Паніку щодо підвищення цін на паливо викликали чутки про наміри уряду істотно підняти акцизний збір. Однак на сьогодні реального підтвердження цих намірів немає. Про це заявив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн під час інтернет-конференції в агентстві ЛИГАБизнесИнформ.
За словами експерта, єдине, що поки що вдалося з’ясувати, це — законопроект Мінінфраструктури про поетапне підвищення акцизного збору до 2018 року: «Цей проект ще буде обговорюватися в уряді, у парламенті, але він у кращому разі почне діяти з наступного року. Хоча особисто я не впевнений, що в цій ситуації уряд піде навіть на 20% збільшення податків, як це передбачено законопроектом. Тому щодо цін, то найближчим часом, навпаки, ми очікуємо зниження, тому що ситуація на світовому ринку енергоресурсів досить сприятлива. Не виключаю, що у червні ціна може знизитися на 20—30 копійок за літр».
«Дійсно, ціни на світовому ринку й в Україні фактично синхронні. Існує лише певний часовий лаг, зумовлений наявністю запасів на внутрішньому ринку. Якщо ми побудуємо діаграму зміни світових цін на нафтопродукти й на заправках в Україні, то отримаємо фактично дві паралельні лінії», — пояснив директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн.
На запитання, наскільки багато фальсифікату на заправках України і який бензин частіше підробляють, Сергій Куюн відповів: «Однозначно можна сказати, що найбільша кількість підробок стосується саме бензину. Секрет простий — податки в ціні бензину становлять близько 2500 гривень за тонну, тоді як дизельного палива — близько 600 гривень за тонну. Тому бензин просто вигідніше підробляти».
Експерт пояснив, що основний фальсифікат виготовляється усередині країни. Тоді як з-за кордону ми одержуємо переважно високоякісні нафтопродукти. Основними методами виробництва так званої бодяги є змішання прямогонного або стабільного бензину з різними октанопідвищувальними компонентами — бензолом, метанолом і різними присадками на основі спиртів. Оскільки торік метанол і бензол стали підакцизними, сьогодні основна маса фальсифікату, який виявляють, містить спирти. «Думаю, що частку контрафактного бензину можна оцінити в 25%», — повідомив директор «Консалтингової групи А-95».
На запитання, що робити й куди звертатися, якщо заправив машину неякісним бензином, С. Куюн відповів, що законодавство щодо захисту прав споживачів робить автомобіліста фактично безправним у боротьбі з автозаправками: «Теоретично це можна зробити, але на ділі покарати станцію фактично неможливо». Тому основна рекомендація експерта — віддавати перевагу відомим мережам АЗС, не вдаючись до заправлення на невідомих станціях, і в цілому більше звертати увагу на зовнішній вигляд і персонал АЗС. Навіть якщо неякісний товар буде придбаний на станціях відомої мережі, там до вашої скарги поставляться уважніше, тому що мережі просто бояться розголошення негативної інформації й тому зацікавлені в коректному вирішенні конфлікту зі своїм клієнтами.
Торік Держспоживінспекція провела близько 700 перевірок АЗС, що становить близько 10% від загальної кількості станцій у країні. Це вже можна назвати досягненням, вважає Сергій Куюн, оскільки в попередні 3—4 роки такі перевірки фактично не проводилися.