Факультет підготовки фахівців для підрозділів Державної автомобільної інспекції Донецького юридичного інституту є єдиним та проводить системні дослідження з детального вивчення проблем у сфері дорожнього руху та шляхів їх вирішення, — каже начальник факультету безпеки дорожнього руху полковник міліції Михайло Уздемир.

— З плином часу змінюються автомобілі і дороги, і самі учасники дорожнього руху, але не змінюється важливість збереження життя людей, які беруть участь в ньому. Щоденна копітка робота щодо вдосконалення правил дорожнього руху є важливою як для пересічного громадянина нашої країни, так і для співробітників ДАІ, бо забезпечення збереження життя учасників дорожнього руху є актуальним щоденним питанням. Підтвердженням цього є зміни в законодавстві та нововведення у правилах дорожнього руху. Ми, як наукові дослідники, слідкуємо за кожним кроком змін у правовому забезпеченні безпеки дорожнього руху для конкретної та професійної оцінки, тому у нас є свої погляди на дану проблему, є і професійні пропозиції.

— Які ж положення або визначення, на думку вчених, потребують уточнення в Правилах дорожнього руху?

— Деякі терміни зовсім не пояснені та відсутні, але повинні мати місце через свою значущість. Наприклад, хотілось би звернути увагу на визначення в правилах дорожнього руху загальновідомого терміна «водій». Нам воно запропоновано в такому змісті: Водій — особа, яка керує транспортним засобом і має посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії. Водієм є також особа, яка навчає керуванню, перебуваючи безпосередньо у транспортному засобі. Отже виходить, що особа, яка керує транспортним засобом і не має посвідчення водія, не є водієм? Тому постає питання у правильному формулюванні визначення. Ми вважаємо за потрібне введення такого терміна: Водій — особа, яка керує транспортним засобом. Водієм є також особа, яка навчає керуванню транспортним засобом, перебуваючи безпосередньо у транспортному засобі. Вершник, візник прирівнюється до водія.

Треба звернути увагу й на такі терміни, які зовсім відсутні в чинних Правилах дорожнього руху, але безперечно повинні бути зазначені: погонич тварин, об’їзд, смуга руху, створення аварійної обстановки, фактична маса.

Проаналізувавши важливість цих термінів та дослідивши їх значення, викладач кафедри спеціальних дисциплін Олександр Карфідов пропонує ввести тлумачення та формулювання наступних термінів, які відсутні у чинних Правилах дорожнього руху:

Погонич тварин — це особа, яка переганяє дорогою стадо або поодиноких тварин, під сідлом, в’юком, веде їх за повід, з допомогою батога, лозини або використовуючи голосові накази.

Об’їзд — дії водія, що пов’язані з маневруванням (зміною напрямку руху) при наявності перешкоди або транспортного засобу, що стоїть.

Смуга руху — поздовжня смуга на проїжджій частині, позначена або не позначена дорожньою розміткою і призначена для руху нерейкових транспортних засобів в один ряд, інакших, ніж мотоцикли без бічного причепа.

Створення аварійної обстановки — дії водія, що примусили інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян.

Фактична маса — маса транспортного засобу з вантажем, запасним колесом, інструментом, заправленим паливо-мастильними матеріалами, водієм, пасажирами на цей час або без них. Фактична маса автопоїзда — це сума мас, яка перерахована вище для кожного транспортного засобу на цей час або без них, що входить до складу автопоїзда.

Крім того, слід зазначити, у чинному Кодексі України про адміністративні правопорушення передбачена відповідальність особи за створення аварійної обстановки і в сукупності з термінами погонич тварин, об’їзд, смуга руху, фактична маса утворюють адміністративно-правові підстави провадження справ за порушення правил, норм та стандартів у сфері безпеки дорожнього руху.

«Отже, вдосконалення законодавства у сфері дорожнього руху — це невід’ємна частина виконання функцій держави, спрямованої на утворення безпечних та комфортних умов для учасників дорожнього руху відповідно до світових стандартів», — підсумовує Михайло Уздемир.

Записала Ліна КУЩ.