Це одна із найгірших статистик у світі. Чому на автошляхах така висока смертність? Відповідь на це запитання досить проста: культура поведінки як пішоходів, так і водіїв далека від ідеалу. Принаймні таку думку висловили днями у столиці на прес-конференції на тему: «Чи безпечно пішоходам на наших дорогах, або як зупинити епідемію смертності на українських автошляхах» провідні українські та міжнародні експерти.

Як повідомила голова Бюро Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні Доріт Ніцан, за даними офіційної статистики, щороку в світі унаслідок дорожньо-транспортних пригод гинуть понад 1 млн. 200 тис. осіб. Лише в Україні торік загинуло 4 709 осіб, травмовано понад 40 тисяч. Кожен третій загиблий у ДТП — це молода людина віком до 29 років. «За оцінками експертів ВООЗ, у разі невжиття термінових заходів до 2020 року аварії на дорогах світу принесуть більше смертей, ніж серцево-судинні захворювання та СНІД. Крім непоправних людських трагедій, ДТП завдають значних матеріальних збитків. За оцінками Світового банку, втрати української економіки від дорожньо-транспортних пригод щорічно становлять близько 5 млрд. доларів», — зазначила вона.

У свою чергу, президент Всеукраїнської громадської організації «Асоціація безпеки дорожнього руху» Михайло Берлін зауважив, що наша країна сьогодні перебуває на початковій стадії «масової автомобілізації» (середній показник становить 160 автомобілів на 1000 мешканців. — Авт.), яка характеризується різким ускладненням ситуації з безпекою дорожнього руху та зростанням дорожньо-транспортного травматизму.

«З такою проблемою 30 років тому стикнулися і європейські держави (Німеччина, Великобританія, Франція, Швеція). Однак вони відразу розробили методику і механізми наведення порядку та забезпечення безпеки руху. І це дало свій результат. Наприклад, нині в цих країнах на одну тисячу мешканців припадає 600—700 автомобілів, а показник смертності від ДТП становить 4—5 осіб на 100 тисяч людей. У нас ці цифри набагато більші: 12—14 осіб на 100 тисяч. Що потрібно зробити? Лише одне — перейняти досвід європейців. Для прикладу, встановити автоматичну фіксацію перевищення швидкості. З огляду на рівень корупції та «вибіркову» відповідальність слід запровадити такий метод, щоби прибрати людський фактор у фіксуванні порушення. Як показує практика, ризик ДТП скоротиться на 30 відсотків, — зазначив він.

За словами М. Берліна, мета Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху, як визначено в резолюції ООН від 2 березня 2010 року, — стабілізувати, а відтак і скоротити до 2020 року прогнозовану смертність від ДТП шляхом активізації діяльності на національному, регіональному і глобальному рівнях. План здійснення Десятиліття рекомендує урядам зосередити зусилля на таких напрямках: управління безпекою дорожнього руху; безпечні дороги і мобільність, безпечні транспортні засоби; безпечна поведінка користувачів доріг; надання медичної допомоги постраждалим у ДТП (служба порятунку на дорогах).

«Щоб подолати епідемію смертей на дорогах, потрібне партнерство влади, бізнесу, громадських організацій, ЗМІ, а головне — небайдужість кожного громадянина України. Протистояти смертям на автошляхах повинно все суспільство. Тільки об’єднавши зусилля, можна змінити ситуацію на краще, — підсумував М. Берлін.