом з часом самовизначення України як держави, створенням земельної бази й органів управління землею. Земля стала затребуваним і дорогим товаром. Усі райони, що прилягають до Одеси, розпаювали землю, що унеможливило реалізацію багатьох заходів, передбачених генпланом. Так, наприклад, винесення Одеського міжнародного аеропорту й близько сотні промислових підприємств за межі міста, а також не відбулося розширення меж міста.

Колишній генеральний план я називаю екстенсивним, оскільки він передбачав територіальний розвиток міста, залишав при цьому не реконструйованими старі райони. Новий генеральний план, проект якого зараз розглядається, є інтенсивним. Він не передбачає територіального збільшення міста. Одеса в найближчі 15—20 років розбудовуватиметься за рахунок уже існуючих площ.

Згідно із проектом нового генерального плану, у центрі Одеської затоки з’явиться острів. Найімовірніше, він розміститься на пальових територіях по типу термінала морвокзалу. Передбачається також використання всієї прибережної зони міста під так звану пульсуючу забудову, з парковими зонами, що чергуються, і Приморськими громадськими центрами. Це, почасти, розв’яже проблему морського створення фасаду Одеси шляхом цивілізованого освоєння територій прибережних схилів, створення на них інженерних комунікацій за рахунок коштів інвесторів. Новий генеральний план визначає, якій бути Одесі наступні 25—30 років, і передбачає розвиток міста як ділового та туристичного центру. Активно   розв’язуватимуться соціальні, житлові, транспортні й екологічні проблеми, які нагромадилися, що, у свою чергу, дасть змогу привабити туристів.

Стара Одеса в районі Привозу піде під знесення.

Почалася реконструкція фасадів у центральній частині міста.