Миколаївщина першою почала реалізовувати Програму з ремонту вулиць і доріг місцевого значення. При цьому шляховики впроваджують власне ноу-хау, яке практично не коштує грошей. Технологія заснована на використанні відходів виробництва розташованого на території району Миколаївського глиноземного заводу — вапнякового щебеню, так званого недопалу.

 

Як розповів начальник Жовтневого райавтодору В’ячеслав Шуліченко, перша дорога за такою технологією була відремонтована в селі Шевченковому вісім років тому й донині перебуває у відмінному стані. А дороги в селах Мішковка та Лимани без проблем пережили дві складні зими. За словами головного шляховика району, по-перше, вартість ремонту дороги вапняковим щебенем удвічі дешевша, ніж гранітним щебенем. По-друге, технологія не потребує додаткових витрат: нарізається «корито», засипається «недопал», утрамбовується котком — і готово. По-третє, після першого ж дощу вапняковий щебінь «спікається» і ще більше затвердіває. По-четверте, на відремонтованій у такий спосіб дорозі не буває бруду.

Як зазначив перший заступник голови Жовтневої райдержадміністрації Віталій Тарабрін, районне керівництво й надалі націлено працювати за біло-щебеневою технологією, зокрема, ще одну дорогу роблять у Мішково-Погорілівській сільській раді, кілька вулиць буде відремонтовано в селах Лимани та Лупареве.

Перший заступник голови облдержадміністрації Геннадій Ніколенко, на якого і покладене виконання цього розпорядження, пояснює: програму розроблено для того, щоб до населених пунктів нашої області можна було доїхати на автотранспорті в будь-який час.

Кожен район спочатку визначається з наявним на його території ресурсами — піском, щебенем тощо, потім погоджує список доріг і вулиць, що потребують негайного ремонту, проводить усі необхідні підготовчі роботи й — починає ремонт. Поточний ремонт проводиться не асфальтом, а в так званому біло-щебеневому варіанті, матеріали купуються і ремонтні роботи проводяться за рахунок позабюджетних коштів — це договір про соціальне партнерство, обмін за бартером з іншими районами сировиною, залучення коштів пайової участі забудовників у розвитку інженерно-транспортної інфра-

структури населеного пункту тощо.

Вознесенський район проводить ремонтно-відбудовчі роботи більш традиційними технологіями — це відсівання щебеню разом із в’яжучими речовинами. Голова Вознесенської райдержадміністрації Олександр Кучер стверджує: цей варіант ремонту доріг оптимальний для їхнього району, який має свої запаси деяких природних ресурсів. Нині поточний ремонт дороги в асфальті коштує близько 250 грн. за кв. м, а вони вкладаються в 25—30 грн. Значну допомогу надають місцеві фермери й підприємці. Насамперед ремонтуються дороги до амбулаторій усіх населених пунктів. У Вознесенську районі потребують поточного ремонту 213 км доріг, які служать для проїзду транспорту й, зокрема, «швидкої допомоги».

Ще одна технологія, за якою ремонтують місцеві ґрунтові дороги в селах Вознесенського району, — жорстка, коли засипається «корито» і потім утрамбовується котком. Такий варіант підходить для легкового транспорту й для більшості сільських доріг.

Нещодавно в мешканців Зеленівської сільської ради Веселинівського району було справжнє свято — відремонтовано дорогу до трьох населених пунктів і відновлено сполучення між цими селами. Зеленівський сільський голова Світлана Лосик розповідає, що їхня дорога потребувала ремонту дуже давно. Жителі трьох сіл уже майже втратили надію, що їх з’єднають із навколишнім світом. Сьогодні близько п’яти кілометрів автодороги відновлено. Технологія, яку вибрав для себе Веселинівський райавтодор, — комбінована: жорстка в комбінації з відсівом.

Кожен район прораховує і вибирає для себе оптимальний варіант.

 

Миколаївська область.

Фото Ганни ЛЕОНТЬЄВОЇ.

ДО РЕЧІ

За підрахунками експертів, для ремонту всіх доріг області одноразово буде потрібно близько 2,8 млрд. грн. і щорічно — понад 220 млн. грн. для утримання. Обласне керівництво вважає, що в цій ситуації є два варіанти розвитку подій: перший — сидіти й чекати, поки з держбюджету виділять необхідні кошти, другий — власними силами уже сьогодні проводити ремонт місцевих шляхів за рахунок позабюджетних коштів і власних ресурсів районів і місцевих громад. 31 січня цього року головою облдержадміністрації Миколою Кругловим було видано розпорядження №27-р «Про реалізацію проведення дорожніх робіт у населених пунктах Миколаївської області».