Головним показником привабливості Артемівська стає не промисловий розвиток, а зручність для мешканців і гостей
Є міста із настільки знайомим обличчям, що їм нібито й не треба зайвої реклами. На Донеччині таке місто — Артемівськ, який традиційно приваблює туристів архітектурою колишнього купецького центру і промисловим туризмом — відвідинами соляних шахт і заводу шампанських вин. Проте саме тут останніми роками активно працюють над формуванням нового іміджу. Для чого це треба місту і його мешканцям, як розвивається туризм і вирішуються екологічні проблеми — про це ішлося під час круглого столу, що відбувся з ініціативи «Голосу України» в центральній міській бібліотеці.
«Місто, відкрите для добра»
Так називав Артемівськ (колишній Бахмут) його уродженець письменник Борис Горбатов. Місто, яке було першою столицею краю, пишається своєю історією: перший драматичний театр, найдавніший краєзнавчий музей, відомі своїми традиціями педагогічне та музичне училища, бібліотека... «Сьогодні імідж міста для нас — питання зовнішньої і внутрішньої політики. Бачимо Артемівськ як місто, яке сприяє залученню інвестицій, де комфортно жити, де створюються умови для розвитку культури, спорту, творчості, ініціативи. Широко відомі бренди «артемівська сіль», «артемівське шампанське». Працюють близько 15 іноземних компаній, це дає поштовх до розвитку», — переконана секретар міськради Світлана Кіщенко.
Квадрат із дев’яти елементів-квадратиків — це новий логотип Артемівська, щойно розроблений групою під керівництвом експерта із брендінгу Євгенії Крісенко. За задумом авторів, квадрат символізує міцність і стабільність, а кольори елементів повторюють кольори прапора міста: зелений — надія, достаток і воля, синій та малиновий — період козацької історії. Створення логотипа — лише один етап проекту, що його реалізує в місті Німецьке товариство міжнародного співробітництва GІZ і який включає територіальний маркетинг, створення умов і розвиток сімейного бізнесу, енергоефективних проектів, промислового туризму. Тож на перше місце виходять не показники промислового виробництва, а зручність міста для городян і гостей. Це справді революційне для Донбасу переосмислення цінностей. Хоча є регіони, які давно зробили ставку на туристів — і не прогадали.
Під час круглого столу відбулося спілкування Скайпом із представниками бібліотек Ізюма, Мелітополя та Хотина. Зокрема, в Ізюмі за ініціативи департаменту туризму Харківської облдержадміністрації та за допомогою проекту «Бібліоміст» розроблено туристичні маршрути, слайд-покази та віртуальні екскурсії по мапі міста. В День міста проходять лицарські турніри, екскурсії старовинними храмами та... конкурс суниці. А в Хотині Чернівецької області мандрівникам готові допомогти буклетами, інформацією про заплановані події та маршрути. «Туристів нині цікавить «зелений» туризм, активний відпочинок, сплав по Дністру, історичний туризм. Цим активно займається міська рада, щоб успішно конкурувати з не зовсім підготовленими приватними фірмами», — розповів консультант інтернет-центру міської бібліотеки Олександр Наумов. Туристичною мапою можуть похвалитися і в Мелітополі: мешканці міста брали участь в її підготовці, обираючи об’єкти, які важливо позначити. Організовано мережу безплатного розповсюдження мапи, і це дало результати: місто отримало нові бізнес-пропозиції, зазначили представники бібліотеки.
«Турист — це той, хто переночував»
— Німецькі експерти, які вивчали наші території, дали рекомендації із розвитку промислового туризму — його вважають перспективним напрямом, — зазначає начальник управління економічного розвитку міської ради Ірина Жученко. — Ми розробили буклет «Один день в Артемівську». Але, як кажуть, турист — це той, хто переночував у місті. За рахунок розвитку цього напряму збільшується сфера споживання послуг і товарів.
Одночасно тут працюють над залученням нових бізнес-партнерів: розроблено інвестиційний паспорт і каталог інвестиційних пропозицій. Сьогодні на території Артемівська працюють компанії з Литви, Німеччини, Японії, Бельгії, Швейцарії. Шість років тому тут першими в Україні передали міську тепломережу в концесію приватному підприємству із Литви. Створене українсько-німецьке підприємство із керування твердими побутовими відходами. Реалізується пілотний проект «Теплий дім» із термомодернізації 37 будівель, запущені чотири міні-котельні. Тобто йдеться про створення комфортних умов і для городян, і для туристів.
«Вважається, що місто, яке стоїть на річці, — благословенне, бо рух води задає ритм життю», — так почав розповідь про створення прогулянково-рекреаційної зони начальник відділу архітектури та містобудування Леонід Семченков. Для втілення в життя масштабного проекту потрібні комплексні роботи із розчищення пойми та зміцнення берегів Бахмутки. Після цього ширина річки досягне тридцяти метрів, на березі заплановано спорудити човнову станцію, організувати водні прогулянки та затишний куточок для відпочинку, розгорнути постійну виставку майстрів ужиткового мистецтва. Розчищення русла річки та спорудження набережної стануть першим етапом розвитку центру міста. Реалізація проекту сприятиме оздоровленню довкілля, створенню комфортних умов для проживання й відпочинку громади, збереженню існуючого природного ландшафту.
Музей солі та парк на колишніх виробничих майданчиках
— Унікальна особливість Артемівська — те, що тут чудово співіснують старовинна та сучасна архітектура, — підкреслила директор краєзнавчого музею Марина Семенкова. — Колись це було повітове місто із масою громадських будівель. А в ХІХ столітті, у період активного припливу капіталу і розвитку іноземного підприємництва, Бахмут навіть називали «столицею нової Америки», тут активно будували маєтки в стилі «історизм» та «модерн». У війну чимало будівель було зруйновано, але залишилося близько шістдесяти таких споруд, їх підтримують у гарному стані — гостям буде чим помилуватися».
Менеджер із зв’язків з громадськістю ПрАТ АМЗ «ВІСТЕК», голова громадської ради територіальної громади Валентина Долинська розповіла про зацікавленість гостей міста в екскурсіях промисловими підприємствами. А голова громадської організації «Розвиток демократії й жіночих ініціатив «Дія» Лідія Мірошниченко поділилася ідеєю проекту організації парку на колишніх виробничих майданчиках, створення музеїв солі та історії розвитку промисловості.
Сайт міської центральної бібліотечної системи може задовольнити цікавість потенційних гостей: сьогодні на нього заходять у США, Росії, Польщі, Угорщини, Киргизії, Білорусі. Зелене місто з музеями різного спрямування та підприємствами, які можна відвідати, — таким бачать Артемівськ активісти. Громадські ініціативи підтримує керівництво міста на чолі з його головою Олексієм Ревою. Хтозна — можливо, в недалекому майбутньому давній Бахмут стане відомим не лише як колишня столиця Донбасу, а й як центр індустріального туризму.
Ліна КУЩ, Лариса БІЛОЗЕРОВА.
Донецька область.
Фото Ліни КУЩ.
Довідка
Артемівськ (до 1924 року — Бахмут) заснований в 1571 році, розташований на річці Бахмутці. Міста-супутники — Соледар та Часів Яр. Територія — 73,5 кв. км, населення — 104 тисячі душ. Завдяки географічному положенню і багатим природним ресурсам — покладам кам’яної солі, гіпсу, вогнетривких глин — місто бурхливо розвивалося як купецький та промисловий центр. Із Артемівськом пов’язане життя письменників Всеволода Гаршина та Бориса Горбатова, співаків Євгена Мартинова та Йосипа Кобзона.
Найвідоміші туристичні об’єкти міста: краєзнавчий музей, музей писанкарства, Палац культури, храми. Об’єкти промислового туризму: соляні шахти в Соледарі, завод шампанських вин «Артемівськ Вайнері», завод «ВІСТЕК».
У музеї писанкарства та розвитку народних ремесел.
Секретар міської ради Світлана Кіщенко.
Cправа наліво — Леонід Семченков, Ірина Жученко, Валентина Долинська, Лідія Мірошниченко обговорюють маршрут «Один день в Артемівську».