Минулої неділі у приватній арт-галереї торговельно-розважального комплексу «Подоляни», що на околиці Тернополя, відкрито виставку творів Іоанна Георга Пінзеля. На ній представлено сім скульптур видатного майстра ХVІІІ століття, які перед тим експонували у Луврі і які належать Тернопільському обласному краєзнавчому музею. Мотив нібито благородний: під час соціального проекту «Пінзель: мистецька спадщина нащадків» зібрати кошти для облаштування спеціальної зали скульптора у краєзнавчому музеї, яка має відкритися до 20 травня, коли відзначатимуть 100-річчя цього закладу. Однак невідомо: більше користі чи шкоди принесе така ініціатива?

Принаймні вона обурила і фахівців, і багатьох жителів обласного центру. Генеральний директор Львівської національної галереї мистецтв, заслужений працівник культури України Лариса Разінкова-Возницька, яка напередодні відкриття виставки побувала у «Подолянах» і оглянула арт-галерею, дійшла до висновку, що приміщення не пристосоване до експонування такого роду пам’яток. Воно не обладнане належним чином приладами, які зволожують повітря і контролюють температурний режим. Дах покритий металевими листами (арт-галерея розміщена на другому поверсі. — Авт.), що вдень нагріває приміщення до 30 градусів, а вночі значно охолоджує. Різкий перепад температури неприпустимий для зберігання цих скульптур. Фахівець побачила на пам’ятках сакрального мистецтва — іконах, скульптурах з приватних колекцій, які експонуються в арт-галереї, — численні осипи та здуття фарбованого шару. На творіння Пінзеля може чекати така ж доля. Між тим, реставратори рекомендували після експозиції у Парижі і повернення до музею більше скульптури не перевозити.

У висновку Лариси Разінкової-Возницької міститься вимога у найкоротший термін вилучити з торговельного центру та створити у музеї належні умови для зберігання скульптур Пінзеля. Окрім того, у приміщенні, де лунає різного роду музика, розпивають алкогольні напої, взагалі не місце творам сакрального мистецтва.

Недарма скульптури видатного майстра експонувалися у Луврі у каплиці Сент-Шапель, а в нас їх розмістили у торговельно-розважальному комплексі. Вони є духовною спадщиною народу, а не засобом приваблювання покупців і відвідувачів барів та ресторанів.

— Я 42 роки пропрацювала у музеї, — розповіла «Голосу України» Лариса Разінкова-Возницька. — І тепер моєму обуренню немає меж від того, що побачила.

За її словами, ситуацією у Тернополі занепокоєні в Києві. Якщо вона стане відома ЮНЕСКО, то соціальний проект може закінчитися світовим скандалом.

То ще питання: чи потрібно було збирати кошти на облаштування зали у музеї таким чином? Адже місцевий підприємець і меценат Тарас Демкура пообіцяв виділити на це кошти і навіть закупив частину матеріалів. До речі, за його фінансової підтримки видано альбом-каталог творів Пінзеля. Чоловік уже довів, що для нього це справа честі, але його пропозицію відкинули. Мимоволі спадає на думку, чи не була організація виставки у торговельно-розважальному комплексі банальним способом заробити не стільки для Пінзеля, скільки на Пінзелі?

Народний депутат Олексій Кайда направив звернення начальнику управління внутрішніх справ у Тернопільській області Віктору Саку і прокурору області Геннадію Мовчану з проханням розслідувати цю справу. За його словами, в ініціаторів заходу немає відповідних дозволів на транспортування об’єктів культурної спадщини.

Директор торговельно-розважального центру «Подоляни» Михайло Ібрагімов зізнався, що є дилетантом у цій справі. Зрештою, таким виявився не тільки він. А таке ставлення до творів світового значення може дорого коштувати.

Тернопільська область.

Фото надане автором.