Реформа розпочалася. Чим має закінчитися — невідомо
 
У рамках реформування системи МВС у Хмельницькому з 1 листопада до 28 лютого започатковано проект зі створення нового підрозділу, який об’єднає патрульно-постову службу міліції та Державтоінспекцію. Представники двох служб уже вийшли на перші спільні патрулювання. Поки що експеримент викликає більше запитань, ніж дає відповідей. Новації мають бути радикальними. Та, схоже, ні безпосередні виконавці, ні їхні прямі керівники, ні представники міністерства досі так і не визначились, якими саме вони будуть.
 
Не залишиться ні духу, ні букви
 
Після зустрічі з представниками МВС, котрі приїхали в область, щоб надати експерименту певного прискорення, всі вийшли з твердим переконанням, що звичної дорожньої автоінспекції вже не буде. Від неї не повинно залишитись ані духу, ані букви, в повному розумінні слова. Бо навіть назва буде інша. Щоправда, яка — теж ніхто не знає. Принаймні погоджуються з тим, що стара викликає надто негативне сприйняття у громадськості. Адже нову службу мають поважати.
Перед одним із перших спільних патрулювань заступник міністра внутрішніх справ Сергій Яровий та керівник департаменту ДАІ Анатолій Сіренко взяли участь в інструктажі чергових нарядів, поцікавились, яка думка учасників експерименту про зміни. І що вони, як практики, можуть запропонувати.
Однак жвавої розмови не вийшло. І не тільки тому, що субординація все-таки стримує рядовий склад перед чиновниками такого високого рангу. А ще й тому, що люди вже, як то мовиться, не на камеру, зізнаються: до пуття і не зрозуміли, чого від них хочуть.
Насправді цього не приховував і Сергій Яровий: «Наразі ми твердо можемо сказати, що суть змін полягає у тому, щоб правоохоронці могли в максимально короткий термін прийти на допомогу кожному, хто її потребує. А механізм того, як це буде, лише розробляється».
Хоча фраза і має загальний характер, втім, очевидно, що це помітно відрізняється від тих функцій, які нині виконує служба ДАІ. Формально вона мала би робити те саме, проте на практиці переважна більшість водіїв стикається насамперед із її каральною стороною, коли отримують штрафи за порушення. Та поки що всі активно обговорюють, якою має бути нова назва, форма, написи на авто. І який саме службовий транспорт та засоби зв’язку мають прийти в область. 
 
Чиновники поїхали, працівники — залишились
 
Варто було високим чиновникам поїхати з міста, як на вулицях обласного центру знову з’явився... звичний патруль ДАІ. Офіцер одного з них (прізвище не називаємо, бо в часи змін не кожен хоче висловлювати міркування, що відрізняються від позиції керівництва) погодився поспілкуватись і одразу виправив «хибну» думку. Мовляв, це журналісти все неправильно зрозуміли, розповівши, що відтепер в обласному центрі не буде автоінспекції. Але ж ось вона — на місці. Щоправда, ті два з половиною десятки інспекторів, що беруть участь в експерименті, з ранку до четвертої години дня перебувають на навчанні. В цей час патрулювати на дороги виходять «кабінетні» офіцери. І в їхній роботі поки що нічого не змінилось.
Офіцер відверто розповідає: перші чергування із патрульно-постовою службою було щонайменше незрозумілими для самих чергових.
— Уявить, що водночас стається аварія на дорозі й десь у глухому закутку відбувається хуліганська бійка. То куди має їхати наряд? — щиро запитує. — Та й обіцяних двадцять літрів пального на зміну немає. А як тоді «кататись» увесь день по місту? І для чого? Ось зараз ми стоїмо на місці, все бачимо. І рація мовчить — ніде ніяких ДТП. То куди їхати?
Логіка — проста і звична. Принаймні для служби, якій не один десяток літ. Бо справді, яких пригод має шукати черговий патруль, якщо він стоїть на «хлібному» місці. Приміром, на цьому підйомі завжди знайдеться водій, який проїде недозволеною смугою. Тож навіть під час нашої короткої розмови один черговий вправно знімав на відеокамеру авто, інший уже вів роботу з водіями.
Чи зупиняли вони реальних порушників? Справді, так. Але чи допомагали при цьому і їм, і решті учасників руху, як  вимагає нова концепція,  у цьому можна засумніватись. Насамперед через те, що буквально за кілька метрів від цього місця, але з протилежного боку, практично жоден водій не може проїхати, не порушивши правила: об’їжджаючи громадський транспорт на зупинці, всі змушені перетинати суцільну смугу. Але це увагу ДАІ не привертає. Всі знають: тут штрафувати безглуздо. Тим паче, що сама інспекція не простежила за тим, аби зробити розмітку і рух на цьому перехресті зручним.
Розмірковуючи про все почуте, за кілька десятків метрів від чергових пробую перейти дорогу на переході, де працює світлофор. Але водій, дивлячись просто в очі, чомусь вирішує мене не пропускати. І знову бере цікавість: з того місця, де «працюють» чергові, цього перехрестя не видно. А якби вони проїздили поруч, чи побачили б таке порушення? Чи допомогли б мені, законослухняному пішоходові, у такій банальній ситуації?
 
Не треба вигадувати жезл. Треба змінити закони
 
Це настільки дрібні й звичні випадки, що вони навіть не обговорюються. Утім, хіба не саме вони мають характеризувати ефективність роботи всієї системи? 
Уявіть ситуацію, коли такий помічник зупиняє водія і нагадує, що той забув увімкнути світло. Чи пояснює водієві в чужому місті, де зручніше перелаштуватися на іншу смугу руху. І ніхто при цьому одразу не накладає жодних штрафів, як це відбувається тепер.
— Звичайно, кожен учасник дорожнього руху має бути насамперед законослухняним. І ніякі зміни у правоохоронній системі не можуть відмінити головного правила — дотримання порядку і закону, — погоджується Анатолій Сіренко. Але й те, що теперішня система покарань і штрафів далеко не завжди буває ефективною, — теж правда.
Плани реформаторів такі великі, що на місцях їх просто не можуть осягнути зразу. Та й навіть експеримент не може запрацювати на повну силу — надто багато невизначеностей. Насамперед законодавчих. Бо, приміром, кожна із служб має свої чітко визначені законом правила. Взяти хоча б елементарне: хто нині, окрім працівника ДАІ, може зупинити водія, оглянути його документи і машину? А якщо ти вже формально не працівник ДАІ, то, виходить, йдеш усупереч закону.
Встановити ж окремі правила на території лише одного міста теж неможливо. Наразі йдеться про спільне патрулювання лише на вулицях обласного центру. Варто виїхати з його околиці — все залишилось, як було.
Але найбільше усі говорять про поліпшення матеріально-технічного забезпечення. Усі хочуть мати новий транспорт, нелімітовану кількість пального, сучасні засоби відеозйомки, зв’язку. І, зрозуміло, дуже добру зарплату.
Якщо при цьому за інспектором, незалежно від назви, залишиться право так само штрафувати водіїв, як це відбувається тепер, то ліпшої реформи для служби і придумати неможливо.
А для суспільства? Якщо виконати всі ці вимоги — вийде надто дорога реформація. Та головне — чи стане вона справді ефективною? Чи зуміє служба перелаштувати насамперед свідомість своїх підлеглих?  
Представники міністерства запевнили: наразі їм зголосилися допомогти зарубіжні фахівці. Всі разом розроблятимуть спільну стратегію. Якою вона буде? В яку копійку обійдеться для бюджету? Що принесе суспільству? Відповідей ще немає.
Утім, почекаємо закінчення експерименту в окремо взятому місті. Можливо, за місяць-другий ситуація хоч трохи проясниться. А наразі ДАІ у Хмельницькому немає. Чи є? Чи ще тільки має бути? Одне слово, нехай живе якщо не автоінспекція, то інша служба. Але така, що насправді допоможе нам скрізь і завжди.
Хмельницький.
 
Заступник міністра внутрішніх справ Сергій Яровий дізнається думку тих, хто заступає у спільне експериментальне патрулювання.
 
Фото автора.